عملیاتی شدن اینترنت بانک جدید سامان تا قبل از تیرماه سال جاری

مدیرعامل بانک سامان طی نشست خبری عنوان کرد:

ولی ضرابیه ضمن تشریح فصل پنجم بسته سیاستی – نظارتی بانک مرکزی هدف اصلی از ایجاد شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی را تفکیک بسترهای پرداخت الکترونیک جهت افزایش ظرفیت ها دانست ،وی همچنین از عملیاتی شدن اینترنت بانک جدید سامان تا قبل از تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ولی ضرابیه ، مدیر عامل بانک سامان ، طی یک نشست خبری در جمع اصحاب رسانه یکی از سیاستهای اصلی بانک را اجرای کامل بانکداری الکترونیک و مدرن اعلام کرد و با ارائه آماری از عملکرد 8 ماهه ابتدای سال گذشته گفت: 79.5 درصد از مجموع تراکنشهای  بانک مربوط به تراکنشهای کارتی، 17 درصد تراکنش خرد و 3.5 درصد بانکداری الکترونیک است.

مدیرعامل بانک سامان با بیان اینکه بخشی از برنامه 5 ساله آینده کشور بر روی بانکداری الکترونیک متمرکز شده است، افزود: این امر به کاهش هزینه های بانک و در نتیجه کاهش نرخها در ارائه سرویس به مشتریان بانک منجر می شود.

وی از عملیاتی شدن اینترنت بانک جدید بانک سامان تا قبل از تیرماه امسال خبرداد و افزود: بر این اساس از طریق اینترنت به مشتریان بانک مشاوره مالی خواهیم داد.

تفکیک بسترهای پرداخت الکترونیک جهت افزایش ظرفیت ها

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار بانکداری الکترونیک در خصوص فصل پنجم بسته سیاستی – نظارتی سال 90 اظهار داشت: بررسی روند توسعه بانکداری الکترونیک نشان دهنده رشد چشمگیر صنعت پرداخت الکترونیک طی سال های اخیر است به طوریکه مقایسه شاخص ها در شرایط کنونی با ده سال قبل حاکی از افزایش بی سابقه تراکنش ها در بستر های POS ، ATM و… دارد.


وی با اشاره به پرداخت نقدی یارانه ها وتاثیر آن بر افزایش حجم تراکنش ها افزود: بدون شک بستر های زیر ساختی فعلی نمی تواند حجم تراکنش ها را پاسخگو باشد و یک مرکز به تنهایی قابلیت پشتیبانی تراکنش ها را ندارد.


ضرابیه افزود: برنامه بانک مرکزی که درفصل پنجم بسته سیاستی 90 نیز به آن اشاره شده این است که روی بسترهای پرداخت الکترونیک تفکیک قایل شود تا حجم عظیم تراکنش ها قابل پشتیبانی باشد وهدف دیگر بانک مرکزی این است که سرویس های مطمین تری به مشتریان ارایه کند .


مدیر عامل بانک سامان در ادامه تاکید کرد: بنابراین نگاه اصلی بانک مرکزی افزایش ظرفیت است که البته من اسم آن را شاپرک ویا شتاب 2 نمی گذارم زیرا طرح ایجاد شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی هنوز نهایی نشده اما آنچه که مشخص است افزایش اطمینان در عملیات بانکداری نوین  وتفکیک بسترهای پرداخت الکترونیک جهت افزایش ظرفیت ها هدف اصلی خواهد بود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ایجاد مگا پی اس پی ها عملیاتی می شود یا بایگانی خواهد شد ، خاطر نشان ساخت:به اعتقاد من باید اجازه دهیم خود بانک ها وبازار در خصوص چگونگی همکاری باهم تصمیم بگیرند .


وی با بیان اینکه اجبار برای ادغام PSP ها سازوگار مناسبی نیست ، افزود: بانک ها باید به جای ایجاد PSP های جدید با PSP های موجود ارتباط برقرار کنند وباید اجازه داد که بازار با روند طبیعی خود شکل بگیرد.


وی در تشریح برنامه های جدید شرکت پرداخت الکترونیک سامان خاطر نشان ساخت: برنامه شرکت در سال جدید این است که با توانمندی وقدرت بیشتری وارد بازار شود وتعداد pos را افزایش دهد.

1000 میلیارد ریال اوراق صکوک بانک سامان در بورس منتشر می‌شود

مدیرعامل بانک سامان از انتشار اوراق صکوک در کمتر از یک ماه آینده در بورس به میزان 1000 میلیارد ریال برای تامین مالی و رایزنی با مشتریان بزرگ خبرداد و گفت: مصوبه افزایش سرمایه 4 هزار میلیارد ریالی تا پایان بهار عملیاتی می شود.

وی دارایی های بانک در پایان سال گذشته را بیش از یکصد هزار میلیارد ریال و سپرده های مردم را 60 هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: رشد سپرده ها نسبت به ابتدای سال با رشد 35 درصدی و نسبت به سه سال قبل بیش از 11 درصد افزایش داشته است.

ضرابیه رقم گشایش اعتبار ارزی در سال گذشته این بانک را بالغ بر 2.5 میلیارد دلار با رشد 300 درصدی نسبت به سال قبل از آن عنوان کرد و در بیان یکی از دلایل رشد این بخش گفت: بانکداری کشور به سمت بانکداری خصوصی در حال پیشرفت است بنابراین باید ظرفیتها در این زمینه آماده می شد که این امر بخشی از برنامه مذکور بود، همچنین سهم بازار بانک سامان در گشایش اعتبار اسنادی به 24.6 درصد رسیده است.

مدیرعامل بانک سامان به اقدامات انجام شده در بخش بانکداری سرمایه گذاری اشاره و تصریح کرد: با اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس، در کمتر از یک ماه آینده در بورس اوراق صکوک منتشر خواهیم کرد، برای انتشار هزار میلیارد ریال اوراق صکوک در حال مشاوره به مشتریان بزرگ به منظور تامین مالی هستیم.

وی در مورد افزایش سرمایه این بانک گفت: بانک برنامه افزایش سرمایه خود را از 1800 میلیارد ریال به 3 هزار میلیارد ریال عملیاتی کرده است و مجوز افزایش آن به 4 هزار میلیارد ریال برای اجرای مصوبه بانک مرکزی اخذ شده است و تا پایان فصل بهار این کار عملیاتی خواهد شد.

ضرابیه با اشاره به تغییر سیاست مربوط به افزایش سرمایه بانکها توسط بانک مرکزی طی دو سال گفت: افزایش سرمایه بانکهای خصوصی از محل آورده سهامداران یا ورود سهامداران جدید و یا سودهای بانک حاصل می شود، بنابراین با توجه به اینکه بخشی از افزایش سرمایه از محل آورده غیر نقدی بود باید تا پایان سال صبر می کردیم و با بسته شدن حسابها باقیمانده افزایش سرمایه انجام می گرفت. 

وی در مورد ساختار سهام بانک گفت: صندوق بازنشستگی مس و فولاد روی هم کمتر از 20 درصد سهام بانک را در اختیار دارند، این در حالی است که صندوقهای بازنشستگی جزو نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می شوند، اما بانک مرکزی در مورد این دو صندوق نظر دیگری دارد، بنابراین این موضوع با بانک مرکزی در حال حل و فصل است. در عین حال مدیران بانکها اختیار تغییر ساختار سهام را ندارند.

مدیرعامل بانک سامان خاطرنشان کرد: بانکها بر اساس قانون فقط معاملات سهام را در بورس یا فرابورس می توانند انجام دهند و خارج از این ساختار ممنوع است، بنابراین برای نقل و انتقال سهام در فرابورس برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به محدودیتهایی که برای فعالیت بانکهای ایرانی دولتی و خصوصی در خارج از کشور وجود دارد، تصریح کرد: طبق مقررات اتحادیه اروپا در 20 جولای 2010 افتتاح حساب، ایجاد نمایندگی و شعب ممنوع شده است اما این شفافیت در مقررات سازمان ملل وجود ندارد و اگر حرکتهای ما در چارچوب قوانین و مقررات نباشد به نتیجه نمی رسیم.

وی افزود: اما برای گسترش شبکه کارگزاری در خارج از کشورو مراودات با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده ایم، ارتباط با بانکهای چین و کره جنوبی را در دستور کارمان داریم تا بتوانیم از خطوط اعتباری بانکهای چینی برای پروژه های بزرگ و پیمانکاری استفاده کنیم.

ضرابیه با تاکید بر اینکه هیچگاه به بانک مرکزی بدهی نداشته ایم، در مورد نامه ارسالی کانون بانکهای خصوصی به بانک مرکزی در مورد بسته سیاستی- نظارتی سال 90 بانک مرکزی گفت: کانون بانکهای خصوصی هر ساله نظرات خود را در این مورد به بانک مرکزی ارائه می کند . در این نامه به موضوع بالاتر بودن قیمت تمام شده پول در بانکهای خصوصی نسبت به  بانکهای دولتی و اینکه نرخ سپرده ها باید بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ تورم تعیین شود، اشاره شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  51  =  58