۲برابر شدن حریق خودروهای سایپا و پارس‌خودرو

ایبنا – معاون سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان این که سازمان آتش‌نشانی هنوز نگران ایمنی کلیه خودروهای داخلی و خارجی است، عملکرد کمیته مشترک سازمان آتش‌نشانی تهران با ایران‌خودرو را در راستای افزایش سطح ایمنی خودرو و در نتیجه کاهش آمار حریق خودرویی مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهندس داوود براتی درباره نتایج کمیته راهبردی ارتقای کیفی ایمنی‌ خودروها، اظهار کرد: در سال‌های 86 ـ 85 سازمان آتش‌نشانی با رشد غیرعادی سوانح خودرویی و همچنین تعداد کشته‌ها و مصدومان این حوادث روبرو شد که در این حوادث، خودروها به دلیل شرایط خاص آن در مدت کوتاهی پس از آتش‌سوزی دچار خسارت قابل توجهی می‌شدند.

وی با اشاره به این که موضوع حریق و سوانح خودرویی از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران به مسوولان ذیربط اطلاع‌رسانی شد، افزود: بر این اساس، نامه‌های مستمری به وزارت صنایع و سایر مراکز مرتبط مبنی بر نگرانی و دغدغه‌ آتش‌نشانی در رابطه با حریق و سوانح خودرویی ارسال شد و سازمان آتش‌نشانی در پیگیری‌های خود، عنوان کرد که شیوه‌های کنترل کیفی خودروها و همچنین خدمات پس از فروش و غیره باید مورد بازنگری قرار گیرد، تا سطح کیفی ایمنی خودروها ارتقا یابد.

وی با بیان این که در طی سال‌های اخیر روزانه گزارش حریق 10 تا 20 دستگاه خودرو به آتش‌نشانی می‌رسید، گفت: آتش‌نشانی علاوه بر اخطارهای جدی در این رابطه تیم کارشناسی را مسوول کرد که تمام حوادث خودرویی را از سال 83 به بعد مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود که عوامل موثر در این حوادث چه بوده است.

براتی با اشاره به این که در این راستا تفاهمنامه‌ همکاری بین شرکت ایران‌خودرو و سازمان آتش‌نشانی نیز امضا شد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه که حدود یک‌سال و نیم پیش منعقد شد، مقرر شد جهت ارتقای کیفیت ایمنی و ارتقای بخش استاندارد خودروها اقداماتی صورت گیرد.

وی تبادل اطلاعات و تجربیات کارشناسان، بازدید از خط تولید شرکت‌های خودروسازی، تجزیه و تحلیل و مشخص کردن عوامل اصلی در بروز حریق خودرو را از جمله اهداف این همکاری مشترک عنوان کرد و افزود: پس از امضای قرارداد، یک کمیته مشترک راهبردی تشکیل شد و جلساتی را در رابطه با بررسی میزان ایمنی خودروها برگزار کرد.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این کمیته که به صورت دائمی تشکیل شده است را ارتقای سطح کیفیت خودروها دانست و تصریح کرد: بر اساس عملکرد این کمیته خودروهای تولید 83 ـ 84 که به عنوان خودروهای ریسکی مطرح بودند، معایب خود را از نظر ایمنی تا حدود قابل توجهی مورد بازنگری قرار دادند.

براتی با اشاره به آمار گزارش‌شده حریق‌های خودرویی از سال 84 تاکنون به سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره خودروهای تولیدی ایران‌خودرو اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد، خودروهای پژو 405 در سال 84، 134 مورد سانحه حریق داشتند که این آمار در سال 85 به 216 مورد رسید که این تعداد، افزایش دو برابری حوادث را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین آمار حریق خودروی پژو 405 در سال 86 به 176 مورد کاهش یافت که این آمار در سال گذشته تغییر چندانی نداشت و حدود 190 مورد بود.

به گفته معاون سازمان آتش‌نشانی تهران، در سال 84، 56 درصد آتش‌سوزی‌های محصولات ایران خودرو مرتبط با پژو 405 و در سال‌های 85 و 87 با سیر نزولی به ترتیب 5/42درصد و 5/36 درصد و 5/17 درصد بود که نشان دهنده مثبت بودن عملکرد این کمیته مشترک است.

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، در رابطه با وقوع حریق در خودروهای پرشیا نیز اظهار کرد: حریق خودروی پرشیا تولید پنج سال اخیر در طی سال 84، 30 مورد به سازمان آتش‌نشانی گزارش شده است که این رقم در سال 85، 26 مورد بود که در سال 86 این آمار تغییری نیافت و در سال گذشته نیز به 20 مورد رسید.

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران مجموع حریق‌های خودروهای تولید سایپا که به سازمان آتش‌نشانی گزارش شده بود را در سال 86، حدود 110 مورد عنوان کرد و افزود: میزان حریق‌های خودروهای سایپا در سال 87، نزدیک به دو برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین حریق‌ خودروهای پارس‌خودرو که به آتش‌نشانی اعلام شده است، نیز در سال 86، 26 مورد بود که این آمار در سال 87 نزدیک به 5/2 برابر افزایش یافت.

براتی در عین حال تصریح کرد: آمار آتش‌سوزی‌های خودروهای خارجی نیز هم‌اکنون در حال استخراج و تجزیه و تحلیل است که آتش‌نشانی این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

معاون سازمان آتش‌نشانی تهران در عین حال با اشاره به این که کارشناسان آتش‌نشانی آمار حریق خودروهای تولید پنج سال اخیر را نیز مورد بررسی قرار دادند، افزود: از مدل‌های تولید شده پژو 405 در پنج سال اخیر، در سال 84، 75 مورد دچار حریق شدند، این در حالیست که این آمار در سال 85 به 92 مورد رسید.

وی تصریح کرد: در سال 86 آمار حریق این دسته از خودروهای پژو 405 به 64 مورد رسید که این حوادث در سال 87 به 43 مورد کاهش یافت.

براتی درباره آمار حریق‌های خودرویی در چهار ماهه امسال با بیان این که آتش‌سوزی انواع خودروهای تولید شرکت‌های داخلی و خارجی در دست بررسی کارشناسان قرار دارد و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، درباره آمار آتش‌سوزی حریق خودروهای ایران خودرو گفت: در این مدت 326 مورد حریق خودروهای تولیدی شرکت ایران‌خودرو به سازمان آتش‌نشانی تهران گزارش شد که از این تعداد 205 مورد آن مربوط به پژو 405 بوده است.

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که نقص در سیستم‌های سوخت‌رسانی به ویژه در خودروهای تولید سال‌های 83 و 84 همچنین وجود تعمیرگاه‌های غیرمجاز، دست‌کاری‌های غیراصولی توسط صاحبان خودرو و به کارگیری قطعات و لوازم خودرویی با سطح نازل از جمله عوامل موثر در بروز حریق خودرو است.

وی تاکید کرد: نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد نه تنها شرکت ایران خودرو بلکه شرکت‌های دیگر تولیدکننده خودرو و حتی برخی از خودروهای خارجی هم در زمینه تامین ایمنی از جمله بحث سیستم سوخت‌رسانی با نواقص قابل توجهی روبرو هستند. از سوی دیگر سازمان آتشنشانی درباره مشخصات دقیق این گونه خودروها نیاز به تعامل و همکاری نهادهای مرتبط دارد تا با تبادل ارتباط فنی در برنامه‌های ارتقای مستمر کیفیت امدادرسانی و سیستمی از این اطلاعات بهره‌برداری کند، اما تاکنون در این رابطه همکاری صورت نگرفته است.

معاون سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: در مجموع بین سال‌های 84 تا 85 از نظر میزان ایمنی، خودروها با مشکلات جدی روبرو بودند.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته اخیر با مدیران شرکت ایران‌خودرو اظهار کرد: مدیریت جدید این شرکت خودروسازی تمایل دارد که این کمیته بیشتر از گذشته با تولیدکنندگان خودرو همکاری داشته باشد.

براتی با اشاره به این که سازمان آتش‌نشانی خواستار همکاری بیشتری از سوی موسسه استاندارد، وزارت صنایع و انجمن تولیدی خودروها و سایر تولیدگنندگان و واردکنندگان خودرو است، افزود: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و مدیرعامل جدید شرکت ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به صدا و سیما خواستار افزایش سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی مردم در رابطه با ایمنی خودروها شده‌اند.

وی نصب کپسول‌های اطفای حریق در تاکسی‌ها را نیز از جمله اقدامات انجام شده از سوی سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بالغ بر نیمی از تاکسی‌های تهران به کپسول‌های اطفای حریق مجهز شده و به عنوان آتش نشانان سیار در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

معاون سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید بر این که نگرانی ما در رابطه با سطح کیفی ایمنی خودروهای سایر خودروسازان همچنان ادامه دارد، افزود: متاسفانه در این مدت تنها شرکت ایران‌خودرو در رابطه با رفع نواقص ایمنی خودروها با سازمان آتش نشانی تهران مشارکت داشته است که در این رابطه هم هر چند وضعیت ایمنی خودروهای شرکت ایران خودرو به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده، اما هنوز به سطح ایده‌آل نرسیده است.

براتی در پایان اظهار امیدواری کرد که تمام حلقه‌های تولید خودروها در جهت ارتقای سطح کیفی تولیدات خود با سازمان آتش‌نشانی مشارکت داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  ⁄  13  =