بدهی ۶۶۰ میلیاردی دولت به شهر تهران

ایبنا – براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است 5/82 درصد بهای اتوبوسهای شهری را پرداخت کند و شهرداریهای شهرهای کشور نیز سهم 5/17 درصد باقی مانده از بهای هر اتوبوس را به تولیدکنندگان می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علیرغم صراحت قانون درمورد سهم دولت از بهای اتوبوسها، این موضوع همواره به محلی برای گله‌گذاری مدیران شهری پایتخت با مسئولین وزارت کشور مبدل شده و در سه – چهار سال گذشته نیز اوج آنها را شاهد بوده‌ایم.

با این همه کیفیت پایین اتوبوسهای تولید داخل، فقدان خدمات پس از فروش مناسب و سطح نازل استانداردهای اتوبوسهای داخل مسئولین شهری تهران را برآن داشت تا نسبت به واردات اتوبوسهای دو کابین جدید از خارج از کشور اقدام کنند.

واردات اتوبوسهای خارجی توسط شهرداری تهران در حالی صورت گرفت که نمونه مسابه آن در داخل کشور وجود نداشت و خطوط BRT احداث شده در پایتخت نیز تنها با استفاده از اتوبوسهای دو کابین می‌توانست از سطح قابل قبول استانداردهای در نظر گرفته شده برخوردار باشد.

امکانات رفاهی، برخورداری از سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مشخصات فنی مطابق با استانداردهای روز دنیا کاملا در اتوبوسهای سرخ‌رنگ وارد شده از چین مشهود است ضمن آنکه شرکت تولیدکننده این اتوبوسها با رعایت استانداردها و کیفیت بالا توانسته نسبت به صادرات محصولات خود به اروپا نیز اقدام کند.

براساس اطلاعات منتشرشده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تا کنون نسبت به خرید 800 دستگاه اتوبوس دو کابین از چین اقدام شده که هزینه هر یک از آنها حدود 100 میلیون تومان برآورد گردیده است که هزینه آن تفاوت زیادی با اتوبوسهای معمولی تولید شده در داخل کشور ندارد.

وزارت کشور در حالی نسبت به پرداخت سهم 660 میلیارد ریالی خود در خرید اتوبوسهای BRT تا کنون سرباز زده است که معاون عمرانی سابق این وزارتخانه و وزیر جدید مسکن مدعی شده است که با وجود 7 تولیدکننده اتوبوس نیاز به واردات از خارج نیست.

در کنار توجه دولت نسبت به آبادانی و توسعه روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ مختلف کشور به نظر می‌رسد بدهی به شهر تهران و به خصوص شبکه حمل‌و نقل عمومی تبدیل به رویه‌ای شده است که با گذشت زمان عادی شده و دیگر حساسیت‌های لازم را بر نمی‌انگیزد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  40