شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت بنگاه های دولتی تصویب شد

شورای عالی بیمه «شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت مسئولان و مجریان امر واگذاری بنگاه های دولتی»را تصویب کرد.متن این مصوبه در اجرای یکی از آیین نامه‌های اجرایی قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و مواد مربوط به آن در برنامه چهارم توسعه در بیمه مرکزی تدوین شد و در سیصد و پنجمین جلسه شورای عالی بیمه در تاریخ چهارم آذر 1388 در شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ماده 24 قانون برنامه سوم توسعه که در ماده 30 قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه نیز ننفیذ شده، دولت را مکلف کرده است که مسؤولیت مسؤولان و مجریان امر واگذاری را در قبال خطاهای غیر عمدی که مرتبط به امر واگذاری باشد تحت پوشش بیمه قرار دهد.

به استناد ماده (2) آیین نامه اجرایی نحوه بیمه مسؤولان و مجریان امر واگذاری، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف به تهیه و تدوین شرایط عمومی بیمه نامه مسؤولان و مجریان این امر و تعرفه حق بیمه آن شده است.
بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، سازمان خصوصی سازی بیمه گذار بیمه نامه «مسؤولیت مسؤولان و مجریان امر واگذاری بنگاه های دولتی» است و بیمه شدگان آن مسؤولان و مجریان امر واگذاری هستند. پس از آن که سازمان خصوصی سازی به عنوان بیمه گذار اسامی متصدیان دارای سمت در امر واگذاری به همراه حداکثر تعهد بیمه گر را برای هر یک از بیمه شدگان این بیمه نامه به بیمه گر (شرکت بیمه) اعلام و حق بیمه آن را پرداخت کند، گواهی بیمه صادر و مفاد بیمه نامه اجرا می‌شود.
بر اساس‌گزارش توجیهی شرایط عمومی بیمه نامه مسؤولیت مسؤولان و مجریان امر واگذاری بنگاه های دولتی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین ضوابط و آیین نامه‌های اجرایی این بیمه نامه، تجربیات دیگر کشورها را مطالعه کرده و پس از بومی سازی، آن را متناسب با شرایط جمهوری اسلامی ایران درآورده و در این زمینه در جلسات متعددی نظر کارشناسان، سندیکای بیمه گران ایران و سازمان خصوصی سازی را مورد توجه قرار داده است.
امر واگذاری طبق شرایط عمومی این بیمه نامه شامل فروش و واگذاری سهم، سهم الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم الشرکه، حقوق مالکانه، حق بهره برداری و مدیریت در شرکت ها، بنگاه ها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی(دارای سهام دولتی) است که سازمان خصوصی سازی واگذار می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  29  =  32