ابلاغ بخشنامه پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به صنایع

وزیر صنایع از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، مابه‌التفاوت قیمت انرژی و وامهای 40 و 150 میلیون تومانی به واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: در راستای هدفمندی یارانه‌ها با ابلاغ بخشنامه اعتباری، واحدها از این هفته به بانکها معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی اکبر محرابیان در گفتگو با مهر در تشریح شیوه بازتوزیع درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی بین واحدهای صنعتی گفت: واحدهای صنعتی که مصرف انرژی در تولید محصولات آنها رقم قابل توجهی است، باید در وقت مقرر به وبگاه مربوطه مراجعه و ثبت نام کنند؛ در این صورت به چند روش در بحث هدفمندسازی یارانه ها مورد حمایت واقع می شوند.

اعطای مابه‌التفاوت قیمت انرژی

وزیر صنایع و معادن توضیح داد: اولین روش، اعطای مابه التفاوت قیمت انرژی به این واحدها از خط اعتباری انرژی به صورت تسهیلات قرض الحسنه است؛ لذا در مرحله اول هدفمندسازی یارانه ها، واحدهای صنعتی به مرور اضافه هزینه انرژی خود را از طریق اقساط بانک پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل گلایه هایی که تولیدکنندگان از سیستم بانکی داشتند، نیازی به مراجعه به بانک نیست و از طریق وبگاه این ثبت نام انجام می شود.

وامهای بلندمدت به واحدهای صنعتی بزرگ

محرابیان گفت: روش دوم این است که واحدهای صنعتی بزرگ برای اصلاح مصرف انرژی دستگاه‌ها و مکانیزم تولیدی خود، طرح توجیهی به وزارت صنایع ارایه می کنند که بر این اساس، 80 درصد هزینه انجام شده به صورت وام‌های درازمدت با سود یارانه ای تامین اعتبار می شود.

وامهای 40 و 150 میلیون تومانی در راه است

وی اظهار داشت: در روش سوم و برای حمایت از واحدهای کوچک و متوسط، تسهیلاتی با فرمول خاص در راستای اصلاح مکانیزم های مصرف، پرداخت می شود که حداقل تسهیلات 40 میلیون تومان و حداکثر آن 150 میلیون تومان است.

به گفته این عضو کابینه دهم، در واقع وزارت صنایع برنامه ها و بسته های حمایتی را به گونه ای برنامه ریزی کرده است که کمترین فشار به واحد تولیدی وارد آید. به عبارتی، یک واحد تولیدی در پله اول افزایش قیمت هزینه حامل های انرژی، هزینه ها را به یکباره نمی پردازد و به صورت مرحله ای و ماه به ماه در قالب اقساط پرداخت خواهد کرد.

نرخ سود تسهیلات صنعتی ؛ 9 درصد

وی اظهار داشت: تسهیلات خط اعتباری انرژی به صورت قرض الحسنه و برای اصلاح دستگاهها و ماشین آلات است که با سود یارانه ای 9 درصد و به صورت پلکانی، پیش بینی شده است.

محرابیان در خصوص آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای یارانه ای خاطرنشان کرد: تمام واحدهایی که احساس می کنند نیاز به این حمایتها دارند، باید به وبگاه مربوطه مراجعه کنند. در این وبگاه، تمام توضیحات موجود بوده و رشته های مورد حمایت در آنجا درج شده است. حتی اگر واحدی خارج از رشته های تعیین شده، احساس می کند که نیاز به حمایت دارد، می تواند در این وبگاه ثبت نام کند.

وی ادامه داد: کار ممیزی و کارشناسی برای واحدهای مذکور انجام می شود و در صورتی که مشمول برخورداری از این حمایتها باشد، مورد حمایت قرار می گیرد.

بخشنامه اعتباری بانکها ابلاغ شد

وزیر صنایع و معادن در پاسخ به این سئوال که پرداخت یارانه ها از چه زمانی آغاز می شود؟ گفت: بخشنامه اعتباری بانکها پایان هفته گذشته ابلاغ شد و وزارت صنایع از روزهای آتی، فهرست واحدها را برای دریافت وام اعلام می کند.

محرابیان درباره امضای موافقت نامه با بانکها در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی گفت: قراردادهای ما با بانک ملی و سپه است، البته بانکهای دیگر نیز داوطلب هستند که در صورت توافق، آنها نیز وارد خواهند شد.

این عضو کابینه دهم گفت: طبیعی است که با روشهای جبرانی که واحدها برای کاهش مصرف انرژی، جبران هزینه ها و افزایش راندمان در نظر می گیرند، هزینه های جبرانی به کمک آنها خواهد آمد و مشکلی بروز نخواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1