کارت های اعتباری موتور محرکه توسعه بانکداری الکترونیک

موسویان در گفتگو با بانکدای الکترونیک تصریح کرد:

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا کارت های اعتباری راموتور محرکه توسعه بانکداری الکترونیک دانست وتاکید کرد در ایران برای ارایه تسهیلات به صورت اعتباری وعادی تفکیکی صورت نگرفته است بنابراین در بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی باید این مساله مورد توجه قرارگیرد.


سیدعباس موسویان ،کارشناس امور بانکی وعضو کارگروه بانکداری بدون ربا ،درگفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک ، با اشاره به محورهای اساسی که در سال پیش رو در خصوص بانکداری الکترونیک باید مد نظر قرار گیرد ،گفت: بانک مرکزی وبانک ها در خصوص ارایه خدمات باید سرعت وامنیت را لحاظ کنند تا در مردم حس اطمینان نسبت به خدمات نوین شکل بگیرد .


وی افزود:انچه که مسلم است در حال حاضر ارایه خدمات نوین چندان متناسب با نیازهای مشتریان شکل نگرفته بنابراین سیستم بانکی باید تناسب خدمات با نیازهای مردم را در نظر بگیرد.


به گفته وی هنوز بسیاری از تراکنش ها در شبکه شتاب پشتیبانی نمی شود وخدمات انلاین باید متناسب با نیازهای اصلی مردم باشد.


وی ضمن اشاره به محور مهم دیگر در توسعه بانکداری الکترونیک به کارت های اعتباری اشاره کرد وگفت:بانک ها باید بتوانند تسهیلاتی را که به مشتریان می پردازند در قالب برنامه های الکترونیک بویژه کارت های اعتباری باشدوبه عبارتی می توان گفت کارت های اعتباری موتور محرکه توسعه بانک درای الکترونیک خواهد بود.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا ادامه داد: امروزه بسیاری از بانک ها در دنیا تسهیلات خرد خود را در قالب کارت های اعتباری به مشتریان پرداخت می کنند که این امر هم برای بانک به جهت هزینه وهم برای مشتریان به جهت سهولت کار مناسب خواهد بود.

موسویان با بیان اینکه در ایران کارت های اعتباری از چند جهت محل بحث است اظهار داشت:سه محور در این خصوص باید مورد توجه قرار گیردابتدا رابطه بین بانک ودارنده کارت باید رابطه حقوقی قابل قبولی باشد.


وی افزود:راهکار قرض الحسنه که طبق دستورالعمل بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده راهکار مناسبی نیست چه به جهت محدودیت منابع ومقدار وهم به دلیل اینکه یک قرارداد انتفاعی محسوب نمی شود.:

موسویان به قرار داد جعاله به عنوان یک راهکار دیگر برای ارایه کارت های اعتباری اشاره کرد وگفت:این راهکار نیز پاسخگو نیست  زیرااگر چه انتفاعی است اما سودی که بانک می برد در قبال خدمات است در حالی که باید بانک بتواند برای منابع بکارگرفته نیز سود کسب کند.

وی بهترین راهکار ارایه کارت های اعتباری را قرارداد مرابحه یا فروش اقساطی دانست وگفت:مرابحه قابلیت قرارداد انتفاعی را دارد واز جهت منابع ومبلغ نیز محدودیت ندارد وبانک می تواند متناسب با اعتبار مشتری میزان ان را در نظر بگیرد واز انجا که قرارداد انتفاعی است بانک برای منابع ان سود دریافت می کند .

نرخ سود کارت اعتباری باید مانند دنیا باشد

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا تاکید کرد:نرخ سود کارت اعتباری باید مانند نرخ های مرسوم در دنیا باشد نرخ سود در دنیا در مقایسه با تسهیلات عادی بالاتر است زیرا هم در دسترسی آسان برای منابع بانکی است وهم از زمانی که تسهیلات گیرنده استفاده می کند سود محاسبه می شود وچون بانک باید منابعی را بلوکه کند هزینه تمام شده بالاست.
موسویان عنوان کرد :در ایران برای ارایه تسهیلات به صورت اعتباری وعادی تفکیکی صورت نگرفته است وباید در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی با نرخ های دیگری که برای انک ومشتری صرفه اقتصادی داشته باشد تعیین گردد.
وی در ادامه به ضمانت نامه لازم برای بازپرداخت منابع کارت اعتباری اشاره کرد وگفت:کارت اعتباری باید برای همه مشاغل صادر شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  7