بانک برون‌مرزی آف شور به زوی راه اندازی می شود

پورمحمدی درافتتاح بانک گردشگری

قائم مقام بانک مرکزی از احداث بانک برون‌مرزی آف شور (Off shore) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیشنهاد شده این بانک با سرمایه حداقل 10 میلیارد دلار صرفا در فعالیت‌های ارزی مناطق آزاد تاسیس شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،سید حمید پورمحمدی در مراسم افتتاح بانک گردشگری افزود: بانک مرکزی قصد دارد از لحاظ کمٌی در سرزمین اصلی رشد بانک‌ها را بکاهد و در مقابل زمینه حضور بانک‌ها در مناطق آزاد را بیشتر کند.


وی ضمن اشاره به اهمیت افزایش سرمایه در بانک‌ها، گفت: عملا بانک‌ها تا پایان سال باید افزایش سرمایه خود را انجام داده باشند؛ تا پایان سال جاری سرمایه هیچ‌کدام از بانک‌ها کمتر از 400 میلیارد تومان نخواهد بود.


قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: برای اداره بهتر بانک‌ها بانک‌ مرکزی همچنان تائید صلاحیت مدیران بانکی را با دقت نظر بیشتری انجام خواهد داد.


وی با تاکید بر اجرای طرح تحول بانکی در سال آینده افزود: کلیات طرح تحولات بانکی به زودی اعلام خواهد شد،اما در کنار این امر، سلامت درون بانک‌ها و رقابت منصفانه نیز مورد اهمیت بانک مرکزی قرار گرفته است.

قائم مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت رابطه فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون اقتصاد گردشگری در کشورهای دنیا به شدت درحال گسترش است.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال 2014 درآمد گردشگری به 700 میلیارد دلار برسد،افزود: این رویداد در حالی است که کشور ما که طبق گفته‌های یونسکو و سازمان جهانی گردشگری می‌تواند جزو 10 کشور اول دنیا در این صنعت باشد، هم‌اکنون در جایگاه 94 قرار دارد.


قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه اولین کشور از لحاظ گردشگری معادل 111 میلیارد دلار درآمد و دهمین کشور 21 میلیارد دلار کسب می کنند، تصریح کرد: عدم ارتقاء جایگاه ایران در بخش گردشگری به خاطر قصور مسئولان مربوطه در این بخش و همچنین فعالان اقتصادی بوده است.


وی با تاکید بر اینکه مدیریت گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود به اهمیت سیاستگذاری پولی در این صنعت اشاره و تصریح کرد: بانک گردشگری مورد حمایت جدی بانک مرکزی است در عین حال چند بانک بزرگ کشور نیز در تلاش برای افتتاح هتل‌های بزرگ در پایتخت هستند.


پورمحمدی با اشاره به اهمیت بانکداری در مناطق آزاد گفت: احداث بانک در مناطق آزاد مزیت‌های فراوانی نسبت به بانکداری در شهری مانند تهران دارد.


وی افزود: اگر قرار باشد در تهران بانکی با 400 میلیارد دلار سرمایه به فعالیت بپردازد به راحتی بانک دیگر می‌تواند در مناطق آزاد با 100 میلیارد دلار سرمایه فعالیت خود را آغاز کند.


به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی بانک‌های شهری باید 17 درصد سپرده قانونی پرداخت کنند در حالی که این نرخ در مناطق آزاد 5 درصد اعلام شده است.
پورمحمدی همچنین تاکید کرد: بانک‌های شهری باید 25 درصد درآمد ‌خود را مالیات پرداخت کنند در حالی که اگر بانکی در مناطق آزاد احداث شود تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.


وی اضافه کرد: همچنین بانکداری درمناطق آزاد به معنای آزادی عمل در نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات خواهد بود.
پورمحمدی با اشاره به اعلام اسامی 48 تعاونی آزاد غیرمجوز در بانک مرکزی طی روز گذشته بیان کرد: تا پایان سال عملا تعاونی آزاد در شبکه بانکی وجود نخواهد داشت.
وی افزود: یک هزار و 700 تعاونی اعتباری در سال‌های گذشته در کشور به وجود آمده بودند که از این رقم بیش یک هزار و 500تعاونی مربوط به اصناف بود. بانک مرکزی از آمار مذکور 700 مورد تعاونی را از نظر صلاحیت تائید و بیش از 700 مورد را تعطیل کرد.
به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی 120 تعاونی اعتباری آزاد زمینه تبدیل به موسسه قانونمند را پیدا کردند و 15 تعاونی دیگر تعطیل و 48 تعاونی دیگر نیز روز گذشته به صورت رسمی غیرمجاز و تعطیل شدند.


وی تاکید کرد: تعداد محدودی تعاونی اعتباری باقی مانده که بانک مرکزی به آنها اخطار کرده و برای برخورد جدی آنها هم به زودی از چرخه پولی حذف خواهند شد.
قائم مقام بانک مرکزی در خصوص برنامه‌های نظارتی و کنترلی این بانک در سال آینده گفت: از سال آینده با اتمام فعالیت‌های تعاونی‌های آزاد امر ساماندهی لیزینگ و صندوق قرض‌الحسنه اجرا خواهد شد.


وی ادامه داد: البته تا پایان سال بانک مرکزی صرافی‌های موجود در بانک‌ها را نیز ساماندهی خواهد کرد تا زمینه کمک به بانک‌ها و اجرای تحول بانکی فراهم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  2  =