حسینی :بدهی دولت به چهار بانک تسویه شد

قطعی شدن حذف صفرهای پول ملی

سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال جدید به ارائه‌ اطلاعات و آماری از عملکرد بازار پولی و مالی کشور در سال گذشته پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شمس‌الدین حسینی با بیان این‌که براساس گزارش خزانه‌داری، دریافت‌ها یا پرداخت‌های دولت در سال گذشته با احتساب واگذاری سهام بابت رد دیون و مطالبات پیمانکاران به 97 هزار و 100 میلیارد تومان بالغ شده است، گفت: عملکرد بودجه‌ عمومی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن 14.9 درصد رشد نشان می‌دهد.


وی افزود: اگر فقط پرداخت‌های نقدی را مورد توجه قرار دهیم، مجموع دریافت و پرداخت‌ها در عملکرد بودجه‌ دولت به 89 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل آن 13 درصد رشد نشان می‌دهد.


به گفته‌ وزیر اقتصاد براساس حکم قانون بودجه‌ 89 در سال گذشته حدود هشت‌ هزار و 61 میلیارد تومان بدهی دولت به چهار بانک تجارت، صادرات، ملت و رفاه با مانده‌ تسهیلات از حساب ذخیره‌ ارزی و سهام بنگاه‌ها تهاتر و تسویه شده است.


سخنگوی دولت با بیان این‌که در بخش اعتبارات هزینه‌ای (بودجه‌ جاری) با 11 درصد رشد در سال گذشته رقم 66 هزار میلیارد تومان ثبت شده است، گفت: نکته‌ مهم این است که دولت با وجود این‌که در سه ماه پایانی سال موضوع هدفمند‌کردن یارانه‌ها را اجرایی کرد، از این بخش استفاده‌ای نکرد و 73 درصد این مابه‌التفاوت شش هزار و 600 میلیارد تومانی را صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان کرد، در واقع اگرچه بودجه‌ جاری 11 درصد رشد داشت، اما 73 درصد آن مربوط به پرداخت پرسنلی بود.


حسینی با بیان این‌که پرداخت‌های اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) در سال گذشته نسبت به سال قبل آن با در نظر گرفتن ماده 10 قانون تنظیم به 23 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است، گفت: این عدد رشد 20 درصدی نشان می‌دهد و اگر عدد قانون تنظیم را از آن حذف کنیم، رشد 19درصدی را شاهد هستیم.


وی افزود: رشد پرداخت عمرانی استانی در سال گذشته به 34.6 درصد رسید. در مجموع درآمد‌های استانی رشد قابل توجهی در حدود 35.5 درصد داشت.


به گفته سخنگوی دولت در سال گذشته 155 شرکت دولتی واگذار شد که 120 شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و از محل این واگذاری‌ها سه هزار و 800 میلیارد تومان به خزانه واریز شد که رشد 105 درصد را نشان می‌دهد.


او در ادامه به بیان وضعیت بازار سرمایه در سال گذشته پرداخت و با بیان این‌که شاخص کل بورس با 86 درصد رشد به 23 هزار و 295 واحد در پایان سال رسید، افزود: در پایان سال ارزش بازار با 70 درصد رشد به 111 هزار میلیارد تومان بالغ شد و معاملات فرابورس تهران به رقم هفت هزار و 900 میلیارد تومان رسید.


وزیر اقتصاد ادامه داد: معاملات بورس کالا در سال گذشته با 33 درصد رشد به رقم 12 هزار میلیارد تومان بالغ شد. هم‌چنین با توجه به مجموع معاملات انجام شده در بورس، فرابورس و بورس کالا که به 42 هزار میلیارد تومان رسید و 53 درصد رشد داشت، باید گفت که 12 هزار میلیارد تومان معاملات دست اول و 14 هزار میلیارد تومان معاملات دست‌دوم در بازار سرمایه انجام شد.


سخنگوی اقتصادی دولت رشد سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها در بهمن سال گذشته نسبت به پایان سال 88 را 69 هزار میلیارد تومان اعلام و خاطر نشان کرد: این عدد 28.4 درصد رشد نشان می‌دهد.


او ادامه داد: مانده تسهیلات توسط سیستم بانکی در این مدت 73 میلیارد تومان افزایش داشته که 32 درصد رشد در 11 ماه را نشان می‌دهد.


وی همچنین با اشاره به آمار تجارت خارجی در سال گذشته با بیان این‌که مجموع رویه‌های گمرکی رشد قابل توجهی داشته است، گفت: ترانزیت، صادرات کالای غیرنفتی و واردات به لحاظ حجمی به عدد 124 میلیون تن و ارزش 129میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است هم‌چنین صادرات کالای غیرنفتی به لحاظ ارزش به 32 میلیارد و 600 میلیون دلار با رشد 24 درصدی رسیده است.


به گفته‌ سخنگوی دولت اگر خدمات فنی و مهندسی به این میزان اضافه کنیم، عدد آن به 36 میلیارد و 500 میلیون دلار می‌رسد. هم‌چنین عدد مربوط به واردات 64 میلیارد و 400 میلیون دلار است که ارزش آن 16.4 درصد رشد داشته است.


حسینی در پایان با اشاره به این‌که سال گذشته کشور از محل حقوق گمرکی هفت‌هزار و 800 میلیارد تومان وصولی داشته است، گفت: نسبت صادرات کالاهای غیرنفتی به واردات از 47 درصد در سال 88 به 50.6 درصد در سال گذشته رسید.

حذف صفرهای پول ملی قطعی شد


سخنگوی اقتصادی دولت از قطعی شدن اصلاح پول ملی در کارگروه طرح تحول اقتصادی خبر داد و گفت: تصمیم حذف 3 یا 4 صفر از پول ملی با بانک مرکزی است.
سید شمس الدین حسینی افزود: مانده تسهیلات بانکها در پایان 11 ماهه سال گذشته به 73 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین خبر داد، در سال گذشته 13 هزار میلیاردتومان از محل فروش میعانات گازی به حساب وزارت نفت برای تامین مالی پروژه ها واریز شده است.


وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با استفاده از منابع مالی داخلی تمامی فازهای پارس جنوبی فعال و در حال توسعه است.

راه‌اندازی بورس نفت
حسینی با اعلام اینکه پروژه راه اندازی بورس نفت از دو سال پیش کلید خورده بود، گفت: رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی در این بورس راه اندازی شده است.
وی عرضه نفت کوره و نفت فوق سنگین در بورس نفت را فاز دوم راه اندازی این بورس اعلام کرد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از امکان معامله با اسعار و ارزهای بین المللی در بورس نفت خبر داد و گفت: نرم افزارهای لازم برای این کار نیز فراهم شده است.
حسینی در بخش دیگری از این نشست از اجرای طرح جامع مالیاتی و اصلاحیه قانون امور گمرکی در سال 90 خبر داد.

موجودی صندوق توسعه ملی
سخنگوی اقتصادی دولت گفت : موجودی صندوق توسعه ملی در ابتدای امسال، 14 میلیارد دلار است و با توجه به تصمیمات هیئت امنای صندوق به نظر می رسد از اردیبهشت می توانیم روی منابع صندوق حساب کنیم.


حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نرخ تورم افزود: دولت از طریق پیگیری سیاست انضباط پولی و مالی و تغییر مدل تجهیز مالی به صورتی که از ظرفیت های بازار سرمایه بیشتر استفاده شود، تورم را در سال 90 کنترل کند.


وی در باره وضع بازار سکه و طلا نیز گفت : سیاست دولت جلوگیری از بورس بازی و سفته بازی در این بازار است.


سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد : البته اگر قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند طبعا قیمت های داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.


سخنگوی اقتصادی دولت به مردم توصیه کرد در خصوص سکه و طلا تحت تاثیر صف ها قرار نگیرند و مطمئن باشند اگر فاصله ای بین قیمت طلا در داخل و بازارهای جهانی وجود داشته باشد با توجه به موجودی بسیار بالای طلا در بانک مرکزی برطرف خواهد شد.


وی در مورد میزان افزایش حقوق در سال جاری نیز گفت: حکم قانونی خاصی در بودجه سال 90 برای افزایش حقوق و دستمزد وجود ندارد.


سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تا چه وقت باید شاهد دور و تسلسل افزایش قیمت ها و افزایش حقوق و دستمزد باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  +    =  34