کاهش ۴درصدی تقاضا برای خودرو در ایران پس از بروز بحران

ایبنا – بیزینس مونیتور با اشاره به تاثیرپذیری صنعت خودروی ایران از بحران اقتصادی جهان پیش بینی کرد، تولید و فروش خودرو در ایران طی سال جاری به ترتیب 3.5 و 4.1 درصد کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نشریه بیزینس مونیتور در گزارشی از صنعت خودروی ایران نوشت: اگرچه این صنعت به خوبی در برابر تجارت خارجی حمایت می شود نمی تواند از بحران اقتصادی جهان فرار کند.
بر اساس این گزارش انتظار می رود تقاضا برای خودرو در داخل ایران کاهش یابد و این در حالی است که سیاست افزایش صادرات در شرایط کنونی موفقیتی نخواهد داشت.
با این وجود تولید خودروی ایران در ده ماه نخست سال 1387 از مرز یک میلیون دستگاه فراتر رفت. تولیدات شرکت سایپا در این مدت با افزایش 18 درصدی به 514 هزار دستگاه رسید.در همین مدت تولیدات ایران خودرو و ایران خودرو دیزل 7 درصد افزایش یافت و به 469 هزار دستگاه رسید.
بیزینس مونیتور کاهش قیمت نفت و در نتیجه کندتر شدن حرکت اقتصاد ایران را علت کاهش تقاضا برای خودرو در ایران عنوان کرده است.
این نشریه پیش بینی کرده است تولید خودرو در ایران طی سال 1388 ، 4.1 درصد و فروش خودرو در ایران طی همین مدت 3.5 درصد کاهش یابد.
در عین حال فعالیت های توسعه ای شرکت های خودروسازی ایران همچنان ادامه دارد. ایران خودرو در ماه اردیبهشت (می) دومین خط تولید سمند در سوریه را افتتاح کرد. با افتتاح این خط که 60 میلیون دلار برای آن هزینه شده تولیدات ایران خودرو در سوریه از 10 هزار دستگاه به 30 هزار دستگاه در سال افزایش می یابد. این پروژه حرکتی به جلو در راستای هدف ایران خودرو برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال تلقی می شود. قرار است 200 هزار دستگاه از این رقم در خارج از ایران تولید شود.
بر اساس این گزارش ایران خودرو بازارهایی مثل پاکستان، عراق و ‌سوریه را هدف قرار داده است اما در این راه با رقابت سرسختانه شرکت های بزرگ رو به رو است.
برای مثال در سوریه برخی شرکت های خودروسازی رشد قابل توجهی داشته اند. ایران خودرو در نظر دارد 10 درصد تولیدات خود به ارزش 9.7 میلیارد دلار را صادر کند. اما به نظر می رسد تقاضای کافی در داخل و خارج ایران برای تولیدات ایران خودرو به میزان یک میلیون دستگاه در سال وجود ندارد.
در عین حال این گزارش تاکید کرده است صنعت خودروی ایران پس از احیای اقتصاد جهانی تاحدودی احیا خواهد شد.
بیزینس مونیتور نوشته است: اگرچه ما در مورد تحقق اهداف ایران خودرو تردید جدی داریم اما پیش بینی خود از عملکرد این شرکت در میان مدت را تغییر نمی دهیم و بر این اساس انتظار داریم تا پایان سال 2013 تولید این شرکت به 1.35 میلیون دستگاه در سال و فروش آن به 1.29 میلیون دستگاه برسد.همچنین صادرات این شرکت به 60 هزار دستگاه خواهد رسید.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  +    =  72