آیا موبایل‌ جایگزین کارت‌های پلاستیکی خواهد شد/گزارشی از جدید ترین فناوری‌ها در حوزه mobile payment

آینده شما در دست تلفن همراهتان است

در حالی در کشور ما هنوز صنعت موبایل پیمنت مورد توجه جدی قرار نگرفته اما در دنیا شعار «آینده شما در دست تلفن همراهتان است» تا بدانجا رواج یافته که در جوامع پبشرفته برخی این گمانه زنی را مطرح کرده اند که احتمالا کارتهای پلاستیکی جای خود را به تلفن های همراه افراد بدهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در زیر به چهار محصول جدید در حوزه مبایل پیمنت اشاره شده است.

 

PSPهای کشور به دنبال پیاده سازی فناوری Top up

فناوری Top up یک مدل شارژ تلفن همراه است که PSPها وبانک ها به دنبال اجرای آن هستند.

در حالیکه شرکت های psp به عنوان اولین اقدام جمعی، قصد دارند همکاری در قالب خرید شارژ تلفن همراه اعتباری و سپس فروش از طریق pos  را تجربه کنند، شنیده ها حاکی است اغلب این شرکت ها پیاده سازی فناوری Top up را نیزدر دستور کار قرار داده اند.

بر اساس این گزارش، فناوری Top up محصولی است که اپراتورهای تلفن همراه ارایه می کنند و عرضه آن نیازمند وجود  بستر پرداخت الکترونیک مانند دستگاه پایانه فروش و خودپرداز است.

این گزارش حاکی است  از انجا که شرکت های psp این قابلیت را دارند که سیستم پرداخت موبایل را پشتیبانی کنند بنابراین این بستر از طریق این شرکت ها فراهم بوده و آنها به راحتی قادر خواهند بود تا فناوری Top up روی تلفن همراه متقاضبان اجرا کنند.

تجارب دیگر کشورها

فناوری Top up  امروزه در دنیا کاملا رواج یافته وفرایند آن به صورت اتوماتیک انجام می شود به طوریکه افراد برای شارز تلفن همراه اعتباری خود با مراجعه به یکی از دستگاهها ی پرداخت الکترونیک مانند pos  و ATM وکشیدن کارت بانکی مبلغ مورد نظر را انتخاب وسپس شماره تلفن همراه خویش را وارد می کنند ، بدین ترتیب تلفن همراه به صورت خودکار شارژ خواهد شد.

از آنجا که این تکنولوزی نیازمند pin نیست ، سرعت عمل وسهولت کار بالا می رود.

 

تکنولوژی NFC

از دبگر محصولات حوزه موبایل پیمنت  به تکنولوژی NFC  می توان اشاره کرد. این فناوری در واقع نزدیک کردن دو وسیله  مانند دو گوشی تلفن همراه  یا یک گوشی با یک دستگاه POS به یکدیگربرای دریافت خدمات مورد نظر  است.

به عبارت دیگر در تکنولوزی NFC  گوشی تلفن همراه تبدیل به یک دستگاه POS وکارت بانکی می شود. علاوه براین با وجود این تکنولوژی از گوشی تلفن همراه در قالب کیف پول الکترونیک نیز می توان استفاده کرد.

مهمترین مشخصه این تکنولوژی سادگی برقراری ارتباط بین دستگاهها است ودر واقع از طریق ان بستر کارت پیاده سازی می شود.

اینتکنولوزی به سه شکل کاربرد پیدا می کند یکی از طریق گوشی هایی که دارای قابلیت  NFC هستند، دیگری انتن های   NFC  که روی گوشی تلفن همراه تعبیه می شود ودیگری سیم کارت NFC.

این تکنولوزی در دنیا جدید است و به علت هزینه بالا پیاده سازی آن در ایران هنوز رواج نیافته ضمن اینکه بسترهای پیاده سازی ان نیز مهیا نیست.

Payware mobile

تکنولوژی دیگر در حوزه میابل پیمنت فناوری Payware mobile است. در این تکنولوژی کنار دستگاه موبایل قسمتی جهت کشیدن کارت وجود داردبه عبارتی گوشی تلفن همراهی است که reader دارد ومی توان در ان کارت کشید.

در این solotion دستگاه این قابلیت را دارد که از آن به عنوان pos استفاده شود ودر واقع گوشی تلفن همراه تبدیل به یک کارتخوان می شود.

این دستگاه دارای استاندارد امنیتی به نام PCI – PED است به طوریکه وقتی کارت کشیده می شود اطلاعات به صورت کد شده وارد موبایل می گردد ،علاوه بر این  دستگاه تنها قابلیت تراکنش حضوری را دارد.

سایر تکنولوزی های نوین در بستر موبایل پیمنت

امکانی که از طرف اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد این است که می توانند یک حساب مجازی برای کاربر داشته باشند وبا این حساب مجازی واز طریق پروتکل ussdانتقال وجه صورت می گیرد.

تهیه بلیط پارکینگ ، در یافت اطلاعات عمومی مانند آب وهوا تهیه وخرید بلیط ناوگان  حمل ونقل عمومی ، خرید انبوه وپرداخت قبوض از کاربرد های این فناوری محسوب می شود.

این گزارش می افزاید ، این نوع تکنولوژی در افریقا بسیار رواج داشته وبیشتر در کشور های در حال توسعه گسترش یافته علاوه بر  این در ایران نیز توسط اپراتور همراه اول تحت عنوان جیرینگ پیاده سازی شده است.

گزارش از : ناصر اخوان

وجود محصولات بالا در حوزه مویابل پیمنت و مبایل بانکینگ آیا این احتمال را پررنگ نخواهد کرد که طی سالهای اینده نسل کارتهای پلاستیکی جای خود را به تلفنهای همراه بدهد؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =