خرید تضمینی گندم به دو برابر سال گذشته افزایش یافت

ایبنا – معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی از افزایش دو برابری خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا جهانسوز در گفت‌وگو بافارس، با بیان اینکه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال گذشته تا آخر فصل 3 میلیون و 900 هزار تن ثبت شد، گفت: امسال خرید تضمینی گندم تا امروز مرز 8 میلیون تن را پشت‌سر گذاشت و این رقم نسبت به کل خرید گندم در سال گذشته حاکی از افزایش دو برابری است.
وی افزود: امیدواریم تا پایان فصل خرید بیش از 9 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: کل تولید گندم در سال جاری از مرز 12 میلیون تن عبور کند.
جهانسوز همچنین افزود: نخستین پروژه گل‌خانه صرفه‌جویی انرژی با استفاده از انرژی خورشید در منطقه هشتگرد کرج راه‌اندازی شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در گلخانه‌های خورشیدی به هیچ عنوان، سوخت مصرف نمی‌شود بلکه مکانیزمی وجود دارد که در روز از نور خورشید انرژی می‌گیرد و در شب نیز با عایق‌های مطمئن از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سال اصلاح الگوی مصرف راه‌اندازی گلخانه‌های خورشیدی‌ علاوه بر اینکه هزینه کمتری دارند با محیط زیست هم تطابق کامل دارد و باعث آلودگی محیط نمی‌شود.
همچنین محمدمهدی کابلی مدیرکل طرح‌های گندم و طرحهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تأیید خبر رسیدن به مرز دو برابری خرید گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: امروز میزان خرید از مرز 8 میلیون تن می‌گذرد که نسبت به 3 میلیون تن 900 هزار تن سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
کابلی افزود: استانهای خوزستان، فارس و گلستان سه استان برتر در خرید تضمینی گندم به شمار می‌روند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گندم به عنوان مهم‌ترین غله خوراکی در ایران به شمار می‌رود که هر سال حدود 6.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم قرار می‌گیرد که عمده سطح کشت حدود 4 میلیون هکتار گندم دیم و حدود 2،5 میلیون هکتار گندم آبی است.
براساس این گزارش، بیش از 75 رقم مختلف بذر گندم سازگار با شرایط متفاوت اقلیمی کشور در ایران کاشته می‌شود که 100درصد این بذر از داخل تأمین می‌شود و کشاورزان پیشرو هر ساله حدود 470 هزار تن گندم بذری تولید می‌کنند و حاصل آن بعد از کاشت و برداشت تولید حدود 12 تا 13 میلیون تن گندم خوراکی است.
بنابراین گزارش ایران در سال 1384 بعد از حدود 45 سال نیاز به واردات گندم خارجی با تولید 14 میلیون تن گندم به خودکفایی در این کالای اساسی دست یافت و از سال بعد با صادرات حدود 300 هزار تن گندم مازاد بر نیاز در جرگه صادرکنندگان گندم قرار گرفت.
این گزارش حاکی است: محمدرضا اسکندری که بواسطه رسیدن به خودکفایی در تولید گندم توانست مسند وزارت جهاد کشاورزی را در دولت نهم بدست آورد تا 2 سال اول بخت با او بود،اما از سال زارعی 86 – 87 به دلیل سرمازدگی شدید زمستان و خشکسالی تابستان سال بعد با کاهش تولید گندم مواجه شد به گونه‌ای که حداکثر خرید گندم به 3 میلیون و 900 هزار تن و حداکثر تولید کل گندم کشور به حدود 8 میلیون تن رسید که یکی از سالهای کم‌تولید در این غله اساسی کشور به شمار می‌رود.
بنابراین گزارش،‌ بیشترین سطح کشت ایران به کاشت گندم اختصاص دارد و عامه مردم کشاورزان را معادل گندمکار می‌دانند، به گونه‌ایی که در همه 30 استان کشور گندم کاشته می‌شود.
براساس این گزارش،‌ یکی از نقاط ضعف کشت‌وکار گندم کمبود سیلوی ذخیره‌سازی و نگه‌داری گندم است که در فصل برداشت مسئولان مجبورند گندم خریداری شده از کشاورزان را در فضای آزاد و در کنار جاده‌ها و یا زیر برزنت دپو کنند که گاهی اوقات با بارش باران، گرما، سرما و حمله جانوران صحرایی مانند موش مواجه می‌شوند.
بنابراین گزارش،‌ گرچه ساخت سیلو براساس سیاست‌های اصل 44 برعهده بخش خصوصی گذاشته شده است؛ اما سرمایه اولیه فراوان برای ساخت سیلو مانع حضور جدی بخش خصوصی در نهضت سیلوسازی شده است.
براساس گزارش فارس، حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد گندم در کشور 4.5 تا 5 میلیون تن است و لازم است برای حفظ ذخایر استراتژیک و حفظ دسترنج کشاورزان سیلو‌های مناسب ساخته شود.
براساس این گزارش، یکی از دلایل افت کیفیت آرد و سپس کیفیت نان در نانوایی‌های کشور که باعث ضایع شدن بی‌اندازه این محصول می‌شود، روش ناصحیح نگهداری و مخلوط کردن انواع مختلف گندم بدون رعایت استاندارد است.
این گزارش اضافه می‌کند: کارشناسان معتقدند سالانه 15 تا 20 درصد گندم کشور در مراحل مختلف از برداشت تا سرسفره به اشکال مختلف از بین می‌رود و جزء ضایعات محسوب می‌شود.
براساس این گزارش، در سال اصلاح الگوی مصرف لازم است سرمایه‌گذاری جدی در بحث نگهداری گندم و آرد کشور صورت گیرد. همچنین روش پخت از روش سنتی به روش صنعتی و پیشرفته تبدیل شود تا نان با کیفیت بهتری عرضه شده و از ضایع شدن برکت خدا و دسترنج کشاورزان و خسارت به اقتصاد ملی جلوگیری به عمل آید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  52