تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها در حباب قیمت طلا

محرمانه‌ای از بانک‌مرکزی که افشا شد؛

افزایش شدید قیمت طلا طی روزهای اخیر، در حالی بانک مرکزی را مجبور به ورود به بازار کرد، که از نگاه کارشناسان این نهاد ارشد پولی، می‌بایست استراتژی خود در نحوه کنترل بازار را محرمانه نگاه می داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اما اکنون با فاش شدن اینکه بانک مرکزی با پشتوانه 5 میلیون سکه‌ای قصد دارد بازار را کنترل کند برای فرصت‌طلبان امکان را فراهم می‌کند که با آگاهی از برنامه‌های رقیب اقدام به برنامه‌ریزی و سوءاستفاده از آشوب در بازار کنند. همچنین به گفته کارشتاسان یکی از دلایل افزایش حبابی قیمت طلا به انتظارات تورمی ناشی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مربوط می‌شود.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی طی گفتگو با سیما در واکنش به افزایش نامتعادل قیمت سکه، و ایجاد حباب حدود 10 تا 15 هزار تومانی در بازار طلای کشور از توزیع 5میلیون سکه از امروز(شنبه) در بازار خبر داده و افزود: این میزان سکه به منظور از بین رفتن اختلاف قیمت در بازار عرضه می‌شود.

این گفته بهمنی اگر چه می تواند خبر خوب تلقی شود اما افشای اینکه بانک مرکزی با چه پشتوانه ای وارد بازار خواهد شد به معنای افشای استراژی بانک مرکزی در مهار بازار است. و در واقع به نفع سواستفاده گران است.

شاهین شایان آرانی درگفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «فردا» با اشاره به این مسئله خاطر نشان کرد: بانک مرکزی این اختیار و توان را دارد که با استفاده از ابزارهای تحت اختیار به کنترل بازار بپردازد و بنا بر وظایف محوله باید هم به این کار مبادرت کند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در تمام دنیا بانک های مرکزی به عنوان متولی و ناظر بازار پول اقدام به کنترل و اعمال نظارت بر بازار می کنند، گفت: اما هیچ یک از بانک های مرکز استراتژی های خود را در خصوص چگونگی کنترل بازار اعلام نمی کند. این کار باعث می شود تا بازیگران بازار از چگونگی برنامه های بانک مرکزی در قامت یک رقیب در بازاراطلاع نداشته باشند و در نتیجه نهاد ناظر با هزینه و زمان کمتر به کنترل بازار بپردازد. برای مثال فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا هیچ گاه از قبل نرخ بهره را اعلام نمی کند بلکه از طریق مکانیزم های در اختیار بازار را به سمتی حرکت می دهد که در دامنه نرخ سود مورد نظز بانک مرکزی حرکت کنند.

ارانی با بیان اینکه اینکه بانک مرکزی نکته اساسی ان است که نمی توان گفت بازار با عرضه چه تعداد سکه آرامش خود را باز میابد گفت: مهم ان است که بانک مرکزی با تدوین استراتژی ها مطلوب بداند که کجا و چه زمان و با چه تعداد سکه وارد بازار و کنترل بازار بپردازد

چرا حباب ایجاد شد

خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری است که در کشور های پیشرفته به «hedgd » معرف است. این معامله یا قرار داد که در واقع برای محافظت از ضرر احتمالی صورت می پذیرد در بازار طلا به معنی ایجاد مصونیت در برابر تورم است.

افزایش قیمت جهانی طلا ناشی از همین مسئله است که مردم نقدینگی خود را برای مصونیت بیشتر درمقابل تورم و در عین حال استفاده از ظرفیت های وضعست تورم بازار به سمت طلا سوق دادخ اند.

با توجه به بحران جهانی و پیامد های آن که گفته می شود پس از پایان ،بحران تورم در بازار ها ایجاد خواهد شد بنابراین نقدینگی سرگردان به سمت بازار طلا سوق داده است.

در این راستا شایان ارانی معتقد است:در مواقع بحران به دلیل اینکه طلا سرمایه گذاری ملموس و قابل حمل است و در اذهان اینگونه پنداشته می شود که تورم را پوشش می دهد بنابراین میل مردم به خرید طلا بالا می رود.

وی با بیان اینکه وقتی درباره آینده ااقتصادی در یک کشور ابهام ایجاد می شود خودبخود سرمایه ها به سمت طلا سوق پیدا می کند.

اما اینکه چرا در کشور ما حباب قیمت شکل گرفت از نگاه این کارشناس پولی به شرایط نامطلوب بازار های مسکن و ارز مربوط وی شود. به عقیده وی نقدینگی بازار معمولا به سمت بازار مسکن، ارز و طلا سوق پیدا می کند حال با توجه به رکود بخش مسکن و بازار ارز که از سوی دولت کنترل شد سرمایه ه های سرگردان به دنبال فرصت مناسب برای انتقال به ان بازار بودند که افزایش قیمت طلا این فرصت را به وجود اورد تا نقدینگی مازاد مردم به این سمت گرایش پیدا کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی با پشتوانه پنج ملیون سکه قادر به کنترل بازار هست یا نه گفت: من نمی توانم عدد مشخص ارائه دهم بلکه این یک کار کارشناسی است که بانک مرکزی باید صورت دهد که با چه تعداد سکه و طی چه مدت باید اقدام به کنترل بازار بکند و نکته مهم ان است که بانک مرکز اختیار و ابزار لازم را برای کنترل بازار دارد و باید هم این کار را انجام دهد.

حباب طلا معلول است

ارانی با بیان اینکه در کشورهای با تورم بالا مردم خوبخود به سمت بازار سوق پیدا می کنند گفت: برای آنکه شاهد حباب قیمت در بازار طلا نباشیم باید ریشه خشکانده شود و تورم کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه اساساً نقدینگی سرگردان به سمت حوزه های فنی اقتصادی میل می کند اما زمانی که زمانی این گردش نقدینگی سالم و منطقی انجام می شود که تورم و تب اقتصادی از بین برود.

وی با اشاره به در کشور ما انتظارات تورمی هم واره وجود دارد گفت: در حال حاضر عواملی چون هدفمند کردن یارانه ها زمینه افزایش انتظارات تورمی را بالا برده است و درحالی که دولت دو بازار مسکن و ارز را کنترل می‌کند. خود بخود سرمایه ها به سمت طلا می رود. حال اگر این بازار هم محل مناسبی برای سرمایه گذاری نباشد نقدینگی از کشور خارج می شود.

وی خاطر نشان کردبه طور منطقی ان است که سرمایه های سرگردان برای حفظ ارز به صورت سپرده در بانک ها سرمایه گذاری شود اما وقتی نرخ سود بانکی متناسب با تورم تعیین نمی شود خود بخود تا کسی محبور نباشد پول خود را در بانک ها گذاری گزاری می کند

اظهارات بهمنی

بهمنی اوایل ماه جاری از ضرب 5میلیون سکه به منظور ذخیره‌سازی و کنترل قیمت در بازار سکه خبر داده بود .بهمنی با اشاره به افزایش قیمت جهانی طلا و به تبع آن افزایش قیمت سکه در بازار داخلی گفته بود: بانک مرکزی 5میلیون قطعه سکه ضرب کرده است تا چنانچه قیمت سکه به طور کاذب در بازار افزایش یابد، آن را وارد بازار نماید .وی در عین حال تاکید کرده بود که این کار به منزله هدر دادن منابع کشور است.

گزارش از قیمت طلا طی چند روز گذشته

در حالی که روز شنبه قیمت سکه با 13 هزار تومان کاهش روبرو شد، بهمنی امروز خبر از تداوم حراج سکه داده است.

در پی افزایش دنباله دار قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه نیز قیمت طلا به رکورد تازه‌ای دست یافت. در آغاز معاملات این روز در بازار نیویورک نر خ هر اونس طلا برای تحویل فوری به 4/1123 دلار رسید و مجددا در ساعت 15 به وقت تهران این میزان به دلیل نوسان ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس تا حد 1116 دلار پایین آمد. انتشار خبر افزایش 3 دهم درصدی تولیدات صنعتی در منطقه یورو در نوسان ارزش دلار و طلا در روز پنج‌شنبه تاثیرگذار بوده است. به دنبال این نوسانات نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی در ساعات اول معاملات سکه با افزایش شدیدی همراه بود، چنانکه نرخ هر قطعه سکه بهار به حد 286هزار تومان در این بازار دست یافت.

نیم سکه 140هزار تومان و ربع سکه نیز به نرخ 70هزار تومان در ستون فروش جدول معاملات فعالان بازار ثبت شد. با این حال در ادامه فعالیت روزانه بازار، قیمت سکه بهار آزادی در ساعت 15 این روز با 6‌هزار تومان سقوط قیمت به 280‌هزار تومان رسید که نسبت به قیمت روز چهارشنبه 4‌هزار تومان افزایش داشت. سکه طرح قدیم در این بازار بعد از ظهر پنج‌شنبه 280‌هزار تومان عرضه می‌شد که نسبت به نرخ روز قبل 3هزارتومان رشد کرد. ربع سکه نیز 1000 تومان ارزان شد.در این روز نرخ جهانی طلا بین 3/1102 تا 4/1123 دلار در نوسان بوده است. روزجمعه نیز تا ساعت 14 قیمت طلا در بازارهای جهانی به 1105 دلار رسید. در این ساعت قیمت طلا نسبت به قیمت پایان معاملات روز پنج‌شنبه در مجموع 4/3در صد رشد ثبت کرده است. این نوسان 4/2درصد به دلیل تضعیف دلار آمریکا و یک‌درصد به دلیل خرید های عمده جهانی طلا در این 24 ساعت صورت گرفته است. در همین ساعت ارزش طلا نسبت به 30 روز گذشته با 43 دلار افزایش تقریبا 4درصد رشد ماهانه داشته است. در 365 روز گذشته نیز ارزش طلا با 8/370دلار افزایش در حدود 64/50درصد رشد سالانه را ثبت کرده است. سخنان اشتراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول در خصوص پیشتازی آسیا در بهبود اوضاع اقتصادی جهان و اعلام خبر افزایش 4/0درصدی نرخ رشد اقتصادی اروپا در 3 ماه سوم سال 2009در روز پنج‌شنبه از جمله دلایل نوسان در نرخ برابری دلار بوده است. عدم شفافیت قیمت‌ها در بازار سکه طی چند روز اخیر بالاخره واکنش مقامات بانک مرکزی را برای مداخله و کنترل قیمت بر انگیخته است. بنا بر گفته رییس کل بانک مرکزی از امروز قرار است 5میلیون سکه توسط بانک مرکزی به بازار تزریق شود. سال گذشته نیز بانک مرکزی علاوه بر فروش معمول سکه از طریق بانک کارگشایی از طریق شعب منتخب بانک‌های تجارت و سپه نیز سکه می‌فروخت.
منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

89  −    =  79