موسسات رتبه‌بندی قابل اعتماد نیستند

عضو شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا:

عضو ارشد شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا با انتقاد شدید از عملکرد موسسات بین‌المللی رتبه‌بندی گفت این موسسات تنها به فکر منافع خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پابا و از فرانس پرس، یورگن اشتارک تصریح کرد موسسات رتبه بندی تنها به فکر منافع خود هستند . بررسی دقیق عملکرد این موسسات قبل و بعد از بحران مالی 2008 به خوبی این واقعیت را نشان می دهد .

وی افزود: رویکرد این موسسات به گونه ای بود که قبل از آغاز بحران مالی 2008 کلیه گزارشات آنها امیدوار کننده و حاوی نکات مثبتی بود و به هیچ وجه نسبت به وقوع بحران مالی و اقتصادی در آمریکا و سایر کشورهای جهان کوچکترین هشداری نداده بودند . ولی اکنون شاهد این مساله هستیم که یک موسسه رتبه بندی در تازه ترین گزارش خود رتبه اعتباری ایرلند را پنج رتبه کاهش می دهد . گویا این موسسات قبل از آغاز بحران خواب بودند یا خود را به غفلت زده بودند .

بر اساس این گزارش در حال حاضر سه موسسه بزرگ رتبه بندی استاندارد پورز، مودی و فیچ تسلط زیادی بر سایر موسسات رتبه بندی جهان دارند . نخست وزیر یونان نیز اخیرا به شدت از عملکرد موسسات رتبه بندی بین المللی انتقاد کرد و گفت منطق حاکم بر این گزارشها به هیچ وجه قابل قبول نیست .

جورج پاپاندرو تصریح کرد گزارش های منتشر شده از سوی موسسات رتبه بندی بین المللی مبنی بر کاهش رتبه اعتباری کشورهای منطقه بورو تاثیر منفی زیادی بر چشم انداز اقتصادی این کشورها نزذ سرمایه گذاران بین المللی خواهد داشت . گزارشهای موسسات رتبه بندی چهره منفی از اقتصاد منطقه یورو نشان خواهد داد و این یک منطق غیر قابل قبول به شمار می رود .

وی در ادامه ضمن انتقاد شدید از برخورد دو گانه موسسات رتبه بندی بین المللی در قبال بحران مالی آمریکا و اروپا افزود همین موسسات رتبه بندی بلافاصله پس از پایان بحران مالی در آمریکا رتبه اعتباری بانکهای بزرگ آمریکایی را افزایش دادند ولی اکنون مرتبا در حال کاهش رتبه اعتباری اقتصاد های مختلف منطقه یورو و سیستم بانکی کشورهای اروپایی هستند .
موسسات رتبه بندی استاندارد اند پورز، فیچ و مودی طی هفته های اخیر به طور متوالی رتبه اعتباری یونان، ایرلند، اسپانیا، پرتغال و حتی بلژیک را کاهش داده اند .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  3