عدم توافق کمیته مشترک مجلس و دولت

عضو کمیته مشترک مجلس و دولت با بیان اینکه نتیجه کار این کمیته ارائه توصیه در نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بود و نه توافق ، گفت: دولت حق متوقف کردن قانون را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به این سئوال که در نهایت کمیته مشترک مجلس و دولت در مسئله هدفمند کردن یارانه ها و تبادل نظرات به توافقی دست پیدا کردند یا صرفا مجلس راههایی را توصیه کرد، گفت: در این باره توافقی صورت نگرفت درواقع هرچه بود توصیه بود و ما توصیه کردیم دولت در صورت درخواست تغییر در قانون لایحه اصلاحی بدهد چون تجدید نظر در قانون بودجه نیازمند لایحه متمم است. 

پس از اعلام نظر رئیس جمهور مبنی بر وجود اشکلات در قانون مصوب مجلس در هدفمند کردن یارانه ها مجلس در توافق با دولت کمیته مشترک متشکل از نمایندگانی از دولت و مجلس تشکیل شد تا علت اجرا نشدن قانون از سوی دولت مشخص شود. پس از برگزاری دو جلسه از این کمیته ، نمایندگان مجلس به دولت توصیه کردند یکی از دو پیشنهاد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه در بازه زمانی 9 ماهه و یا حذف مالیات و عوارض از درآمد حاصل از اجرای این قانون را بپذیرد.

اما محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد دولت ضمن استقبال از حذف مالیات و عوارض از درآمد هدفمند کردن یارانه ها منتظر بررسی طرح فوریتی نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه هاست.

بررسی طرح کار را پیچیده تر می کند

مصباحی مقدم که ریاست کمیسیون ویژه مجلس برای طرح تحول اقتصادی را بر عهده دارد با اشاره به طرحی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس برای افزایش درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده است ، گفت: ما معتقدیم آوردن طرح کار را پیچیده می کند بر فرض اینکه طرح فوریتی یا دو فوریتی بیاورند و تصویب شود طرح به کمیسیون می رود و ممکن است مدتها بررسی آن طول بکشد ودر صورت تصویب هم اصلاح قانون است نه اصلاح بودجه.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: در این صورت مجددا دولت ناگزیر است برای اصلاح بودجه سال جاری لایحه متمم بیاورد پس بهتر است کار پیچیده نشود و یکباره لایحه متمم آورده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: احتمالا اگر این طرح که با امضای حدود 140نماینده تهیه شده به تصویب نرسد آن گاه دیگر موضوع اصلاح قانون نیز منتفی می شود، زیرا سیگنال بدی برای دولت به همراه دارد یعنی آن زمان اگر لایحه هم بیاورند فایده ندارد.

همه سناریوها در قالب لایحه قابل بررسی است

وی گفت: بهترین راه برای دولت این است که در عین اینکه قانون را اجرا می کند، با ارائه لایحه اصلاحی مدت را کوتاه کند و زمان را بیش از این از دست ندهد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سئوال که اگر لایحه اصلاحی دولت ارائه شود، آیا مجلس به آن رای مثبت خواهد داد، گفت: مجلس بنای لج بازی با دولت را ندارد بلکه حرکت منطقی و کارشناسی می کند اگر توضیحات دولت قانع کننده بود مشکلات را رفع می کنتد درحالیکه همچنان ابهامات به ایرادات مطرح شده دولت وجود دارد.

عضو کمیته مشترک دولت و مجلس گفت: مجلس در صورت قانع شدن در قانون خود تجدید نظر می کند اما این به شرط قانع شدن است ، شاید آنچه تجدید نظر می شود 35 هزار میلیارد یا 30 یا 20 هزار میلیارد تومان باشد هر سناریویی که در قالب لایحه طرح شود در مجلس قابل بررسی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: ممکن است قانون مذکور تغییرات دیگری نیز داشته باشد چون دولت حرفهای جدیدی می زند و خواست دولت صرف درآمد 20 یا 40 هزار میلیارد تومان نیست بنابراین معتقدم دولت دیدگاههای خودش را ضمن اجرای قانون به صورت متمم ارائه کند تا مجلس نیز همدلانه و کارشناسانه و منطقی بررسی کند.

متوقف کردن قانون نیازمند مجوز مجلس است

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بنا بر اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت منتظر به نتیجه رسیدن طرح نمایندگان یا لایحه اصلاحی خود در صورت ارائه است، قرار نیست قانون را اجرا کند، گفت: اساسا طرح این موضوع را غلط می دانیم ، دولت باید قانون را اجرا کند همانطور که به ما گفته اند خیلی از مقدمات کار اجرا فراهم شده اما اجرای قانون آغاز نشده است.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس که پیش از این نسبت به طرح سئوال از رئیس جمهور در پی عدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هشدار داده بود ، اظهارداشت: قصد من تلنگر به دولت است آنچه برای من و مجلس مهم است این است که دولت باید قانون را اجرا کند و حق ندارد آن را متوقف کند.

وی ادامه داد: حتی متوقف کردن قانون نیز مجوز مجلس را نیاز دارد اما ایشان حق ندارد بگوید قانون را اجرا نمی کند. می تواند بگوید اصلاحیه دارد و سپس پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کند.

مرجع : مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  63  =  72