فزایش ۱۶۵ درصدی سود خالص ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از افزایش 165 درصدی سود خالص در ایران خودرو و عرضه سه محصول جدید این شرکت در بازار در نیمه دوم امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران خودرو منتهی به 29 اسفندماه سال 88 با حضور اکثریت سهام داران روز چهارشنبه سی ام تیرماه در سالن اجتماعات ساپکو برگزار شد.

این مجمع به ریاست معبودی نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از 36 درصد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، سپاهی به عنوان ناظر اول ازطرف شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، خدایی ناظر دو از طرف شرکت گسترش سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا ، مهری معاون اقتصادی مدیر عامل ایران خودرو به عنوان دبیر جلسه ، نجم الدین مدیر عامل ، ایمانی قائم مقام مالی و اقتصادی شرکت ، طاهری عضو هیئت مدیره ایران خودرو ، نوری حسین آبادی نماینده سازمان حسابرسی و ابوترابی نماینده سازمان بورس و ارواق بهادار تهران تشکیل شد.

جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در گزارشی به مجمع سهام داران ایران خودرو عملکرد این شرکت در سال 88 و مهم ترین برنامه های سال 89 را تشریح کرد. 

عملکرد سال 88
 
نجم الدین، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، سال 88 را سال پیشرفت در زمینه های مختلف عنوان کرد و گفت: ارتقای تیراژ و کیفیت محصولات، خدمات پس از فروش و بهره وری، بومی سازی قطعات و صرفه جویی ارزی، رشد 15 درصدی در تولید سواری و  وانت و رشد 16 درصدی در تولید کامیون های سنگین، شکستن رکورد صادرات منطقه برای اولین بار، تلاش در جهت بهبود ساختار مالی، افزایش بازدهی سایت های  داخل و خارج ، نیل به چندین رکورد جدید در تولید روزانه، حفظ محیط زیست و ارتقای فناوری؛ از جمله این پیشرفت ها به شمار می رود.
 
وی افزود: در سال 88 تولید از680 هزار دستگاه فراتر رفت و فروش سواری در مجموعه شرکت های گروه بالغ بر 659 هزار و 23 دستگاه و تعداد خودرو های تجاری تولید شده ، بالغ بر 12 هزار و   260دستگاه بود.

مدیر عامل ایران خودرو سمند SE ، روآی سال، پژو I207، پژو پارس معمولی و ELX  جدید مجهز به موتور کم مصرف TU5 و سمندSE   مجهز به سیستم مالتی پلکس را از جمله محصولات معرفی شده در سال 88 ذکر کرد و اظهار داشت: ایران خودرو با بهره گیری از ظرفیت های جدید موفق شد اولین خودروی ایرانی را که با بهره گیری از قابلیت نانو در شرکت ایران خودرو تولید شده بود، در جشنواره نانو (سورن نانو) رونمایی کند.
 
سود سهام 
 
مدیر عامل ایران خودرو میزان فروش شرکت در سال 88 را 124 هزار و 476 میلیارد ریال ذکر کرد که نسبت به میزان فروش سال قبل از آن، 33 درصد افزایش داشته است.  وی افزود:سود خالص ایران خودرو از 934 میلیارد ریال با 165 درصد رشد به مبلغ 2478 میلیارد ریال در سال 88 رسید .
 
نجم الدین تصریح کرد : سود ناخالص با 56 درصد از مبلغ 8762 میلیارد سال 87به مبلغ 13892میلیارد ریال در سال مالی مذکور افزایش یافت.
 
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه سود خالص 111درصد تحقق یافته است، افزود:  پیش بینی سود هر سهم در سال 88 ، 355 ریال و سود واقعی هر سهم ، 391 ریال است.
 
مدیر عامل ایران خودرو کل سهام شرکت در 29 اسفند ماه 1388 را شش میلیارد و 300 میلیون سهم و تعداد سهام داران را بالغ بر 131  هزار و 22 شخص حقیقی و حقوقی ذکر کرد و گفت: در اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان خصوصی سازی در 30 خرداد 89  نسبت به عرضه 18 درصد از سهام شرکت  در تملک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق سازمان بورس و به صورت بلوکی اقدام کرد و سهام مزبور توسط کنسرسیومی  مرکب از شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و انجمن قطعه سازان در چهارم تیرماه 89 به ارزش هر سهم 3687 ریال خریداری شد. 
 
اولویتهای سال 89
 
نجم الدین در ادامه سخنان خود در مجمع سهام داران ایران خودرو از آماده سازی بسترهای لازم برای توسعه محصولات جدید و تولید خودروهای تجاری، ارتقای زنجیره تامین قطعات، حمایت از مجموعه های قطعه ساز برای افزایش ساخت داخل و ایجاد تحول در نظام کیفیت خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش ضریب ایمنی، کاهش مصرف سوخت با هدف تنوع سبد سوخت و صرفه جویی، افزایش صادرات، بهره برداری از خطوط جدید و اصلاح و بهبود ساختار مالی؛ از دیگر اولویت های کاری ایران خودرو در سال 89 است.
 
وی نفوذ در بازار از طریق حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید، ارائه محصولات جدید و توسعه کمی و کیفی شبکه فروش و خدمات پس از فروش را از جمله راه کارهای توسعه بازار عنوان کرد و ا ظهار داشت: با توجه به سابقه صادرات شرکت به حدود 30 کشور در قاره های آسیا، امریکا و آفریقا در چندین سال گذشته، کشورهایی؛ ماننند عراق و افغانستان که دوره بازسازی بعد از جنگ را سپری می کنند و همچنین همسایگان شمالی؛ مانند آذربایجان نیز جزء بازارهای هدف صادراتی شرکت قرار گرفته اند.
 
وی عرضه محصولات در بخش خودروهای کوچک و ارزان قیمت، توسعه و ارتقای محصولات با برند ایران خودرو و گسترش استراتژی Multi-Branding برای ایران خودرو از طریق مشارکت با خودروسازان مطرح و موفق در بخش های مختلف بازار  را از رویکردهای توسعه بازار دانست و گفت: بر این اساس سه محصول مدل سال جدید در سال 89 و چهار محصول جدید از طریق توسعه پلتفرم های موجود و دو پلتفرم کاملا جدید تا سال 1393 به بازار عرضه خواهد شد.   
 
نجم الدین کسب حاشیه سود محصولات صادراتی در حد دو تا سه درصد را یک برنامه مهم در ایران خودرو برشمرد و گفت: در این راستا سایت های خارج از کشور اقتصادی شده و جهش در صادرات از طریق شناسایی و ورود به بازارهای جدید و نیز توسعه بازارهای موجود مورد توجه قرار دارد.
 
وی تعداد خودروهای صادراتی به بازارهای جهانی در سال 89 را 56 هزار دستگاه برابر با هفت درصد کل تولیدات عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد در سال 90 به 65 هزار دستگاه بالغ خواهد شد که هشت درصد کل تولیدات را تشکیل می دهد.
 
عرضه محصولات جدید
 
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، سورن فاز 2، تولید انبوه سورن ELX و تولید انبوه سمند SE  را اهم پروژه‌های محصول با بهره برداری کامل در نیمه دوم سال جاری عنوان کرد و گفت: از مهم ترین مشخصات سمند SE، اعمال بهبودهای کیفی و تغییرات ظاهری  عقب و داشبورد، استفاده از سیستم برقی مالتی پلکس به جای دسته سیم، استفاده از اکسل جدید (twist beam ) و اعمال تغییرات بدنه ای برای اخذ استانداردهای ایمنی 51 گانه است .
 
نجم الدین دیگر پروژه های توسعه محصول سال جاری را شامل پروژه T3 ، تولید پژو 207i  (با گیربکس دستی و اتوماتیک)، حضور در بخش قیمتی 18 تا 25 میلیون تومان، پروژه تولید سوزوکی 2.4 لیتری در ایران خودرو خراسان،  پارس مدل سال  با  کیسه هوای راننده، ترمز  ABS، سیستم امنیتی ایموبلایزر و ترمز عقب دیسکی ، عرضه محصولی با موتور کم مصرف (موتور TU5) و مدل اتوماتیک پژو پارس عنوان کرد.
 
فناوری ها

مدیر عامل ایران خودرو با تاکید بر توسعه خانواده موتور ملی با فناوری های نوین گفت: بهره گیری سیستم های نوین و چهارکاناله ABS و سیستم توزیع ترمزی EBD، توسعه خودروی نانو با بهره گیری از تکنولوژی های نوین نانویی، طراحی و توسعه  خودروی هیبریدی، طراحی و توسعه نسل جدید دسته سیم (Multiplex)، طراحی و توسعه سیستم تعلیق جدید (Twist Beam)،  ارتقای سیستم تعلیق جلو (Mc pherson) ، تجهیز خودرو به سیستم های ناوبری (GPS)، تجهیز پلتفرم سمند و 405 به گیربکس اتوماتیک؛ از جمله برنامه های ایران خودرو در زمینه ارتقای فناوری است.
 
وی افزود:  سمند، سورن، پژو 206، تندر 90  و سوزوکی به کیسه هوای راننده مجهز شده و پژو پارس و پژو 405  نیز به زودی با کیسه هوای راننده به بازار عرضه می شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −    =  29