ذخیره سازی، جدی ترین تهدید بازار نفت

ایبنا – نماینده ایران درهیات عامل اپک گفت: تنها نگرانی که در حال حاضر در بازار نفت وجود دارد افزایش ذخیره سازی ها در نفت است که این ذخیره سازی ها چه ازسوی کشورهای تولید کننده و چه ازسوی کشورهای مصرف کننده به عنوان یک تهدید برای بازارنفت تلقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، پس از بازگشت از ا جلاس  154 اوپک در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه موضع ایران، پیش از برگزاری نشست 154 اوپک نیز بر حفظ سقف تولید اوپک بود، گفت: با توجه به اینکه بازار عرضه و تقاضا در شرایط نرمال و مناسبی قرار دارد حفظ سقف تولید اوپک به بهبود شرایط بازارنفت کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم اوپک موجب کاهش قیمت نفت درچند ماه آینده نخواهد شد، گفت: به نظر نمی رسد بازارنفت تا نشست دسامبر تغییر چندانی کند، زیرا در حال حاضر فاصله تقاضا و عرضه به هم بسیار نزدیک هستند.

به گفته وی، تنها نگرانی که در حال حاضر در بازار نفت وجود دارد افزایش ذخیره سازی ها در نفت است که این ذخیره سازی ها چه ازسوی کشورهای تولید کننده و چه ازسوی کشورهای مصرف کننده به عنوان یک تهدید برای بازارنفت تلقی می شود.

خطیبی تصریح کرد: اگر استفاده از ذخیره سازی ها وارد بازارنفت بشود شرایط عرضه و تقاضا را متاثر می کند.

وییکی ازدلایل اصلی تمایل به ذخیره سازی بازارنفت را سود پایین بهره بانکی در شرایط فعلی دانست که موجب شده  سرمایه ها به سمت ذخیره سازی نفت گرایش پیدا کنند تا سودی بیشتر از بانک ها به دست بیاورند.

به گفته نماینده ایران در هیات عامل اوپک، قیمت فعلی نفت برای سرمایه گذاری در مخازن نفتی آب های عمیق و غیرمرسوم شاید چندان مقرون به صرفه نباشد، اما در برخی از میادین نفتی نیز هزینه استحصال و سرمایه گذاری کمتر از رقم  70 دلار  یعنی قیمت فعلی نفت است.

خطیبی یاد آورشد: بحث کاهش سرمایه گذاری در میادین نفتی صرفا به دلیل مسائل اقتصادی نیست. چرا که در شرایط فعلی نه تنها در میدان های نفتی غیر مرسوم بلکه درکل میدان های نفتی، سرمایه گذاری کاهش یافته و حاکی از آن است که نوسانات هنوز به وضعیت نرمال و عادی برنگشته و بازار نفت برای جذب سرمایه گذاری به ثبات بیشتری نیاز دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  21  =