جداول ۲ سناریوی تغییر قیمت نان/ افزایش قیمت نان؛ قانونی یا خودسرانه

در حالی مردم با دریافت یارانه نقدی افزایش یافته نان، خود را برای شرایط جدید عرضه انواع نان آماده می‌کنند که از جلسات کارگروه تعیین قیمت استانداری تهران خبر می‌رسد دو سناریوی افزایش 10 و 15 درصدی قیمت انواع نان در این جلسات بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از تعیین قیمت ملی گندم در فاز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در آذرماه سال 89، دولت گام مثبتی را در بالاترین مرحله‌ای افزایش کیفیت این محصول مهم در سبد خانوارها برداشت و این بار در سال 90 که به نوعی فاز دوم اجرای قانون به شمار می‌رود، با افزایش 110 تومانی قیمت ملی هر کیلوگرم گندم، قیمت را از 250 تومان به 360 تومان افزایش داد.

در این میان، به تبع بالارفتن قیمت گندم و آرد، انتظارها در جامعه مبنی بر این شکل گرفت که قیمت نان نیز افزایش خواهد یافت و البته دولت در گام اول برای برقراری آرامش در جامعه، 1000 تومان به یارانه 4000 تومانی نان در ماه – به ازای هر نفر- اضافه کرد و به این ترتیب زمینه‌ای را فراهم کرد تا گام دوم اجرای قانون نیز با موفقیت پیش رود. این درحالی است که در مرحله اول اجرای قانون نیز، همواره مسئولان وزارت بازرگانی هدفمندکردن یارانه‌ نان را گامی موثر در اجرای قانون دانستند.

بر همین اساس نیز دولت با افزایش قیمت گندم، اختیار تعیین قیمت نان را به استانداری‌ها داد تا آنها با در نظر گرفتن ملاحظات استانی و منطقه‌ای خود، قیمت نان را در حوزه مربوطه به خود، تعیین کنند.

در پایتخت نیز اوضاع به همین روال در حال انجام است، اگرچه خبرهای ضدو نقیضی بعد از افزایش قیمت ملی گندم در سال 90، از افزایش قیمت نان یا عدم افزایش آن به گوش رسید و استانداری تهران در مرحله اول در گفتگو با برخی رسانه‌ها، اعلام کرد که افزایشی در قیمت نان صورت نخواهد گرفت، اما حال پیشگام شده است تا قیمت نان را افزایش دهد.

در این میان، مردم نیز با شرط افزایش کیفیت نان، افزایش قیمت را نیز به صورت منطقی خواهند پذیرفت، دلهره‌ای که مسئولان را همواره به عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه به بهانه عدم تنش در جامعه فرامی‌خواند. در عین حال، رسانه‌ها نیز وارد گمانه‌زنی شده و تلاش دارند تا به مردم به نحوی اطلاع‌رسانی داشته باشند.

 

2 سناریو قیمتی برای نان

از کارگروه‌های تعیین قیمت این خبر به گوش می‌رسد که 2 سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح است که در سناریوی اول، افزایش 10 درصدی قیمت نان مطرح شده استریال این درحالی است که سهم آرد در گذشته که آرد و گندم یارانه‌ای بود، تنها 5 درصد محاسبه می‌شد و هم اکنون که قیمت افزایش یافته است، سهم آرد هم بیشتر شده است.

البته باید توجه داشت که هنوز قیمت نان به صورت رسمی مصوب نشده و این سناریو در جلسات کارشناسی در دست بررسی است.

جدول سناریوی افزایش 10 درصدی قیمت انواع نان تهران
نوع نانقیمت قبلیقیمت جدید با افزایش 10درصد
سنگک400 تومان440 تومان
بربری300 تومان330 تومان
تافتون200 تومان220 تومان
لواش100 تومان110 تومان

سناریو دوم خبر از افزایش 15 درصدی قیمت نان با توجه به افزایش سطح دستمزدها در سال 90 خبر می‌دهد که بر این اساس، جلسات کارشناسی همچنان ادامه دارد و نماینده استاندار تهران باید نظر قطعی کارگروه نسبت به افزایش را اعلام کند.

جدول سناریوی افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران
نوع نانقیمت قبلیقیمت جدید با افزایش 15 درصدی
سنگک400 تومان460 تومان
بربری300 تومان345 تومان
تافتون200 تومان230 تومان
لواش100 تومان115 تومان

در این میان، از همان روز که دولت 1000 تومان یارانه نان را اضافه‌تر از قبل به حساب مردم واریز کرد، برخی نانوایی‌ها در سطح شهر تهران نیز خودسرانه قیمت‌های جدید را اعمال کردند و زمانیکه با اعتراض مردم مواجه می‌شوند، پرخاشگری می‌کنند و یا جواب نمی‌دهد.

به هرحال به نظر می‌رسد اگر کیفیت نان افزایش یابد، مردم پذیرای افزایش قیمت باشند، در غیر این صورت اجرای قانون در بخش گندم، آرد و نان از اهداف خود فاصله خواهد گرفت؛ چراکه تنها بعد افزایش قیمت در آن مورد اهمیت قرار گرفته است. البته دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا افزایش قیمت نان همراه با ارتقای سطح کیفی آن باشد. در این میان مردم نیز باید همراهی لازم را با دولت داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2