جای خالی فناوری های نوین پیمنت

آزاده محسنی

امروزه موبایل پیمنت در کشورهای پیشرفته به یک ضرورت تبدیل شده است.

هرازگاهی فناوری های جدیدی ظهور و زندگی را برای مردم سهل کرده وبا خود کسب وکارهای جدیدی را به ارمغان می آورد .

بدون شک کسب وکارهایی موفق بوده اند که توانسته اند علاقمندی به فناوری وابزار های نوین را ایجاد کرده وآن را به عادت تبدیل کنند که در این صورت باید از دو ویژگی مهم سهولت به دست یابی وسهولت در بکارگیری برخوردار باشند .

همچنین توسعه فناوری اطلاعات وروش های نوین آن تبعات مثبتی بر عرصه های مختلف اقتصادی خواهد داشت واز سویی تجارت نوین نیازمند ابزارها وزیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرایند های اقتصادی است.

جهت پیاده سازی فناوری های جدید سه محور اساسی باید مهیا باشد دانش و تکنولوژی وفن آوری ، فراهم بودن بسترهای قانونی و در نهایت داشتن ایده‌های خلاقانه کسب وکار مبتنی برفضای رقابتی.

توجه به فضای کسب وکار جهت ترویج یک فناوری به حدی است که بدون در نظر گرفتن این محور اساسی چه بسا با مهیا بودن بسترهای فنی وقانونی ، توسعه این تکنولوژی با کندی وحتی شکست مواجه شود همچنین شناسایی نیاز بازار وتوجه به پارامترهای فرهنگی ، جامع شناختی وروان شناختی نیز در پیاده سازی فناوری های نوین اهمیت دارد.

یکی از فناوری های نوینی که در جوامع همواره مورد استقبال مردم قرار گرفته ودر صنعت بانکی و اختصاصا  فناوری هایی در  حوزه پرداخت الکترونیک تعریف می شود صنعت نوین موبایل پیمنت است که خود در  شاخه های مختلف گسترش یافته است.

امروزه موبایل پیمنت به عنوان یکی از گزینه های صنعت پرداخت الکترونیک در کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه  به یک ضرورت تبدیل شده است وهر روز فناوری های نوینی مرتبط با این صنعت ظهور کرده وبه سرعت رشد می کند.

یکی از پرکاربردترین محصولات حوزه مبایل پیمنت گسترش کارت های اعتباری وتوسعه پرداخت الکترونیک از طریق  تلفن همراه است که به عنوان فناوری هایی در جهت ترویج شهروند الکترونیک محسوب شده و  اثرات مثبت فراوانی از جمله صرفه جویی در زمان ، هزینه ،کاهش ترافیک درون شهری و… را به دنبال دارد.

اما نکته اساسی اینکه پیاده سازی فناوری های نوین مرتبط با صنعت پرداخت الکترونیک در ایران هنوز در ابتدای راه است به طوریکه پرداخت الکترونیک در ایران اگر چه به لحاظ کمی رشد خوبی داشته اما بدون شک چالش های موجود در این زمینه به عدم مهیا بودن بستر های قانونی وفنی وهمچنین سیاست های اتخاذ شده توسط نهاد ناظر بر می گردد.

بدون شک به دلیل افزایش نیروی متخصص در کشوروارتقا دانش نسبت یه جدید ترین تکنولوژی های پیمنت ، آشنایی با فناوری های نوین چندان دور از دسترس نیست اما پیاده سازی این فناوری ها همانطور که اشاره شد نیازمند پیش زمینه هایی است که عدم مهیا بودن آنها سبب کندی توسعه فناوری های مرتبط با پرداخت الکترونیک در ایران شده است.

عدم مهیا شدن بسترهای مخابراتی توسط رگولاتور مخابراتی ، بسترهای قانونی توسط نهاد های مرتبط از جمله رگولاتور پولی (بانک مرکزی )وبانک های عامل ونبودن فضای رقابتی در میان شرکت های پرداخت الکترونیک از مهمترین دلایل وقفه در گسترش  جدید ترین فناوری هادر ایران محسوب می شود.

علاوه براین عدم توجه به نیازهای بازار وبی توجهی به بعد تجاری ارایه این خدمات نوین سبب شده اغلب فعالان انگیزه چندانی برای پیاده سازی این خدمات نداشته یاشند.

کارشناسان معتقدند در گسترش فناوری های مرتبط با پرداخت الکترونیک در ایران به جای اینکه به ضرورت های بازار توجه شود توسعه براساس تکلیف و فشار انجام شده است همچنین متخصصان IT از ابتدا به بانکداری الکترونیک به عنوان یک مقوله تکنیکی نگریسته  بدون اینکه به ابعاد تجاری آن توجه کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  3  =