تلاش برای جایگزین کردن هند و چین در پارس جنوبی

مدیرعامل پتروپارس با اشاره به تعویق 2 ساله در انعقاد قرارداد فازهای 27 و 28 پارس جنوبی به بهانه وجود مشکلات مالی، گفت: در حالی شرکتهای ایرانی آمادگی اجرای این 2 فاز را دارد که شرکت ملی نفت با طرفهای چینی و هندی مذاکره می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

هر یکسال تاخیر در تکمیل هر یک از فازهای پارس جنوبی برابر با 2.5 میلیارد دلار عدم النفع است. این مطلب را غلامرضا منوچهری مدیرعامل پتروپارس اخیرا در نشستی با صنایع دریایی گفته است.

وی همچنین با اشاره به گذشت بیش از 2 سال از آغاز مذاکرات با شرکت نفت برای انعقاد قرارداد فازهای 27 و 28 پارس جنوبی، تصریح کرده است: در این مدت با بهانه کردن مشکل تامین مالی این پروژه موجب شده است که هر روز شاهد مذاکرات با طرفهای چینی و هندی برای انعقاد قرارداد با آنها باشیم، در حالی که شرکتهای ایرانی کاملا برای اجرای این 2 فاز پارس جنوبی آمادگی دارند.

این در حالی است که سیف الله جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت 20 مهر ماه امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به تعویق چندباره امضای قرارداد فازهای 27 و 28 پارس جنوبی به پتروپارس، گفته بود: قرارداد توسعه این 2 فاز پارس جنوبی آماده شده اما به دلیل وجود برخی از مشکلات تاکنون از امضای آن خودداری کرده ایم.

به گفته این معاون وزیر نفت پیش بینی می شود قرارداد طرح توسعه فازهای27 و 28 پارس جنوبی ظرف  مدت دو تا سه هفته آینده امضا شود.

جشن ساز مرداد ماه سال گذشته نیز از اجرای توسعه فازهای 27 و 28 پارس جنوبی به عنوان فازهای جدید این منطقه عسلویه خبر داده و اظهار کرده بود: طی دو تا سه ماه آینده پیمانکار اجرای این پروژه تعیین خواهد شد.

وی همچنین در خرداد ماه امسال از امضای قراردادهای فازهای 27 و 28 میدان پارس جنوبی تا 48 ساعت آینده خبر داده و اعلام کرده بود: به زودی وضعیت اجرایی کلیه فازهای پارس جنوبی تعیین و تکلیف خواهد شد.

در همین حال، علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اخیرا درباره با آخرین وضعیت واگذاری قرارداد فازهای 27 و 28 پارس جنوبی گفته است: قرارداد این پروژه را هنوز امضا نکرده‌ایم، اما به زودی این قرارداد با پتروپارس به امضا می‌رسد.

وی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت درآمدهای شرکت ملی نفت نیز کاهش یافته است، بیان کرده است: با این حال ما به دنبال روش‌هایی برای تأمین فاینانس فازهای 27 و 28 پارس جنوبی هستیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =