در انتظار افزایش ۸۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

بالاخره بلیت هواپیما گران شد. این اتفاق که مدت‌هاست کارشناسان و مسوولان امر آن را در حکم دمیدن روحی در کالبد صنعت نیمه جان هواپیمایی می‌دانند، وزیر راه را بر آن داشت تا ضمن اذعان بر نامطمئن بودن هواپیماها بگوید: شرکت‌های هواپیمایی ایران آنقدر بی‌پول شده‌اند که به دنبال هواپیماهای ارزان هستند که نتیجه آن ناایمن بودن پروازها می‌شود لذا بلیت گران شود بهتر است یا با این هواپیماهای نامطمئن پرواز کنیم؟!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، حمید بهبهانی درباره افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: طی 10 سال گذشته این بخش افزایش 13 درصدی داشته که یا باید با همین هواپیماهای نامطمئن و همین قیمت‌ها پرواز کنیم و وضعیت صنعت هوایی‌مان اینگونه باشد هریک از ایرلاین‌ها چند ده میلیارد به وزارت نفت و شرکت فرودگاه‌ها بدهکار باشند و خلبانان و مهمانداران‌شان را کاهش دهند یا منفعتی برای این بخش از حمل و نقل ایجاد کنیم تا بتوانند هواپیماهای نزدیک به نو وارد کنند.

این درحالیست که دست‌اندرکاران صنعت هوایی و مسوولان شرکت‌های هواپیمایی این افزایش قیمت را گامی به سوی واقعی شدن قیمت‌ها عنوان و اظهار می‌کنند: افزایش 30 درصدی بلیت در حد پرداخت بدهی‌های قبلی‌اشان است و پس از گذشت حدود یکسال تاخیرات پروازی‌ کاهش می‌یابد اما نمی‌توان توقع نوسازی داشت چراکه اقدامات اساسی در این صنعت نیازمند پشتوانه دولتی است.

البته حمید غوابش- دبیر عالی شورای عالی هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در ازای این افزایش قیمت سازمان هواپیمایی کشوری از شرکت‌های هواپیمایی انتظار دارد علاوه بر رفع مشکلات قبلی‌اشان سطح ایمنی و خدمات خود را ارتقا دهند که در این راستا سازمان هواپیمایی در حال تدوین دستورالعمل و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها است.

اما به گفته مدیران ایرلاین‌ها ابتدای انقلاب نرخ فروش خدمات هر ساعت – صندلی پرواز 122 دلار بوده که اکنون با افزایش 30 درصدی قیمت به 42 دلار رسیده که جوابگوی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نیست و زمانی می‌توان هواپیماهای نو وارد کرد که نرخ بلیت80 درصد افزایش یابد که البته نظر مدیران وزارت راه نیز افزایش 70 درصدی قیمت بلیت بوده که نهایتا پس از مذاکرات طولانی با دفتر رییس جمهور به اجبار افزایش 30 درصدی را مورد قبول واقع شده است.

در این میان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که تاکید دارند در ازای افزایش قیمت بلیت باید خدمات و ایمنی این بخش نیز افزوده شود، برایشان این سوال مطرح است که آیا با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مجددا قیمت بلیت هواپیما افزوده می‌شود یا خیر؟ که وزیر راه در این باره تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد چراکه اگر قیمت‌ها پایین باشد همچون الان مردم به حمل و نقل هوایی هجوم می‌آورند و اگر قیمت بالا باشد پروازها خالی می‌مانند. در حال حاضر قیمت بلیت بسیار ارزان است و مسافران این بخش زیاد شده‌اند که نباید این تعداد مسافر هوایی داشته باشیم.

البته بر اساس لایحه برنامه پنجم توسعه باید تا سال سوم برنامه این نرخ جابه جایی حمل و نقل هوایی آزاد گردد که در این راستا امسال 30 درصد بر این نرخ افزوده شده، ‌سال آینده نیز 30 درصد اضافه خواهد شد و در سال سوم این نرخ کاملا آزاد محاسبه می‌شود لذا روند افزایش قیمت بلیت هواپیما ادامه خواهد داشت.

که البته کارشناسان این بخش هم بر آزادسازی قیمت تاکید دارند چراکه با توجه به وابستگی کامل این صنعت به بازارهای بین المللی کنترل قیمت بلیت به عنوان تنها منبع درآمد ایرلاین‌ها و پرداخت یارانه به آن عادلانه نیست. چرا که حدود سه درصد از سفرهای کشور از طریق ناوگان هوایی انجام می‌شود درحالیکه یارانه آن از جیب 97 درصد دیگر هم پرداخت می‌شود که عادلانه نیست لذا کارشناسان بر این باورند که حذف یارانه از بلیت هواپیما و آزادسازی نرخ آن به نفع مردم عادی جامعه است چراکه آنها از این وسیله حمل و نقلی بهره‌ای نمی‌برند اما یارانه آن را می‌پرازند.

همچنین با توجه به اینکه حدود نیمی از مسافران پروازهای داخلی کشور مسوولان و کارمندان هستند که بهای بلیت‌شان را دولت می‌پردازد، پرداخت یارانه به آنها یعنی دادن یارانه به دولت است؛ نه به مردم! و تنها لطمه این بخش حذف نیم درصد قشر عادی جامعه از حمل و نقل هوایی خواهد بود و به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی آن دسته از مردمی که تاکنون هواپیما سوار نشده‌اند شاید دیگر نتوانند این وسیله حمل و نقلی را امتحان کنند!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3