روند صعودی طلا به سود یا زیان اقتصادهای وابسته به نفت

اختلاف نظر کارشناسان داخلی و خارجی

در حالی که برخی کارشناسان خارجی معتقدندکه افزایش بهای طلا به ضرر اقتصادهای وابسته به نفت خواهد بود اما کارشناسان داخلی و بانکداران حوزه خلیج فارس با این امر مخالفند و آن را به سود ساز و کار اقتصاد کشورهای نفتی می دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک و بیمه و اقتصاد کلان(پابا)،  شاهین شایان آرانی ، از جمله کارشناسان  بانکی  داخلی است که در گفتگو با پابا معتقد است : بهای طلای بالای 1400 دلار به سود اقتصاد های وابسته به نفت از جمله ایران  است.

 وی با استراتژیک خواندن طلا و نفت  افزود : از دیر بازتاکنون این دوکالای استراتژیک باهم ارتباط تنگاتنگی داشته اند و قیمت نفت و طلا با هم ضریب همبستگی دارند. به طوری که اگر بهای نفت بالا رود با تاخیری کوتاه بهای طلاهم بالا می رود و بالعکس. بنابراین افزایش قیمت طلا به سود این کشورهاست.

 وی درباره تاثیرات نوسانات بهای طلا برایران نیز افزود: ایران هم  مانند دیگر کشورهایی که اقتصاد وابسته به نفت دارند از بالا رفتن بهای طلا سود می برد اما چون ابران با مسئله تحریم روبروست این تاثیرات کمرنگتر خواهند بود.

 این کارشناس بانکی درباره دلیل افزایش ناگهانی قیمت طلا گفت:هنگامیکه  دورنمای اقتصادهای بین المللی با ابهام مواجه می شود( حال ممکن است این بحران ناشی از دلایل سیاسی، بروز جنگ و یا بحرانهای مالی باشد) فضای بازارهای جهانی به سمتی می رود که سرمایه گذاران از دارایی های پولی دوری کرده و به سراغ دارایی های فیزیکی می روند. که به این حالت ریسک گریزی گفته می شود. در این میان بهترین گزینه در کالاهای فیریکی طلا است چون علاوه برآنکه همیشه نقد بوده و در دسترس است به نوعی در مقابل تورم نیز سرمایه گذاری را پوشش می دهد. در چنین فضایی دولتها هم تصمیم می گیرند در برابر این تلاطم های اقتصادی ذخایر استراتژیک نفتی خود را بالا ببرند  و بنابراین تقاضا برای نفت نیز بیشتر می شود.

 وی در نهایت اینگونه نتیاجه گرفت که  نوسان و وابستگی قیمت طلا ونفت از دورنمای مبهم اقتصادی و فشار تورمی در بازار تاثیر می پذیرد.

تاثیر بر سبد ارزی و تورم

 مشاور بانک توسعه اسلامی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت طلا به بالای 1400 دلار چه تاثیری بر سبد ارزی کشورهای وابسته به نفت دارد گفت:بسته به ارزهایی که در سبد ارزی هر کشور قرار دارند افزایش بهای طلا در آنها تاثیرات متفاوتی خواهد داشت.

شایان ارانی با اشاره به اثر تورمزایی افزایش قیمت دلار  افزود: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این زمینه میزان پیش بینی تورم آتی در کشورهای مختلف است.  اما به طور کلی افزایش بهای طلا به معنای دورنمای تورم در اقتصاد جهانی است و این امر به نوبه خود در سبد ارزی تاثیرگذار است.

رشد قیمت طلا تا کی ادامه دارد

 وی درباره اینکه روند رشد قیمتها تاچه زمانی ادامه دارد اظهار داشت: پیش بینی در این مورد بسیار مشکل است. زیرا اقتصاد دنیا غیرقابل پیش بینی است.  البته می توان گفت در قیاس با گذشته قیمت طلا بسیار بالاست که این چندان نوید بخش نیست. با توجه به تاریخچه بهای طلا هرچند روند افزایش قیمتها ادامه دارد اما این روند رو به اشباع است اما بااینحال  ممکن این رشد همچنان ادامه یابند.

شایان آرانی در ادامه گفت: به علاوه اگر اقتصاد جهانی روبه بهبود برودو علائم این اقتصاد مثبت شوند، قیمت طلا هم تغییر خواهد کرد.

کشورهای خاورمیانه بی تاثیر از نوسانات بازار طلا


از سوی دیگر مصطفی الشمالی ـ وزیر دارایی کویت نیز در حاشیه نشست وزیران دارایی و اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که افزایش بهای طلا و کاهش جزیی ارزش دلار بر اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد گذاشت.
 پیش از کویت،   امارات متحده عربی نیز  اعلام کرده بود درباره کاهش بهای دلار اصلا نگرانی ندارد و قصد ندارد تغییری در سیاستهای مالی و پولی خود بدهد.
دراین میان ادوارد زوئلیک رییس بانک جهانی هم پیشنهاد کرده بود از طلا به عنوان شاخصی برای میزان تورم و روند موجود در بازار استفاده شود که این امر با نظرات ضد و نقیض کارشناسان این زمینه روبرو شد.

  طلا در روز جاری

بنابر گزارش رویترز در روز جاری بهای طلا کاهش یافته و به 1399 دلار رسید. قیمت طلا در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با کاهشی 10/11 سنتی به 1399 دلار در هر اونس رسید.


نگرانی ها در مورد موقعیت بی ثبات مالی در اروپا و خطر افزایش تورم، سرمایه گذاران را به بازار کالاهای مصرفی کشاند تا طلا بتواند شوک وارده را تاحدودی جبران کند.


ین در حالی است که ذخایر طلای SPDR، بزرگترین صندوق سرمایه قابل معامله در بورس برای طلا، طی دو هفته اخیر با ثبات همراه بوده و بالاتر از 1290 تن قرار دارد.
انتظار می رود قیمت فوری طلا به حدود 1410 دلار در هر اونس بازگردد و پس از آن در دامنه 1387 تا 1410 دلار در نوسان باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  21  =