توافق ایران و پاکستان بر سر قیمت گاز و چند پرسش اساسی

ایبنا – سایت خبری «داون» پاکستان از امضای توافقنامه فرمول گذاری قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان در کشور ترکیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس این گزارش که در سایت تخصصی نفت و انرژی « الکساندر ، اویل اند گس » نیز منتشر شده است ، در این قرارداد که نه در ایران و نه در پاکستان بلکه در یک کشور ثالث به امضاء رسیده است، قید شده که در صورت بروز هرگونه اختلافی در مورد مفاد قرارداد و اجرای آن ، این اختلافات باید براساس قوانین حقوقی فرانسه!حل و فصل گردد.

آقای رضا کسایی زاده معاون وزیر نفت ایران از طرف ایران و آقای حسن نواب از طرف پاکستان این قرارداد را امضاء کرده اند.

براساس این فرمول قیمت گازصادراتی ایران براساس قیمت (جی-سی-سی) کوکتایل خام ژاپن محاسبه می گردد و بدین معنا که قیمت متوسط نفت خام خریداری شده ژاپن ازبازارهای مختلف نفت در دنیا و واحد ارزش سوختی گاز که واحد بی-تی-یو سنجیده می شود محاسبه می گردد.

برطبق این فرمول قیمت گذاری، اگر قیمت (جی-سی-سی) 50 دلار باشد قیمت گازصادراتی ایران به پاکستان برابر 7 دلار در هر میلیون بی-تی-یو خواهد بود. همچنین اگر قیمت 70 دلار باشد قیمت گازصادراتی ایران به میزان 9.4 دلار و اگر  100 دلار باشد قیمت گازصادراتی ایران 13 دلار در هر میلیون بی-تی-یو خواهد بود.

این گزارش می افزاید: در چهارچوب پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان ـ که قرار است بهره برداری از آن در سال 2013 آغاز گردد ـ  سالیانه میزان 75 میلیون فوت مکعب گاز از ایران به پاکستان ارسال خواهد شد و هزینه این پروژه در خاک پاکستان از نقطه ورود گاز به این کشور ـ در مرز بلوچستان ـ تا منطقه نواب شاه که شبکه خطوط گازرسانی پاکستان به آن متصل می شود 1.2 میلیارد دلار است و پروژه قرار است تحت نظارت کمپانی سپک انجام شود و نحوه سرمایه گذاری آن بصورت 70 به 30 خواهد بود که یک وام 872 میلیارد دلاری برای یک سرمایه 373 میلیون دلاری از موسسات مالی و سرمایه گذاری در دنیا برای آن در نظر گرفته شده است.

گذشته از امضای قرارداد که ان شاالله برای کشور سبب خیر گردد، ذکر نکاتی پیرامون این قرارداد مورد توجه است:

1- به چه دلیل بر قرارداد دو کشور مسلمان و همسایه، قوانین تجاری فرانسه حاکم است قوانینی که در طی یک دهه گذشته با بروز تفاسیر مختلف از آنها، وجهه قطعیت خود را از دست داده است.

2- در حالیکه میزان فروش نفت سالیانه براساس واحد میلیون فوت مکعب محاسبه گردیده به چه دلیل قیمت براساس واحد ارزش سوختی بنیاد نهاده شده؟، این بدین معانست که ترکیبات خروجی گازایران که می تواند متان و اتان باشد نه براساس میزان ارسال آن بلکه براساس ارزش سوختی! آن محاسبه می گردد شاخصی که در آن انحصارا دولت پاکستان ازامتیاز آن بعنوان وارد کننده بهره می برد.

3- قیمت گذاری نفت بر اساس قیمت متوسط نفت خریداری شده یک کشور وارد کننده و قفل کردن این قیمت به کلیه تغییرات و تحولات این کشور در زمینه واردات نفت، ازدیگر اشکالات مهم بر روی این نوع قیمت گذاری است که مجلس شورای اسلامی براساس بعد نظارتی خود بر روی قراردادهای بین المللی به این مقوله توجه خاص خود را مبذول خواهد کرد.

4- امروز دولت پاکستان اعلام کرده است که این توافقنامه جدید در 12 آگوست در مجمع ملی این کشور با جزئیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ابهاماتی که پیرامون این قرار داد وجود دارد را برای مقامات پاکستانی برطرف کند، چرا که به گفته مقامات پاکستانی ، قیمت گاز وارداتی از ایران برای پاکستان بسیار بیشتر از قیمت گاز تولیدی داخل پاکستان خواهد بود ، اما همین قیمت گران هم از هزینه تولید 4000 مگاوات الکتریسیته برای این کشور ارزان تر تمام می شود.

 حال این سئوال مطرح خواهد شد که چرا بلافاصله پس از امضای این موافقتنامه، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور نفت و انرژی ، آن را برای بررسی بیشتر در اختیار مجمع ملی این کشور قرار می دهد ولی در ایران خبری در مورد این توافقنامه منتشر نمی شود. به نظر می رسد حال که این پروژه در حد توافقنامه قرار دارد ، برای بررسی بیشتر در اختیار کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد تا دیگر اما و اگری در باره ی آن وجود نداشته باشد.
منبع:تابناک
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  6