مقررات تشکیل مگاپی‌اس‌پی‌ها به زودی در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود

محمود احمدی در گفتگو با «بانکداری الکترونیک» :

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه طرح تشکیل شرکت‌های مگاپی‌اس‌پی در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود اظهار کرد: این طرح به زودی به سرانجام خواهد رسید.

محمود احمدی ، دبیر کل بانک مرکزی ، در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک افزود:نهایتا تا یک ماه اینده طرح تشکیل شرکتهای مگاپی‌اسی‌پی در دستور شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.


این گفته احمدی به معنای ان است که مقررات لازم برای تشکیل این شرکتها در اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در حال تدوین است و حداکثر تا یک ماه دیگر نهایی و سپس برای بررسی و تصویب به شورای پول و اعتبار ارجاع داده خواهد شد.


تا پیش از این مشخص نبود که چه نهادی در حال تدوین مقررات این طرح است. اما با گفته های دبیر کل بانک مرکزی می توان امیدوار بود مقرات در اداره به زودی تدوین و به شورا پول و اعتبار برای تصویب ارجاع داده خواهد شد.

چرا طرح مسکوت ماند


طرح تشکیل شرکت های پی اس پی در قالب تشکیل سه کنسرسیوم از شرکت های psp  در اوایل سال جاری مطرح شد اما محدود شدن به سه کنسرسیوم برای اجرای طرح واکنش های زیادی را از سوی کارشناسان و شرکتهای psp مستقل به همراه داشت. این انتقادات باعث شد تا بانک مرکزی در روزهای آغازین تیرماه اقدام به تشکیل یک جلسه هماهنگی و هم اندیشی با کل شرکتهای psp فعال و متقاضی مجوز برگزار کند.

در این جلسه ضمن طرح مباحث و انتقادات کار گروهی برای بررسی بهتر طرح تشکیل شد اما عملا با تغیییر و تحولاتی مدیریتی که در معاونت فناوری های نوین و اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی رخ داد طرح مسکوت ماند و کارگروه مذکور نیز اقدام عملی انجام نداد.


مسکوت ماندن طرح تشکیل شرکتهای مگاپی‌اسی‌پی از یک سو و عدم تمدید مجوز فعالیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت و بلاتکلیفی این شرکتها باعث شد تا عملا فشارها علیه بانک مرکزی افزایش یابد. همچنین شرایط به وجود امده برای رئیس جدید اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی بر ابهامات بیشتر افزود. به طوری که اغلب کارشناسان پیش بینی کردند این طرح دست کم در سال جاری به سرانجامی نخواهد رسید.


منابع اگاه پیش از این از بانک مرکزی خبر دادند که حکیمی رئیس جدید اداره نظامهای پرداخت بر شفاف بودن مقررات با محوریت رقابت پذیری اجرای  طرح تاکید دارد.


این منایع در حال حاضر اظهار می‌کنند که هم اکنون بحث اجرای طرح مذکور در قالب سه کنسرسیوم (به زعم برخی از کارشناسان نافی اصل رقابت بود) منتفی شده و اکنون مقرارتی که در اداره نظامهای پرداخت در حال تدوین است به گونه ای ست که سخنی از تشکیل یا عدم تشکیل کنسرسیوم به میان نیامده و اساس آن تشکیل شرکت های مگاپی اس پی در یک شرایط رقابتی است. 

به تعبیر دیگر این مقررات تلاش خواهد کرد  بستر را برای حضور تمام افرادی که شرایط فعالیت در حوزه نظامهای پرداخت فراهم کند .

سه کنسرسیوم منتفی است


به تعبیر دیگر در تدوین مقررات جدید شبهه های که قبلا وجود داشت مبنی بر وجود اسمهای خاص در تشکیل کنسرسیوم از بین رفته و پیش بینی می شود این مقررات بتواند صنعت پرداخت الکترونیک و شبکه متکثر پایانه های فروشگاهی را به سرو سامان برساند.


برخی کارشناسان پیش بینی می کنند با ابلاغ مقررات جدید برای تشکیل مگاپی اس پی حدود 8 شرکت  psp  مطرح در حوزه بانکی تشکیل کنسرسیوم های چند گانه را بیشتر به صلاح خود ببینند. اما تشکیل این شرکتهای گروهی از روی اختیار خواهد بود. البته به نظر می رسد تشکیل انجمن صنفی شرکتهای psp در حال حاضر میتواند در ایجاد یک ساختار بهینه برای اجرای طرح مگا پی اس پی ها بسیار مفید باشد.


این کارشناسان مطرح می‌کنند که چنانچه  انجمن شرکت های psp  تا کنون تشکیل شده بود میتوانست با تهیه یک پیش نویس آیین مقررات به بانک مرکزی در تهیه ایین نامه نحوه تاسیس و فعالیت شرکت های psp بسیار کمک کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2