چالش‌های ایجاد داشبورد اطلاعات بانکی

آیا بانک اطلاعاتی بانکی تشکیل می شود؟

داشبورد اطلاعات بانکی در سال جاری برای دسترسی سریع مدیران بانکی به اطلاعات مورد نیاز ایجاد خواهد شد. اما آیا تکمیل بانک های اطلاعاتی بانکی در ایران در کوتاه مدت که مقدمه ایجاد داشبورد بانکی محسوب می شود امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود بهمنی در همایش پولی و بانکی گفت:با تکمیل بانک های اطلاعاتی که برای مدیران بانک ها بسیار مورد تاکید است داشبورد اطلاعات بانکی فراهم خواهد شد.


اما با توجه به شرایط خاص نظام بانکی آیا امکان تکمیل بانک های اطلاعاتی فراهم خواهد شد. احمد حاتمی یزد ، کارشناس بانکی معتقد است،یکی از اشکالات عمده تشکیل بانک اطلاعات ،عدم انتقال اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی گذشته به سیستم نرم افزاری جدید است و در واقع متمرکز شدن اطلاعات جدید به تنهایی ارزش ندارد.


وی می گوید:ایجاد یک بانک اطلاعاتی یک عمل ساده است اما امتناع از آن به دلیل  مقاومت در برابر شفافیت اطلاعات است وچه بسا نتایج حیران کننده ای از آن بدست آید.


البته هم اکنون بسیاری از بانک ها در درون خود از داشبوردهای اطلاعات درون سازمانی برخوردارند اما تشکیل داشبورد اطلاعات بانکی برای کل نظام بانکی با چالش های اساسی روبرو خواهد بود.


داشبورد اطلاعات بانکی


در وضعیت خاص نظام بانکی کشور که بحث ارائه تسهیلات هدفمند از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و مطالبات معوق به کلاف  پیچیده و سردرگم تبدیل شده ، وجود یک داشبرد اطلاعاتی که برای مدیران در سطوح مختلف بانکی امکان تصمیم گیری سریع بر پایه اطلاعات جامع و صحیح  را فراهم اورد از اهمیت حیاتی برخوردار شده است. برای رسیدن به چنین هدفی ، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیاده سازی سیستم داشبورد اطلاعات بانکی را برای نظام بانکی در دستور کار قرار داده است.


همچنین داشبورد نظام بانکی این امکان را برای مدیران و فعالان بانکی فراهم می‌کند که در هر لحظه عملکرد سازمان خود و حوزه بانکی را مشاهده کرده و وضعیت آنرا نسبت به هدف نهایی شان پایش کنند.


سابقه داشبورد


داشتن داشبرد مدیریت برای نظام بانکی مسبوق به سابقه است. نظام بانکی کشور سالیان سال است که تاکید خاصی بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی قابل اتکا برای بحث اعتبار سنجی مشتریان  می کند اما تا کنون این بانک به دلایل مختلف امکان ایجاد نیافته است.


احمد حاتمی یزد  معتقد است،یکی از اشکالات عمده در استقرار نظام کارآمد اعتبار سنجی بانک ها ،عدم انتقال اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی گذشته به سیستم نرم افزاری جدید است، و در واقع متمرکز شدن اطلاعات جدید به تنهایی ارزش ندارد.
این کارشناس بانکی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  با اشاره به چالش های موجود در پاسخ به این سوال که علت عدم انتقال اطلاعات قبلی به نرم افزار جدید چیست،عنوان کرد:انجام این عمل ساده است اما امتناع از آن به دلیل  مقاومت در برابر شفافیت اطلاعات است وچه بسا نتایج حیران کننده ای از آن بدست آید.


مدیر عامل سابق بانک صادرات با بیان اینکه یکی از مبانی اولیه رتبه بندی بانکها ارایه طراز نامه وصورت های مالی قابل اعتماد است، گفت:در ایران متاسفانه بانک های دولتی توسط یک موسسه حسابرسی مستقل بررسی نمی شوند و موسسه موجودمتعلق به وزارت دارایی است بنابراین وقتی صاحب سهم خود صاحب حسابرسی باشداستقلال انها مورد خدشه خواهد بود.


حاتمی یزد با بیان اینکه توان حرفه ای حسابرسان ایرانی محدود است  خاطر نشان ساخت:در حال حاضر حسابرسان تحت فشارهای مختلف ومحدودیت های اموزشی قرار دارند که نتیجه کار ممکن است در ایران خوب باشد اما در سطح بین المللی اعتبار چندانی ایجاد نمی کند .


وی اظهار داشت:هیچ کدام از بانک ها نمی توانند ادعا کنند که همه مطالبات معوق را در حساب ها منعکس کرده اند یا ذخیره کافی برای پوشش آن در صورت های مالی در نظر گرفته اند که این مساله چالشی در رتبه بندی  بانک ها خواهد بود.


 این کارشناس بانکی افزود:در ایران اغلب  اساس و قوانین بانکداری زیر پا گذاشته می شود که یکی از آنها میزان کفایت سرمایه است ودر حالی که بانک ها هیچ کدام دارای سرمایه کافی نیستند بنابراین عدم کفایت سرمایه بانک ها مشکل عمده ای بر سر راه رتبه بندی و تشکیل یک سامانه جامعه مدیریت اطلاعات بانکی است.


بنابراین گزارش با این حال تشکیل داشبورد اطلاعات بانکی هرچقدر هم که از جامعیت برخوردار نباشد به عنوان گام اول از اهمیت خاص برخوردار است.

الگو از داشبورد اتومبیل


داشبورد برداشت مستقیمی از همان داشبورد اتومبیل است که راننده اطلاعات مورد نظر خود از میزان سوخت، سرعت و..را   در هر لحظه کسب می کند. بنابریان داشبورد در واقع یک ابزار مدیریتی است برای نمایش اطلاعات عملکردی در سازمان ها ، برای اشخاصی که به این اطلاعات نیاز دارند به فرمتی که بیینده آن به سرعت بتواند میزان کارایی و عملکرد سیستم را تشخیص داده و آنرا مدیریت کند.


داشبورد راه حلی است جامع برای کلیه سازمانها و شرکتها از جمله نظام بانکی  به منظور نظارت بر وضعیت موجود در واحدهای مختلف است.


با استفاده از این سیستم مدیران ارشد سازمان می توانند به سادگی به اطلاعات مورد نیاز دست یابند و در عین حال اطلاعات را انالیز کنند وبر شاخصهای عملکردی بانک و نظام بانکی  ، بخش و یا واحد خود نظارت کامل و برخط داشته باشند.

مزایای داشبورد مدیریت:


تعریف شاخص های کلیدی عملکرد سازمان (KPI)
نظارت بر عملکرد سازمان و واحدها
کمک به تصمیم گیری سریعتر و بهتر
نمایش وضعیت کل سازمان در یک نگاه
دسترسی سریع به اطلاعات از مجموعه چند منبع
مراحل کلی طراحی و پیاده سازی سیستم :
فاز اول: شناسایی فرایندهای سازمان
فاز دوم: تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد سازمان و واحدها (KPI)
فاز سوم: طراحی سیستم داشبورد مدیریت
فاز چهارم: طراحی و پیاده سازی نرم افزار


امکانات و مشخصات سیستم داشبورد مدیریت


امکان تعریف شاخص های عملکردی
امکان تعریف سطوح دسترسی به شاخص‌ های مختلف
امکان ارتباط به Databaseهای دورن و برون سازمانی (استفاده از Databaseهای دورن و برون سازمانی جهت محاسبه شاخص های اندازه‌گیری)
طراحی داشبورد تحت وب و امکان دسترسی به اطلاعات سازمان و داشبوردهای داخلی در هر نقطه از دنیا
امکان نمایش چندین نوع داشبورد مختلف متناسب با نیاز های سازمان نظیر: داشبوردهای عملکردی کل سازمان یا داشبوردهای بخشی سازمان مانند تولید ، فروش ، بازرگانی ، منابع انسانی و …
قابلیت انتخاب نمای گرافیکی هر شاخص (عقربه‌ای ، نموداری و پای چارت)
امکان برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی موجود در سازمان و استفاده از داده های اطلاعاتی موجود
امکان ایجاد بانک اطلاعاتی مجزا جهت شاخصهای عملکردی جدید
قابلیت طراحی شاخص های متعدد کلیدی عملکرد (KPI) به صورت نمایشگرهای عقربه‏ای و نمودار و امکان ارتباط با داشبورد مورد نظر
قابلیت تعریف نحوه نمایش داده‌ها بصورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، فصلی و سالانه
امکان ترکیب اطلاعات شاخص‌های کلیدی عملکرد
قابلیت ایجاد پایگاه‏های داده‏ ای متعدد از اطلاعات سازمان و امکان ارتباط با شاخص کلیدی عملکرد مورد نظر
دارای راهنمای کامل نرم‌افزار به زبان فارسی
ویژگی های منحصر به فرد سیستم داشبورد مدیریت :
اولین نرم افزار داشبورد مدیریت تحت وب کاملاً ایرانی و بومی
امکان تعریف انواع شاخص های سنجش عملکرد
امکان اتصال به انواع بانکهای اطلاعاتی رایج برای هر شاخص (SQL Server,Oracle,MySQL,PostgreSQL,Access,.. .)
امکان نمایش اطلاعات شاخص ها در قالب انواع نمودار و گیج و …
امکان تعریف بی نهایت داشبورد دلخواه با شاخص های سنجش عملکرد متفاوت
امکان تعریف گروه کاربری مختلف (ورود اطلاعات ، تعریف شاخص ، تعریف داشبورد ، مشاهده اطلاعات و…)
امکان تعیین سطوح دسترسی و امنیت بسیار بالا
پیگیری پس از ارائه تسهیلات و خدمات  و پشتیبانی گسترده طبق نیاز مشتریان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2