رشد ۴۷درصدی سپرده‌های دیداری بانک توسعه صادرات

سپرده‌های دیداری در بانک توسعه صادرات ایران در سال گذشته، 47 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران به نقل از گزارش عملکرد نظام بانکی کشور در سال 87 که ایلنا منتشر کرده است سپرده‌های دیداری در 13 بانک از مجموع 18 بانک دولتی و خصوصی کاهش یافته ولی بانک توسعه صادرات ایران به این معضل گرفتار نشده است.
بر اساس این گزارش از 11 بانک دولتی فعال 9 بانک با کاهش سپرده‌های دیداری مواجه شده‌اند و از میان 7 بانک خصوصی نیز 4 بانک درگیر این معضل هستند.

در میان حلقه بانک‌های دولتی تنها بانک‌های توسعه صادرات و صنعت و معدن با این معضل روبرو نشده‌اند. سپرده‌های دیداری در بانک صنعت و معدن حدود 5/6 درصد و در بانک توسعه صادرات نزدیک به 47 درصد رشد کرده‌اند.
براساس گزارش عملکرد نظام بانکی کشور در سال 87 بانک‌های دولتی، ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، پست بانک، کشاورزی و مسکن با کاهش حجم قابل ملاحظه‌ای از میزان سپرده‌های دیداری مواجه شده‌اند.
عملکرد کل شبکه بانکی در این بخش نشان می‌دهد بیشترین کاهش در سپرده‌های دیداری بانک سامان به میزان 42 درصد رخ داده است کاهش اخیر از سال 86 آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد. برخلاف بانک سامان، کاهش سپرده‌های دیداری دیگر بانک‌ها از سال 87 آغاز شده است.
پس از بانک سامان، بانک سپه با 32 درصد و بانک اقتصاد نوین با 31 درصد کاهش در رده‌های بعدی قرار دارند. پس از این گروه از بانک‌ها، بانک رفاه با 28 درصد و بانک صادرات با 19 درصد بیشترین کاهش در سپرده‌های نوع دیداری را تجربه کردند.
میزان کاهش سپرده‌های دیداری در بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی، پست‌بانک و مسکن، تجارت و کشاورزی و سینا به ترتیب 17 درصد، 16 درصد، 14 درصد، 11 درصد، 5/7 درصد و 5 درصد بوده است.
 سپرده‌های دیداری بانک‌های خصوصی چون کارآفرین، پارسیان و سرمایه برخلاف چهار بانک ذکر شده با افزایش همراه بوده‌اند. این گروه از سپرده‌ها در بانک سرمایه حدود 243 درصد، بانک پارسیان حدود 52 درصد و بانک کارآفرین حدود 38 درصد افزایش نشان می‌دهد.
موسسه مالی و اعتباری توسعه که دارای مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی است به میزان 33 درصد در جذب سپرده‌های دیداری نسبت به سال 86 موفق عمل کرده است.
براساس آخرین آمار موجود روند کاهشی سپرده‌های دیداری همچنان ادامه دارد. نشریه گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی به خوبی بیانگر وضعیت اخیر است. حجم سپرده‌های دیداری کل شبکه بانکی تا پایان مرداد سال جاری نزدیک به 357 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفند 87 حدود 3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال 87 حدود 12 درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
سپرده دیداری چیست؟
سپرده دیداری، سپرده ای است که صاحب آن وجوه خود را به بانک می سپارد و به آن اختیار می دهد که در آن وجوه تصرف کند، بر این اساس که اولاً: همه سود و زیانها مربوط به بانک است، ثانیاً: صاحب سپرده می تواند بدون هیچ شرطی به حسابش پول واریز کرده و از آن برداشت کند. این سپرده به دو نوع سپرده جاری و سپرده های دیداری غیرجاری تقسیم می شود.
 
ویژگی‌های سپرده دیداری
سپرده های دیداری ضوابط خاصی دارند که مهمترین آنها عبارت است از:
الف. به سپرده های دیداری سودی تعلق نمی گیرد، همانگونه که بانک تعهدی در قبال ضرر احتمالی ندارد؛
ب. بانک می تواند در قبال خدماتی که به صاحبان سپرده های دیداری ارایه می کند کارمزد دریافت نماید.
 
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  −    =  58