ابلاغ مقررات تشکیل مگاپی‌اس‌پی‌ها بعد از عید/ سرمایه موردنیاز احتمالا ۷۰ میلیارد تومان

بانک‌ها خود را برای واگذاری شرکتهای psp شان آماده کنند

شرکتهای PSP خود را برای تجمیع آماده کنند چرا که بعد از عید مقررات تشکیل مگاپی‌اس‌پی ابلاغ خواهد شد. سرمایه مورد نیاز برای تشکیل این شرکتها 60 تا 80 میلیارد تومان (احتمالا 70 میلیارد تومان)پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حالی که بحث تشکیل شرکت های مگاپی اس پی از ابتدای امسال در محافل خبری مطرح شد و مسئولان ذیربط و کارشناسان موضع گیریهای مختلفی در این باره انجام دادند منابع اگاه خبر می‌دهند که اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با تحلیل همه مواضع و اظهار نظرها اقدام به تدوین مقرراتی کرده که مراحل پایانی خود را سپری می کند و به احتمال زیاد در بهار سال اینده ابلاغ خواهد شد.


پیش از این در اوایل آذر ماه  احمدی دبیرکل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار «بانکداری الکترونیک» اعلام کرده بود که بررسی مقررات تشکیل مگاپی‌اس‌پی‌ها تا یک ماه آینده در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت. اکنون یک ماه از ان تاریخ گذشته و به نظر می رسد تدوین مقررات این شرکتها  مراحل نهایی را طی می کند و اماده ارجاع به شورای پول و اعتبار است. اینکه کمیسیون های این شورا از اکنون تا پایان سال چه زمان این مقررات را بررسی کرده و جهت تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار ارجاع دهند بستگی به صف پرونده های در درستور کار این شورا دارد.


اما پیش بینی  می شود شورای مذکور تا پایان امسال یا نهایتا فروردین ماه مقررات مذکور را به تصویب نهایی رسانده و جهت ابلاغ آماده کند.


از نکات برجسته مقررات تدوین شده آن است که اولا هیچ محدودیتی برای ورود متقاضیان به این حوزه نیست و تنها باید شرایط لازم مندرج در مقررات از جمله سرمایه ، کادر مجرب مورد تایید بانک مرکزی و ظرفیت ایجاد  بستر مناسب را در اختیار داشته باشند.


به تعبیر دیگر اینکه شرکت های فعلی psp قصد دارند کنسرسیوم تشکیل دهند یا مستقل وارد عرصه رقابت شوند به انتخاب خودشان خواهد بود. همچنین درباره اینکه تنها سه مگاپی اس پی باید تشکیل شود نیز در این مقررات چیزی نیامده است منتها شرایط به گونه ای خواهد بود که دربازار بیش از دو یا سه مگاپی اس پی فعالیت نخواهند کرد چرا که تشکیل بیش از این تعداد عملا فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود.
گفته می شود در این مقررات میزان سرمایه لازم برای تشکیل یک شرکت مگاپی اس پی بین 60 تا 80 میلیارد تومان ذکر شده است.


بانکها خود را برای واگذاری شرکتهای پی اس پی شان اماده کنند


از جمله دیگر مواد مقررات مذکور آن است که هیچ بانکی نمی تواند سهامدار عمده این شرکت ها باشد و در واقع روی استقلال شرکتهای مگا پی اس پی  از بانک ها در مقررات مذکور تاکید ویژه شده  است.


بر این اساس به نظر می رسد برخی بانکها باید در خصوص رسوب منابع حاصل از  پایانه های فروشگاهی در محاسبات سودشان تجدید نظر کنند چرا که با اجرایی شدن طرح مگاپی اس پی ها منابع پایانه های فروشگاهی مستقیما در اختیار بانک قرار نمی گیرد و این شرکتهای مگاپی اس پی هستند که تعیین می کنند منابع حاصله را چگونه و تحت چه مکانیزمی و در کدام بانکها متمرکز کنند.


همچنین از نکات دیگر اجرای طرح مگاپی اس پی ها تغییر بستر صدور کارتهای نقدی واعتباری است که پیش بینی میشود کارتهای موجود صادره از سوی بانکها به مرور از زنجیره پرداخت الکترونیک حذف یا اینکه سازکاری غیر از سازوکار فعلی مسیر اتصال کارت به سوئیچ پرداخت را تعیین کند.


بر اساس اخرین آمار بانک مرکزی تا پایان ابان ماه گذشته، بالغ بر 112 میلیون کارت بانکی از سوی بانکها صادر شده که نزدیک به 83 میلیون از این تعداد را کارت های برداشت تشکیل میدهند.


همچنین تعداد شرکتهای psp  فعال در حوزه  پرداخت الکترونیک حدود 20 شرکت است که 9شرکت ایران کیش، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، سداد، انیاک، تجارت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت نوین و پرداخت الکترونیک سامان  بالغ بر 95 درصد  بازار را در اختیار دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4