بانک مرکزی یک ماهه مجوز تاسیس بانک می دهد

ایبنا – رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ساماندهی موسسات پولی و مالی گفت: بانک مرکزی یک ماهه مجوز لازم را به این موسسات برای تاسیس بانک ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود بهمنی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: بالا بودن تعداد بانکها مشکلی را ایجاد نمی کند و فعالیتهای پولی و مالی بدون مجوز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. به گفته وی به بانکهای جدید التاسیس با سرمایه دو هزار میلیارد ریال نیز مجوز ارائه می شود.
وی افزود:: بانک مرکزی به خارجیانی که بخواهند در ایران بانک و یا شعبه تاسیس کنند، مجوزهای لازم را ارائه می دهد، البته این امر باید دو طرفه باشد و ایران نیز در این کشورها شعبه و بانک تاسیس نماید تا موجبات افزایش رقابت فراهم شود.

بهمنی حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی و کامل را تاکید و گفت: اگر به سمت خصوصی سازی حرکت نکنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. خصوصی سازی جدائی مالکیت از مدیریت و به دنبال ارتقای کیفیت است.
وی با اشاره به انتقاداتی که از سوی برخی به افراد به سیتم بانکی مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات می شد، گفت: بر اساس قوانین سیستم بانکی می تواند تا 85 درصد از منابع خود را به صورت تسهیلات پرداخت نماید و 12 درصد را نیز به عنوان ذخیره قانونی نزد خود نگه دارند، این در حالی است که بانکهای دولتی در یک مقطع زمانی در سال گذشته تا 116 درصد از منابع خود را به صورت تسهیلات ارائه کردند.
وی ادامه داد: اما بانکهای دولتی 85 درصد از منابع خود را به صورت تسهیلات ارائه کردند، زیرا می دانستند که پرداخت تسهیلات بیش از این رقم مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی از ضرب 5 میلیون قطعه سکه طلا، ارائه مجوز تاسیس بانک به موسسات پولی و مالی در مدت یکماه و بدهی ایران خودرو به 1111 واحد قطعه سازی خبر داد و گفت: استمهال بدهی بانکی واحدهای تولیدی اثرات منفی بر اقتصاد کشور می گذارد.
وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی طلا و به تبع آن افزایش قیمت سکه در بازار داخلی گفت: بانک مرکزی 5 میلیون قطعه سکه ضرب کرده است تا چنانچه قیمت سکه به طور کاذب در بازار افزایش یابد آن را وارد بازار نماید، اما این امر به منزله هدر دادن منابع کشور است.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ شناور ارز در بازار اعمال می شود و بانک مرکزی دخالتی در بازار یورو و دلار و قیمتهای آنها ندارد.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا باید رونق صنایع به آنها کمکهای مالی می شود، افزود: بانک مرکزی در سال گذشته در دو مرتبه به بانکها در این راستا کمک کرد و منابعی را به آنها تزریق نمود، به نحوی که 150 هزار میلیارد ریال را به صورت تسهیلات کنترل شده پرداخت نمود، اما این منابع هنوز پاسخگوی نیازها نیست.
بهمنی به لایحه افزایش سرمایه بانکها و رد این لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اعلام کرد: نظام بانکی هنوز از این کار ناامید نشده و برای تصویب لایحه هنوز امیدوار است.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست برخی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای استمهال تسهیلات خود،‌ گفت: از آنجا که استمهال اثر منفی بر شبکه بانکی و اقتصاد کشور می گذارد بهتر است بجای آن از سقف و یا خط اعتباری استفاده شود تا مشکلات صادر کنندگان و تولیدکنندگان رفع شود.
وی گفت: تاکنون برای دو هزار و 180 واحد استمهال ایجاد شده و این امر نیز بدلیل میزان بدهی آنها که حدود چهار تا پنج هزار میلیارد بوده، ‌انجام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  6