برگزاری نشست کارگروه تخصصی برای تعیین قیمت حاملهای انرژی

ایبنا – سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: کارگروه تخصصی تحول اقتصادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها برای مشخص کردن تعرفه‌های قیمتی حاملهای انرژی تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس که پرسید، برخی میزان یارانه نقدی قابل پرداخت به 5 دهک درآمدی را ماهانه 6 تا 12 هزار تومان برآورد کرده‌اند، حال آنکه این رقم در برابر تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها کارگشا به نظر نمی‌رسد، اظهار داشت: اگر یارانه نقدی به 7 دهک درآمدی کشور اعطا می‌شد، 50 میلیون نفر را در بر می گرفت و اگر به 5 دهک تعلق گیرد، 35 میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول پرداخت یارانه نقدی خواهند شد.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون ویژه 50 درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به جبران افزایش قیمت ناشی از اصلاح قیمتها و یا به عبارتی پرداخت نقدی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: هنوز میزان یارانه نقدی قابل پرداخت به 5 دهک درآمدی را مشخص نکرده‌ایم.
وی تأکید کرد: مجلس در نشست روز دوشنبه هفته گذشته از دولت خواست بر مبنای درآمد حاصل از اصلاح قیمتها به میزان10 تا 20 هزار میلیارد تومان در سال اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌گذاری حاملهای انرژی را انجام دهد.
وی با بیان اینکه بیش از چند روز از‌ این درخواست مجلس نمی‌گذارد، افزود: ما هنوز این کار را انجام نداده‌ایم و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به هر نفر چه میزان یارانه نقدی تعلق خواهد گرفت.
خبرنگار فارس گفت: در هر صورت به نظر می‌رسد میزان یارانه نقدی قابل پرداخت، رقم قابل توجهی نخواهد بود، آیا بهتر نبود مکانیزمهای غیر نقدی برای جبران آثار ناشی از اصلاح قیمتها اتخاد می‌شد؟ پاسخ داد: منابع درآمدی برای راهکارهای غیر نقدی نیز باید از طریق اجرای طرح هدفمند کردن یارانه باشد، دولت نمی‌تواند خارج از این منابع پول دیگری را اختصاص دهد ضمن اینکه هنوز هم بالاترین سهم درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها متعلق به مردم است.
وی تأکید کرد: ما باید بتوانیم فشارهای تورمی ناشی از افزایش قیمتها را کنترل کنیم، ضمن اینکه 30 درصد منابع آزاد شده نیز به تولید اختصاص خواهد یافت.
خبرنگار فارس گفت: به نظر می‌رسد پرداخت نقدی یارانه‌ها چندان فشار تورمی حاصل از اصلاح قیمتها را جبران نمی‌کند؟ فرزین پاسخ داد: راه دیگری وجود ندارد، مگر اینکه منابع دیگری خارج از طرح اختصاص داده شود، در حالی که نگاههای جبرانی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از طریق خود طرح جبران شود.
وی در عین حال تاکید کرد: اگر ما بتوانیم شاخصهای تورم را کنترل کنیم، فشار ناشی از افزایش قیمتها قابل جبران است.

* هزینه 1200 میلیارد تومانی جبران اصلاح قیمتها در بخش کشاورزی

خبرنگار فارس گفت: نگرانی از تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها کماکان به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد در جریان بررسی لایحه این مبحث مهم در حاشیه قرار گرفته است.
وی پاسخ داد: پرداختن به بحثهایی چون جبران فشارهای قیمتی برای تولیدکنندگان، کنترل نقدینگی و بسته‌های حمایتی برای کنترل آثار تورمی طرح است.
فرزین با بیان اینکه وزارتخانه‌های مختلف در ماه‌های پایان سال گذشته قرار شد 9 بسته حمایتی را در راستای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طراحی و ارایه کند، افزود: بسته حمایتی صنعت و کشاورزی در کارگروه بررسی شده و بسیاری از بسته‌ها در حال نهایی شدن و ارائه به کارگروه تحول اقتصادی است.
فرزین افزود: اگر بخواهیم هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کنیم، قطعاً درباره سیاستهای تعرفه‌ای، ارزی و سایر مباحث مانند نحوه حمایت از تولید، صنعت و سیاستهای حمل‌ونقل باید یک بسته سیاستی مشخص داشته باشیم که در حال طراحی آن هستیم.
وی تصریح کرد: تا قبل از جلسه اخیر مجلس و تعیین قیمتها، کارگروه منتظر تصمیمات مجلس بود، حال که این مسئله به خود ما واگذار شد، کارشناسان دولت در حال تعیین تعرفه‌های قیمتی هستند.
فرزین با بیان اینکه روز چهارشنبه جلسه کارگروه تخصصی تحول اقتصادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها برای مشخص کردن تعرفه‌های قیمتی حاملهای انرژی، تشکیل شد ، افزود: وزارتخانه‌های عضو کارگروه مؤظف شده‌اند تعرفه‌های قیمتی را مشخص و اعلام کنند که بر مبنای کارشناسی چه قیمتی را می‌توان از تولید‌کنندگان پس از اجرای طرح تحول گرفت.
وی با بیان اینکه درباره برق و گاز باید قیمت ترجیحی و قیمت تبعیضی اعلام شود، افزود: به عنوان مثال وزارت صنایع باید اعلام کند قصد دارد از چه صنایعی حمایت کند، لیست خود را به وزارت نیرو ارایه دهد و وزارت نیرو براین اساس قیمت خود برای آن صنایع را اعلام کند.
فرزین ادامه داد: وقتی تعرفه‌ها مشخص شود گام بعد تعیین درآمد حاصل از افزایش قیمتهاست و هر درآمدی که حاصل شود براساس فرمول مجلس اختصاص پیدا خواهد کرد.
وی افزود: در کنار این اقدام بسته‌های حمایتی طراحی می‌شوند، مثلاً ما در بخش کشاورزی با همان اعدادی که در مجلس مطرح شده یعنی بنزین 250 تومان، گازوئیل 80 تومان، برق 55 تومانی، محاسبه کردیم و برآورد شد اگر با همین قیمتها انرژی به بخش کشاورزی داده شود، چقدر هزینه جدید به بخش کشاورزی تحمیل خواهد شد.
فرزین رقم محاسبه شده برای بخش کشاورزی را هزار و 200 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بنابراین ما باید این رقم را به بخش کشاورزی بپردازیم تا برای جبرای آثار افزایش قیمتها به تولیدکننده منتقل کند.
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی تأکید کرد: هدف ما قطع پرداخت یارانه در کشور نیست، بلکه قصد داریم روش پرداخت را تغییر دهیم.

* برآورد جدید از تورم هدفمند کردن یارانه‌ها

خبرنگار فارس پرسید؛ آیا ارزیابی جدیدی از تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته است، وی پاسخ داد: ما براساس بسته‌های قیمتی قبل برآورد تورم را انجام داده بودیم، اما الان باید تعرفه‌های قیمتی را مشخص کنیم و براین اساس تورم قابل پیش‌بینی را اعلام کنیم.
وی تأکید کرد: تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار متأثر از بسته‌ مدیریتی دولت خواهد بود. اگر این کار در کشور به خوبی مدیریت شود، آثار تورمی و تورم انتظار آن به حداقل کاهش خواهد یافت.
فرزین افزود: اما اگر کشور نتواند خوب مدیریت کند ممکن است تبعاتی در بر داشته باشد که قابل پیش‌بینی نباشد.
وی تأکید کرد: در ذات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک تورم بالا نهفته نیست، اما این منوط به این است که بتوانیم به خوبی اجرای طرح را مدیریت کنیم.
فرزین تأکید کرد: تدوین بسته‌‌های مدیریتی و حمایتی منوط به نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس علنی و به عبارتی نتایج نهایی بررسی طرح است.
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی خاطرنشان کرد: تورم ناشی از اصلاح قیمتها کاملاً وابسته به بسته مدیریتی است که دولت تدوین می‌کند، دولت به دنبال این است که سیاستهای حمایتی خود را در تمام بخشها داشته باشد، انعطاف لازم را در بخش تولید برای بهینه‌سازی انرژی به وجود آورد و از قیمتهای تبعیضی و ترجیحی استفاده کند تا بتواند قیمت انرژی را به طور تدریجی اصلاح کند.
وی افزود: اگرچه معتقدیم اصلاح قیمتها در سال اول جهش قیمتی را ایجاد خواهد کرد، ولی اگر این بسته حمایتی به خوبی مدیریت شود، آثار تورمی آن شدیداً کاهش پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =