دور جدید مذاکرات گازی خط لوله صلح آغاز شد

دور جدید مذاکرات ایران و پاکستان با محور نهایی کردن قرارداد عملیاتی فروش و موافقت بر روی رئوس کلی ترانزیت گاز از مسیر پاکستان به کشور ثالث بدون حضور هند در تهران آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دور جدید مذاکراتی گازی ایران و پاکستان با سفر ارشاد احمد کلیم معاون وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به تهران از روز گذشته آغاز شده است که در این نشست دو طرف برای نهایی کردن قرارداد عملیاتی صادرات گاز و موافقت در رئوس کلی ترانزیت گاز از طریق عبور خط لوله از مسیر پاکستان به کشور ثالث مذاکره خواهند کرد.

قرارداد فروش گاز ایران به پاکستان خرداد ماه سالجاری با حضور روسای جمهور دو کشور در تهران امضا شده بود که برای اجرایی شدن این قرارداد مقرر شد اقداماتی همچون مبادله قرارداد عملیاتی و موافقتنامه ترانزیت گاز از پاکستان به هندو و کسب مجوزهای لازم از سوی مقامات رسمی دو کشور انجام گیرد.

در همین حال هم اکنون ساخت خط لوله هفتم سراسری به طول یکهزار و 100 کیلومتر از عسلویه در حال انجام بوده که پیش بینی می شود با تکمیل این خط لوله پس از عبور از استانهای بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان تا مرز پاکستان ادامه یابد.

با ساخت این خط لوله امکان انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز فراهم می شود که از این مقدار روزانه 50 میلیون متر مکعب به مصرف داخلی و 60 میلیون مترمکعب گاز به صادرات اختصاص می یابد.

پیش از این نیز قرار بود خط لوله 2 هزار و 700 کیلومتری انتقال گاز ایران به پاکستان و هند موسوم به صلح به پاکستان و از آنجا به هند منتقل شود.

پیش‌بینی می شود در صورت توافق نهایی یکهزار و یکصد کیلومتر از این خط لوله در ایران، یکهزار کیلومتر در پاکستان و در صورت توافق با هند ۶۰۰ کیلومتر خط لوله 56 اینچ گاز در این کشور ساخته شود.

این در حالی است که روز گذشته سیف الله جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران هندی گفته بود: سر انجام پس از حدود یک سال کناره گیری هند از مذاکرات سه جانبه خط لوله صلح، به منظور پیوستن به مذاکرات ایران و پاکستان که مراحل نهایی خود را طی می کند، اعلام آمادگی کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  9  =