جایگاه مبهم بازاریابی در نظام بانکی ایران

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی گفت: تحول بازاریابی در آینده با حضور بانک‌های خصوصی و خارجی به عنوان یک ضرورت مطرح خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک احمد روستا دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی در نشست خبری خود با خبرنگاران بازاریابی را آشنای سرگردان نظام بانکی توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بازاریابی در نظام بانکی ایران از جایگاه روشنی برخوردار نیست که این موضوع با فضای رقابتی شدید و حضور بیشتر بانک‌های خصوصی و خارجی در آینده به عنوان یک ضرورت مطرح خواهد شد.
وی افزود: بازاریابی عملی علمی و علمی عملی است و فرصتی برای پیوند علم و عمل در نظام بانکی کشور محسوب می‌شود.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی با بیان اینکه بازارشناسی، بازارسازی، بازارداری سه رکن اصلی بازاریابی است، گفت: اگرچه نظام بانکی به مانند سایر موسسات آزاد نیست و در چارچوب مقررات قرار گرفته اما این امر نباید دلیلی بر ارائه محدود خدمت باشد.
وی با تاکید بر مدیریت مشتریان و کیفیت خدمات در نظام بانکی، تصریح کرد: باید تمامی عوامل و راهکارها را برای ارائه خدمات متنوع به مشتری به کار گرفت تا مشتری احساس رضایت و خشنودی و توجه به خواسته‌های خود را داشته باشد.

* دریافت 218 مقاله بازاریابی

روستا در ادامه به دریافت 218 مقاله در زمینه بازاریابی از سوی صاحب‌نظران اشاره کرد و گفت: 51 مقام به عنوان مقالات برگزیده، 12 مقام به صورت حضوری، 26 مقام به صورت پوستر، 12 مقام نیز در کتابچه بازاریابی ارائه خواهد شد.
به گفته وی، ضرورت برگزاری این کنفرانس در سال‌های آینده بیش از گذشته احساس خواهد شد ولی هم‌اکنون نیز مهمانان خارجی از دانشگاه قبرس، مالزی، ایتالیا و دیگر کشورها در این همایش حضور خواهند یافت.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره یکی از بانکهای خصوصی ترکیه نیز که در زمینه بازایابی از تجربیات ارزنده برخوردارند، در این کنفرانس شرکت می‌کنند، تصریح کرد: باید با آسیب شناسی لازم، بازاریابی نظام بانکی را متحول کرد چرا که بازاریابی در نظام بانکی نوعی مدیریت در محدودیت است.
روستا اظهار داشت: هرگاه 4 عنصر نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد موجودیت پیدا کرد، در آن مکان بارز و بازاریابی وجود دارد.


* نباید فقط به ابزارهای دستی تکیه کرد

وی ضمن تاکید براینکه نوع و چگونگی ارائه خدمت از سوی بانک‌ها اهمیت بسیاری دارد امام نباید صرفا به ابزارها تکیه کنیم بلکه تفاهم فکری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر علمی کنفرانس بین المللی بازاریابی خاطر نشان کرد: تمام تلاش علم بازاریابی درک واقعیت‌های بازار، اولویت‌های مخاطبان و پاسخگویی مناسب به آنهاست.
روستا با بیان اینکه آنچه بازاریابی را در فضای رقابتی متفاوت می‌کند، ایجاد روابط پایدار است، خاطرنشان کرد: این کنفرانس جرقه تحول در نوع نگرش به خدمت‌رسانی را ایجاد می کند.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع اذعان داشت: تکریم ارباب رجوع نباید مختص به یک طرح باشد بلکه باید یک وظیفه تلقی شود.
وی اضافه کرد: رفتار و معیارهای مخاطبان و خریداران روز به روز در حال تغییر است و با تغییر انتظارات قدرت انتخاب نیز بیشتر می‌شود.
به گفته دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی، بازاریابی، ایجاد ارزشهای مورد نظر مردم در فضای رقابتی و آغاز تحول در تغییر نگرش است. همچنین بازاریابی پدیده‌ای همگانی بوده و کلیه عوامل فعال در نظام بانکی باید به بازاریابی گرایش پیدا کنند.
وی شناسایی و شناساندن را دو نکته اساسی در علم بازاریابی عنوان کرد و گفت: هرچه روابط سالم تر، ساده تر و شفاف تر باشد انجام داد و ستد سهل تر خواهد بود.

* افشار: استقبال دانشگاه‌ها از کنفرانس بازاریابی

غلامعباس افشار مدیریت سابق بازاریابی بانک ملی ایران و دبیر کنفرانس در ادامه گفت: دانشگاه‏ها استقبال بی نظیری از برگزاری این کنفرانس داشتند و تا به امروز 550 نفر در این کنفرانس ثبت نام کردند همچنین قرار است سخنرانان خارجی از کشورهای انگلیس، استرالیا و ترکیه با تخصص در بازاریابی حضور داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  18