انتقاد جهان از سیاست های مالی و بانکی جدید آمریکا

بانک مرکزی آمریکا 600 میلیارد دلار به بازار تزریق کرد و با این اقدام تا حدی از قرض های دولت را پرداخت کرد. اقدامی که طبق شواهد موجود، سیاستمداران امریکایی را در تیررس پیکان نگاه های انتقاد آمیر بسیاری از کارشناسان و مسئولین اقتصادی کشورهای مختلف قرار داده است. بسیاری از کشور ها معتقدند که این کار بیانگر بی عرضگی امریکا در کنترل وضعیت اقتصادی می باشد و حتی برخی کشور ها مانند آلمان، چین و برزیل با صراحت اعلام کرده اند این اقدام فدرال رزور تاثیر نامطلوب بر اقتصاد دیگر کشور ها خواهد گذاشت و همچنین عدم توان بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بانک, بیمه و اقتصاد کلان (پابا ) به نقل از شرق الاوسط بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا دیروز در برابر اعتراضات سران اقتصادی اروپا و آسیا از اقدام بانک مرکزی این کشور درباره وارد کردن 600 میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا دفاع کرد.

 برنانکی در سخنرانی خود در برابر دانشجویان دانشگاه جکسونویل در فلوریدا گفت:  هنگامی که اقتصاد رشد قویتری داشته باشد پایه های دلار نیز قدرتمند تر خواهد شد و این پایه های استوار از همین جا بنا نهاده می شوند. زیرا همه ما به نقش پر رنگ دلار به خصوص در اقتصاد جهانی واقفیم.

 البته این اقدام  برنانکی تا حدود زیادی با نظریه های سنتی در باره دلار متفاوت است. به طور سنتی سیاسیت گذاری درباره دلار از وظایف وزیر خزانه داری است  و سیاست های مربوط به پول نقد  از وظایف بانک مرکزی است و  این نوع دخالت سازمانها در وظایف یکدیگر تاکنون بی سابقه بوده است.. ایده‌ای که در پس این تصمیم نهفته است این است که مردم تشویق شوند تا پول بیشتری خرج کنند و همچنین محرکی برای اشتغالزایی ایجاد شود که هر دوی اینها راه‌هایی برای افزایش رشد اقتصادی است.


از سوی دیگر روز چهارشنبه گذشته بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده بود که استراتژی خرید سهام خزانه داری را برای کاهش میزان سود بلند مدت از سر خواهد گرفت که این امر نیز نگرانیهایی را دربازارهای مالی و پولی آسیا ایجاد کرده است.

  در این میان تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا به کیوتو سفر کرد تا با وزیر اقتصاد ژاپن دیدار کند. گمان می رود یکی از دلایل سفر وی پاسخگویی به شکایتهایی درباره کاهش ناگهانی ارزش دلارو قیمت کالاها باشد.

 ولفگانگ شویبله  وزیر اقتصاد آلماد درباره این تصیمی  بانک مرکزی آمریکا می گوید:  چندی پیش آمریکا چین را متهم کرده بود که با همین اقدام در بازار اخلال کرده واکنون خود  آن رابه صورت ناگهانی انجام داده است.

جوید مانچا وزیر اقتصاد برزیل نیز چندی پیش درباره جنگ میان قطبهای اقتصادی دنیا هشدار داده و  اعلام کرده بود اقدامات احتیاطی بانک فدرال چندان تاثیری در وضع اقتصادی این کشور و بحران بانکهای آن نخواهد داشت.

 اما برنانکی از این تصمیم بانک مرکزی حمایت کرده و آن را قدمی کوچک اما ضروری برای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا قلمداد کرد.وی ادعا می کند این اقدام بانک مرکزی  حتی می تواند به اقتصاد جهانی روحی دوباره ببخشد.

وی در ادامه سخنان خود به منتقدینش اعلام کرد که بدون اجرای این قانون  میزان سود سهام و وامها از کنترل بانکها خارج می شود.

 به نظر می رسد باآنکه بانک مرکزی تاکنون  هیچ گونه  عکس العملی درباره انتقادات نشان نداده است اما از موانع موجود در راه خود باخبر است. چارلز بلوسر  رییس بانک فدرال آمریکا در این باره می گوید: ما هنوز هم صورت مسئله بحران اقتصادی در سالهای 2008 و 2009 را به درستی درک نکرده ایم و شاید به 59 سال زمان نیاز باشد تا ازدرست یا غلط بودن سیاست های بانکی خود اطلاع حاصل کنیم.

 بسیاری از کارشناسان درباره تاثیرات و نتایج این اقدامات نظرات ضد و نقیضی دارند و به نظر آنان سیاست باننک مرکزی آمریکا تاثیر نامحسوسی در برطرف کردن  بیکاری و رشد اقتصادی چه در آمریکا و چه در سطح  جهانی دارد.

چارلس کالومریس  اقتصاد دان و استاد دانشگاه کلمبیا در این باره می گوید:  این عملیات پیشرفت بسیار کندی دارد و شرابط نیز برای انجام چنین اقداماتی مساعد نیست .

به عقیده او عملیات خرید  بدهی های اضافه دولت چندان به صلاح نیست . وی دراین مورد اضافه کرد: درست هنگامیک نیاز است بانک مرکزی اقدامات شدید و سخت تری را اتخاد کند این موسسه ضعیف ترین تصمیمات را اتخاذ می کند.

دیگر اقتصاد دانان نیز بر خطرات و تاثیرات نامطلوبی که این تصمیم در اقتصاد آمریکا و جهان دارد تاکید کردند. ویلیام فورد رییس اسبق بانک مرکزی در این باره گفت: نرخ سودهای بانکی در دوسال آینده زیاد خواهد شد  اما در شرایط کنونی بانک مرکزی هیچ راهی جز فروش اوراق سهام و بالابردن سود ندارد که این اقدام نیز به نوبه خود از قیمت سهام و عوایدی آن خواهد کاست.

مترجم: شیوا سعیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1