رییس قضا از زمین خواری در کیش خبر داد

رییس قوه قضاییه از تشکیل کمیته ویژه ای در دادستانی کل کشور به ریاست حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای به مظنور رسیدگی به جرایم خاص و ساماندهی این قبیل پرونده ها در سراسر کشور خبر داد.

 آیت الله صادق آملی لاریجانی در نشست شورای اداری استان هرمزگان با یادآوری موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این مفاسد برای مردم قابل تحمل نیست.

وی تصریح کرد: مسلما درصدی از مردم مشکلات بسیاری در امرار معاش معمولی دارند و نمی توانند در چنین فضایی ببینند که عده ای از طریق رانت ها و تخلفات آشکار، دست به فساد می زنند.

رییس دستگاه قضایی با انتقاد از نبود قانونی صریح برای مقابله با رانت خواری ها ابراز امیدواری کرد که دراین زمینه قانون مناسبی تهیه و تصویب شود.

لاریجانی درباره پدیده زمین خواری و سوء استفاده از اراضی و منابع طبیعی گفت: در نقاطی مانند مازندران و گیلان، مساله از بین بردن جنگل ها و تصرف اموال عمومی وجود دارد که در این باره حافظ اصلی قوه قضاییه نیست؛ گرچه دستگاه قضایی مقام برخورد کننده است اما مسئول اصلی در این زمینه، نهادهای اجرایی مانند سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی هستند.

وی اضافه کرد: چرا باید زمین هایی به بهانه اجرای طرح هایی واگذار شود و قبل از اجرای طرح، به صورت قطعی در اختیار متصرفان قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به موضوع زمین خواری در جزیره کیش که از سوی دبیر شورای نگهبان مطرح شده است، اظهار داشت: این موضوع صحت داشت و سازمان بازرسی کل کشور، مامور رسیدگی به آن شد و پرونده آن به جریان خواهد افتاد تا دادگاه، حکم قانونی را صادر کند.

لاریجانی با یادآوری وجود برخی آسیب ها در مسیر مبارزه با زمین خواری گفت: ممکن است قضات دستگاه قضایی گاهی اوقات تخلف کنند اما اغلب، دوایر دولتی نمی توانند در دادگاه به خوبی دفاع کنند.

وی درباره جنگل های شمال کشور تصریح کرد: در این زمینه به طور مکرر با رییس جمهوری صحبت کردم. متاسفانه جنگلی را که چند صد سال لازم است تا پدید آید، شبانه از بین برده اند به گونه ای که هیچ چیز مشخص نمی شود و این اسباب تاسف است که ثروت ملی از بین برود و این کوتاهی از ناحیه همه قواست.

رییس قوه قضاییه در بخشی از دیگر سخنان خود درباره کمبود بودجه و نیروی انسانی در دستگاه قضا گفت: سال گذشته به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم درآمدهای قوه قضاییه را به خود دستگاه قضایی اختصاص دهند تا این قوه بتواند با این درآمدها مشکلات خود را برطرف کند اما همین کار را هم انجام ندادند و تمام درآمد قوه قضاییه به خزانه دولت واریز می شود.

لاریجانی همچنین درباره برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار تاکید کرد: در مورد این متهمان، بنای ما بر سختگیری است. شنیده ام برخی اساتید حقوق گفته اند که رییس قوه قضاییه نباید دم از سخت گیری و ارفاق بزنند حال آنکه ما می گوییم این سخت گیری و ارفاق عین قانون است که می خواهیم به آن عمل کنیم.

وی ادامه داد: در بحث برخورد با سلاح سرد و گرم، نفس حمل سلاح یک بحث است اما اگر از سلاح برای اخافه عموم استفاده شود نفس فتوای فقها این است که شخص محارب محسوب می شود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: قانون چهار مجازات از جمله اعدام را برای محارب در نظر گرفته است که ما درخواست کردیم قضات مجازات اعدام را انتخاب کنند.

لاریجانی همچنین با گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، به توطئه های دشمنان در برهه های مختلف اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، نظریه جدید در دنیای امروز در قالب جمع بین دیانت و مردم سالاری بود.

وی با اشاره به تفکرات مقابل نظام جمهوری اسلامی اعم از کمونیسم و لیبرالیسم ادامه داد: گمان می کنم ریشه مخالفت های روز افزون غرب در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران، همین نو بودن نظریه نظام مقدس جمهوری اسلامی است و شاهد این مدعا، الگو برداری کشورهای دیگر همچون مصر و تونس از جمهوری اسلامی ایران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2