متقاضیان خرید مسکن ریسک نکنند

صحبت درباره روشن شدن وضعیت بازار مسکن این روزها نقل هر مجلسی شده وافرادی که تا کنون نتوانسته‌اند سرپناهی برای خود تهیه کنند، با ذهنیت کاهش قیمت مسکن به آگهی های روزنامه ها یا دفاتر مشاوران املاک مراجعه می کنند تا بلکه بتوانند خانه‌ای را برای خود بخرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در روزهای ابتدایی امسال مصطفی قلی خسروی – رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک – ازکاهش قیمت مسکن تا 20 درصد خبر داده بود.

وی با بیان این‌که از آغاز اجرای طرح مسکن مهر و کد رهگیری هنوز قیمت مسکن به میزان سال 1385 نرسیده است، خاطر نشان کرد: دولت و مسوولان مصرند تا مسکن را از حالت سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل کنند.

درپی انتشار این خبر علی نیکزاد – وزیر مسکن و شهرسازی – به خبرنگار ایسنا گفت: به دنبال آن هستیم تا در کنار ایجاد رونق در بخش مسکن، شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت زمین و ملک باشیم.

نظر کارشناسان، متفاوت با مسوولان

اما نظر کارشناسان درباره وضعیت قیمت مسکن با نظر مسوولان تا حدودی متفاوت است؛ به طوری که ستاریان-عضو هیات علمی دانشگاه تهران- کاهش بیشتر قیمت مسکن را غیر کارشناسی و غیر علمی می‌داند و معتقد است: طی مدتی که رکود حاکم بوده، فقدان توان خرید باعث شده قیمت‌ها به همان میزان باقی بماند و افزایش نیابد، بنابراین این‌که بگوییم قیمت ملک کاهش یافته یا آن را کاهش دادیم، ارزیابی کاملا نادرستی است و در صورتی که این فرض را قبول کنیم، باید بپذیریم که رشد اقتصادی ما قرار است منفی شود.

همچنین دکتر محمد عدالت خواه – کارشناس مسکن – در این باره گفت: در صورتی که پیش‌بینی‌های مشاوران املاک یا مسوولان درباره کاهش قیمت مسکن با استدلال‌های مستند همراه نباشد، این امر تحقق نمی‌یابد.

متقاضیان خرید مسکن ریسک نکنند

در شرایطی که گمانه زنی‌های متفاوتی درباره قیمت مسکن در سال جاری وجود دارد، سرمایه گذاران بخش مسکن به انتظار رونق بازار مسکن به معنای افزایش قیمت هستند تا بتوانند واحدهای مسکونی خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند، اما در مقابل، متقاضیان مسکن که سال های دور از خانه را سپری کرده‌اند، در پی یافتن خانه ای متناسب با بودجه خود، منتظر انتشار اخباری مبنی بر کاهش بیشتر قیمت مسکن هستند و به امید این که مسکن باز هم ارزان‌تر شود، اقدام به خرید نمی‌کنند. این در حالی است که در جامعه مرسوم شده با آغاز افزایش قیمت هر نوع کالا، افراد برای خرید هجوم می‌آورند و در نتیجه قیمت بیشتر افزایش یافته و سپس تثبیت می‌شود.

به گفته شهریار شقاقی- کارشناس مسکن – در چنین مواقعی اصطلاحا می‌گویند بازار شیرین شده و در پی آن فروشندگان به دلیل افزایش تقاضای عمومی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

اما عدالتخواه به متقاضیانی که منتظر کاهش بیشتر قیمت مسکن هستند توصیه می کند که ریسک نکنند، چراکه ممکن است قیمت‌ها به یک‌باره افزایش یابد.

همچنین ایرج رهبر- رئیس کانون سراسری انبوه سازان – در پاسخ به این سوال که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است؟ می‌گوید: متقاضیان نباید انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن را داشته باشند و بهتر است نیازمندان واقعی اقدام به خرید کنند، چرا که این امر خود به خود ثبات در قیمت مسکن را در پی دارد.

در این راستا یک کارشناس مسکن با بیان این‌که کاهش در روند افزایش قیمت مسکن و کاهش قیمت مسکن با هم متفاوت هستند، تصریح کرد: کاهش در روند افزایش امری منطقی و قابل قبول است؛ بدین معنا که از افزایش سرسام آور قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.

تعادل در عرضه و تقاضا عامل گران نشدن مسکن

بر اساس این گزارش طی دو سال گذشته تولید چندانی در این بخش صورت نگرفته است و اگر شرایط در سال جاری طبق روال گذشته ادامه یابد و سیاست‌های گذشته در پیش گرفته شود، به نظر می‌رسد همچنان تولیدی صورت نگیرد.

در این راستا ستاریان، صنعت مسکن و ساختمان را از بزرگترین صنایع کشور دانسته و با بیان این‌که رونق 80 درصد اقتصاد کشور در گرو فعال بودن بخش ساختمان است، اظهار می‌کند: در شرایطی که بخش ساختمان در رکود به سر می‌برد، 80 درصد اقتصاد کشور نیز در رکود به سر می‌برد که فاجعه است.

این در حالی است که به رغم رکود موجود در بخش مسکن که کارشناسان و دست اندرکاران این بخش به آن اشاره می‌کنند، چندی پیش وزیر مسکن با بیان این‌که در رکود نیستیم، بلکه تثبیت قیمت زمین و مسکن را طی می‌کنیم، گفت: در شرایط فعلی برای اولین بار شاهد کاهش قیمت مسکن در زمان رونق هستیم.

اما در مقابل، ستاریان معتقد است رونق و افزایش قیمت همواره هم سو بوده‌اند، بنابراین دولت نباید به دنبال کار غیر علمی باشد و بگوید که تولید را افزایش داده و همچنین در بازار رونق ایجاد ‌کرده، اما قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود، آنگاه افزایش شدید قیمت نخواهیم داشت، اما در شرایطی که فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد است، همیشه با افزایش قیمت رو به رو می‌شویم، مگر این‌که به جای تقاضای مطلق، تقاضای موثر کاهش یابد و در بازار رکود ایجاد شود.

این افزایش قیمت که برخی از کارشناسان و حتی دست اندرکاران بخش مسکن نیز به آن اشاره می کنند، ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و حتی اتخاذ سیاست‌های پولی در جهت افزایش تسهیلات خرید و یا هجوم متقاضیان برای خرید مسکن صورت گیرد.

اما و اگرهای طرح مسکن مهر

بر اساس این گزارش اگرچه طرح مسکن مهر، عدم پرداخت تسهیلات خرید مسکن طبق روال گذشته و آثار روانی تاکید بر کاهش قیمت مسکن از عواملی هستند که منجر به کاهش قیمت مسکن شدند، اما به نظر می‌رسد که افزایش تسهیلات مسکن مهر و کاهش سود تسهیلات باعث ورود نقدینگی به بازار مسکن شود که این امر به خودی خود جهش در قیمت مسکن را در پی دارد.

همچنین به رغم این‌که با اجرای طرح مسکن مهر تعدادی واحد مسکونی تولید می‌شود، اما باید توجه کرد که این واحدها متقاضیان خاص خود را دارد و توجه بیش از حد به مسکن مهر و کاستن از نیاز سایر دهک ها نیز کمبود مسکن را در پی دارد.

با توجه به نظرات متفاوت مسوولان و کارشناسان درباره پیش بینی وضعیت بازار و قیمت مسکن، به نظر می‌رسد پس از دوران تقریبا دوساله رکود بخش مسکن، اکنون زمان فرا رسیدن رونقی باشد که به نظر کارشناسان در صورت نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، افزایش سرسام آور قیمت را در پی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  71