زورآزمایی دولت و مجلس بر سر یارانه‌ها

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اعلام اینکه لازمه درآمد 62 هزار میلیاردی هدفمندی یارانه‌ها، افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی در سال 90 است، از احتمال بالای تصویب پیشنهاد 42 هزار میلیارد تومانی در صحن مجلس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک جعفر قادری در مورد سقف درآمدهای دولت در لایحه بودجه 90 گفت: گرچه رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه تمام شده و حتی موارد درآمدی ماده واحده هم رسیدگی شده، ولی هنوز جمع‌بندی سقف درآمدهای دولت در بودجه انجام نشده است.

نماینده شیراز در مجلس تأکید کرد: مجموع درآمدهای نفتی پیشنهادی دولت از 57 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان کاهش یافت، همچنین پیش‌بینی دولت مبنی بر برداشت 12 میلیارد دلار از حساب ذخیره‌ ارزی نیز حذف شد.

قادری افزود: برعکس در بخش نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس حدود 400 میلیارد تومان به پیشنهاد دولت اضافه شد و رقم آن به 1000 میلیارد تومان رسید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد وابستگی بودجه به نفت، گفت: اگر براساس شاخص برنامه پنجم، وابستگی هزینه‌های جاری به درآمد نفتی سنجیده شود این شاخص کاهش یافته است، اما اگر نسبت به کل بودجه در نظر گرفته شود، وابستگی بودجه به نفت افزایش یافته است.

قادری تأکید کرد: به صورت قدر مطلق، سهم نفت از کل بودجه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: کل درآمد نفتی دولت در قانون بودجه سال گذشته 43 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه سال جاری به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

قادری خاطرنشان کرد: دولت‌ پیشنهاد کرده بخشی از بدهی خود به شبکه بانکی را از محل برگشت تسهیلات پرداختی این بانک‌ها از حساب ذخیره ارزی پرداخت کند.

وی گفت: در کنار 1000 میلیارد تومان برداشت از حساب ذخیره ارزی برای نوسازی مدارس، بابت تسویه طلب بانک‌ها از دولت، اجازه داده شد قسط وام‌های ارزی پرداخت شده به خود همان بانک عامل پرداخت و بابت تسویه طلب محاسبه شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: حدود 10 تا 15 میلیارد دلاری پیش‌بینی پرداخت تسهیلات ارزی توسط بانک‌های عامل از محل حساب ذخیره ارزی برآورد می‌شود که بخشی از این تسهیلات به مرور به همان بانک‌ها باز می‌گردد.

قادری گفت: دولت سال‌های قبل به بانک‌های خصوصی شده تجارت، ملت و صادرات اجازه داد طلب خود را از محل برگشت وام‌های ارزی بردارند، اما امسال می‌خواهد این اجازه را به بانک‌های دولتی هم بدهد، البته به نظرم این مغایر برنامه پنجم است، چون هرگونه برداشت از حساب ذخیره ارزی یا ایجاد تعهد جدید برای حساب ذخیره ارزی مخالف برنامه است و باید دو سوم رأی نمایندگان را به دست آورد.

نماینده شیراز در مجلس در مورد رقم 62 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها گفت: من فکر می‌کنم، پیشنهاد جایگزین کمیسیون اقتصادی مبنی بر رقم 42 هزار میلیارد تومان برای درآمد هدفمندی یارانه‌ها در صحن مجلس رأی بیاورد.

وی گفت: همچنین زمزمه‌ای وجود دارد که دوباره در کمیسیون تلفیق پیشنهادی مبنی بر کاهش درآمد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شود.

قادری در مورد مهمترین ایراد نمایندگان به درآمد 62 هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی در سال 1390 برای جامعه که سال قبل هم بخشی از قیمت‌ها آزاد شده، تحمل‌ناپذیر است و معتقدم دولت نمی‌تواند این سقف از یارانه‌ها را آزاد کند، پس چرا بی‌جهت دلهره در جامعه ایجاد کند.

قادری گفت: پیشنهاد من این است که دولت بخشی از قیمت‌ها را که اجازه دارد آزادسازی کند، اما در بودجه ذکر نکند و اگر با کمبود منابع مواجه شد، متمم به مجلس ارائه کند، گرچه این پیشنهاد نتوانست رأی دو سوم اعضای تلفیق را به دست آورد.

عضو تلفیق گفت: پیشنهادی مبنی بر برداشت 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط بانک‌ها داده شد که این بانکها ما به ازای ریالی آن یعنی حدود 50 هزار میلیارد ریال را برای پرداخت تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی و صنایع کوچک اختصاص دهند.

قادری گفت: اگر بانک‌ها به جای بخش کشاورزی وام ارزی بگیرد و وام ریالی بپردازد، هم بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند، هم پایه پولی اضافه و به تورم منجر نمی‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2