اجرای کامل کربنکینگ پیش شرط تحقق نظام اعتبار سنجی مشتریان

علی رحمانی در گفتگو با بانکداری الکترونیک:

ایبنا – یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اعتبار سنجی مشتریان بانک ها در واقع بخشی از توسعه بانکداری الکترونیک است ،تحقق این امررا منوط به ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع دانست.

علی رحمانی ،رییس سابق شرکت بورس ، در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،گفت: در بحث اعتبار سنجی مشتریان یکسری سوابق اطلاعاتی مشتری مانند اطلاعات درآمدی ،سن، طبقه اجتماعی ،سوابق اعتباری وعملکرد مشتری نیاز است که باید به نحو مناسب نگهداری شود.

رحمانی ادامه داد:برای اعتبار سنجی مدل هایی وجود دارد که نیازمند داده هایی است که باید در بانک اطلاعاتی قوی نگهداری شود تا بر اساس عملکرد گذشته پارامترهایی را تعییین کرده وبا توجه به ان مشخص شود احتمال نکول(عدم پرداخت بدهی) چقدر بوده وریسک اعتباری ان چه میزان است.

وی با اشاره به مدل های آماری عنوان کرد :مدل هایی آماری همچون لاجیت؛پرابیت،هوش مصنوعی وفازی وجود دارد که هر کدام از این ها به یکسری اطلاعات نیازمندند که از بانک اطلاعاتی باید وارد آنها شود واین مدلها تشخیص می دهند که احتمال نکول مشتری تا چه میزان است.

مدیر سابق شرکت بورس افزود:مجموعه عوامل دیگری نیز وجود دارد که مهمتر از همه انها قضاوت کارشناسان است زیرا مدل هیچگاه جایگزین قضاوت نمی شود وبدین ترتیب همه این عوامل ریسک اعتباری مشتریان را تعییین می کند.

رحمانی با بیان اینکه اعتبار سنجی مشتریان نیازمند توسعه بانکداری الکترونیک است ،اظهار داشت:در حال حاضر در ایران روی بانک اطلاعاتی کار شده اما هنوز یک بانک اطلاعاتی جامع نداریم .

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  79