مروری بر عملکرد ابزارهای الکترونیک در سال ۸۹

آزاده محسنی

مرور عملکرد ابزارها و تجهیزات الکترونیک شبکه بانکی در سال 89 از چند حیث قابل اهمیت است.


اول آنکه تعداد ابزارها و تراکنشهای انجام شده روی این دستگاه ها را در مقایسه با سال قبل بررسی کنیم.دوم این عملیات را از نظر اقتصادی بودن برای بانکها و شرکتهای psp مورد بررسی قرار دهیم و سوم آنکه تعداد عملکرد شبکه خودپردازها و پایانه های فروشگاهی را با جهان مورد مقایسه قرار دهیم.


مقایسه عملکرد سالهای 89 و 88 نشان می دهد تعداد تراکنشهای انجام شده روی هر دستگاه خودپرداز و کارتخوان در سال 89 و 88 هر دو رشد قابل توجه داشته اند.

تعداد تراکنشهای روی هر خودپرداز در سال 89 روزانه بیش از 289 تراکنش بوده است که این به معنای آن است که این دستگاه ها هر  ساعت 12 مشتری را میزبانی کرده اند.

به تعبیر دیگر هر پنج دقیقه یک تراکنش روی هر خودپرداز انجام شده است. در سال 88 روزانه 208 تراکنش روی خودپرداز انجام شده که این به معنای انجام هر ساعت نزدیک 8.7 تراکنش روی هر خودپرداز است. یعنی هر 7 دقیقه یک تراکنش روی هر خودپرداز انجام شده است.
در همین حال هر کارتخوان در سال 89 بیش از34تراکنش در ماه انجام داده که این به معنای انجام بیش از یک تراکنش روی کارتخوان در هر روز بوده است.در سال 88 تعداد تراکنش ماهانه روی هر دستگاه رقمی حدود 15 تراکنش بوده است.این به معنای آن است که پایانه های فروشگاهی حجم کاری حدود دو برابر داشته اند.


از نظر اقتصادی هر خودپرداز توانسته 289 مراجعه به شعبه را کاهش دهد. این مسئله به معنای آن است که هر خودپرداز روزانه بیش از 289 هزار تومان کاهش هزینه برای بانک به ارمغان آورده چرا که  هر تراکنش خودپرداز برای بانک حدود 200 تا 300 تومان هزینه دارد اما هزینه یک تراکنش حضوری در بانک بین 1300 تا 1400 تومان است.

در بخش پایانه های فروشگاهی شرکتهای psp سودی از بابت تعداد تراکنش های انجام شده روی این دستگاه ها کسب نکرده اند. مبلغ جابجا شده توسط هر تراکنش کارتخوان بیش از 89 هزار تومان بوده که این میزان برای بانک/شرکتهای پذیرنده کارت  رسوب منابع خوبی را به همراه داشته است.


اما در نهایت اینکه ما کجای صنعت بانکداری الکترونیک دنیا از نظر میزان عملکرد تجهیزات پرداخت الکترونیک قرار گرفته ایم ؟

نسبت استفاده خودپرداز به پایانه فروش در کشورهای توسعه یافته 20 به 80 است. اما این نسبت در ایران 77 به 23 است که هنوز نسبتی بر عکس دنیا است. این نسبت در حال حاظر مطلوب به نظر نمی آید اما به نظر می رسد در سالهای آتی این روند سریعتر پیش رود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −  19  =