افزایش امنیت ترانزیت کالا در جنوب کشور با دستگیری عبدالمالک ریگی

دستگیری ریگی و عوامل وابسته به گروهک تروریستی موسوم به جندالله می‌تواند از جنبه‌های مختلف در وضعیت اقتصادی و ترانزیت کالا به کشور از ناحیه جنوب و جنوب شرق تاثیر داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک باز هم ریگی در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفت، اما این بار نه به خاطر اقدامات تروریستی و یا انفجار بمب و ترور یک شخصیت؛ بلکه به خاطر دستگیر شدن و پایان اقدامات تروریستی.
ریگی همان مرد قداره کش و تروریست سابقه داری است که چندین سال زندگی مردم در جنوب شرق کشور را مختل کرد و با به شهادت رساندن جمع کثیری از هموطنان اقدامات ننگینی در کارنامه خود به ثبت رساند،اما دستگیری این شرور سابقه دار می تواند از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. در ابعاد سیاسی و اجتماعی تا به امروز نظرات و دیدگاه‌های مختلفی در رسانه‌های مختلف منتشر شده و به طور قطع با ادامه اعترافات ریگی در چند روز آینده هم نظرات مختلفی در این زمینه ارائه خواهد شد.
در این بین اثرات اقتصادی و تاثیر،ی که دستگیری این تروریست خطرناک در ترانزیت کالا از جنوب و جنوب شرق به کشور خواهد داشت به نوعی مغفول مانده است.
سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر تجارت و تردد کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا به دیگر کشور های دنیا و ترانزیت کالا و صادرات و واردات اجناس مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.
از طرف دیگر بندراستراتژیک و مهم چابهار و نقش این بندر در ترانزیت کالا از دریا و ارتباط با اقیانوس هند اهمیت این بخش را دوچندان افزایش داده است.
ترانزیت کالا از این بخش از کشور در مسیرهای زمینی در چند وقت گذشته به علت وجود اشرار و راهزنان با مشکلات مختلفی همراه بود، به صورتی که بسیاری از تجار و بازرگانان خارجی که از کشور های پاکستان و هند قصد انتقال اجناس خود را داشتند، با شنیدن خبرهایی در رابطه با حمله اشرار به یک کاروان از تصمیم خود صرف نظر می کردند.
دستگیری ریگی و عوامل وابسته به گروهک تروریستی موسوم به جندالله می‌تواند از جنبه‌های مختلف در وضعیت اقتصادی و ترانزیت کالا به کشور از ناحیه جنوب و جنوب شرق تاثیر داشته باشد.
احساس امنیت تجار و کار وان‌های ورودی از سیستان و بلوچستان، امنیت مردم در این منطقه و تاثیرات جهانی در رابطه با امنیت تجاری در ایران می‌تواند از جمله تاثیرات دستگیری این شرور سابقه دار در کشور باشد.

* ریگی فضای نا امنی به وجود آورده بود

در همین رابطه غلامرضا کرمی عضو کمیسیون امنیت مجلس در رابطه با تاثیرات دستگیری عبدالمالک ریگی در اقتصاد جنوب شرق کشور معتقد است: ریگی و گروهک جندالله با ایجاد فضایی ناامن در جنوب شرق کشور توانسته بود از ورود بسیاری از تجار به ایران و ترانزیت کالا به داخل کشور جلوگیری کند .
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این فضای نا امن میزان سرمایه‌گذاری در ناحیه جنوب و جنوب شرق کشور را به شدت افزایش داده بود، اظهار داشت: تاثیر بر سرمایه گذاری در این منطقه و در نتیجه تاثیر کلی بر اقتصاد کشور از جمله اهدافی بود که کشور های غربی با استفاده از ریگی به دنبال آن بودند.
کرمی در ادامه افزود: هرگونه ناامنی دراین منطقه می‌تواند تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر اقتصاد و ترانزیت کالا از شرق کشور داشته باشد.
این نماینده مجلس دستگیری عوامل وابسته از گروهک ریگی را اتمام یک اقدام موثر می‌داند و می‌افزاید: نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی این توانمندی را دارند که جنوب شرق کشور را از وجود اشرار پاک کنند.

*اقتصاد پویا با امنیت پایدار به دست می آید

در همین باره فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان این که اقتصاد پویا در هر کشوری با توجه به امنیتی پایدار به وجود می آید، گفت: عدم وجود امنیت در کشور به وی‍ژه در مناطقی که مورد توجه سرمایه گذاران و تجار است،باعث عدم سرمایه گذاری و رغبت تجار برای ترانزیت کالا می شود.
نایب رئیس کمیسیون قضائی در ادامه با اشاره به اینکه مرزهای شرقی مدت ها تحت تاثیر اقدامات تروریستی گروه موسوم به جندالله بوده است اظهار داشت: در چند سال گذشته شاهد نوعی رکود اقتصادی در ترانزیت کالا در این بخش بوده ایم که انتظار می رود با دستگیری سرکرده این گروه شاهد رونق وضعیت اقتصادی در این منطقه باشیم.
وی ادامه داد: وجود امنیت پایدار باعث ثبات فکری و ذهنی دو طرف مبادله در یک داد و ستد اقتصادی خواهد شد و دستگیری این شرور باعث شد که ضریب امنیت این منطقه تا میزان زیادی افزایش پیدا کند.
این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در ماه های آینده شاهد نتایج و اثرات این دستگیری در وضعیت اقتصادی این منطقه خواهیم بود.
تجری رونق اقتصادی،ایجاد اشتغال و مسکن برای جوانان در ناحیه جنوب شرق کشوردرسایه امنیت پایدار را از اولویت های این بخش از کشور دانست و افزود: اراده مردم و اقدام ماموران امنیتی و انتظامی باعث شد که امروزشاهد مرزهایی آرام و با ثبات باشیم.

* ضرورت توجه بیش از پیش به ارتقاء امنیت مرزهای کشور

به گزارش فارس مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که تروریست‌هایی نظیر ریگی درسالهای گذشته در دفعات متعدد برای مدتی باعث بروز مشکلات مختلف برای کشورهای منطقه شده‌اند و شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی به یک معضل جهانی تبدیل شده است، که هر از چند گاهی با اقدامات تروریستی خود به ویژه در مرزها باعث مشکلات فراوانی برای کشورهای مختلف شده‌اند. در کشور ما هم سابقه فعالیت‌های تروریستی در 30 سال گذشته نشان می‌دهد که دشمنان نظام همواره با این نوع از اقدامات به دنبال وارد آوردن ضربه به نظام و کشور هستند. در نتیجه حراست از مرزها به عنوان عاملی موثر در امنیت داخلی و اجتماعی یک کشور باید همواره در دستور کار مسئولان قرار گیرد، چرا که تجربه نشان داده است که در هر نقطه‌ای از مرزها زمینه برای فعالیت‌های تروریستی فراهم می‌شود و این موضوع لزوم توجه جدی به مرزها و ساماندهی به آن را دو چندان افزایش می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  +    =  21