طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار در هر اونس می رسد

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت:در حال حاضر محتاط‌ترین تحلیلگران نیز معتقدند قیمت اونس طلا بزودی به 1900 و حتی 2000 دلار خواهد رسید و تمام نشانه‌ها نیز حکایت از ‌آن دارد.

محمد کشتی آرای  بیشتر با تحلیل هایی که پیرامون آخرین وضعیت طلا در بازار مطرح می کند شناخته شده است. او در یکی از روز های تابستانی مهمان کافه خبر بود تا بر خلاف روال گذشته، به توضیح پیرامون نگاه منفی به طلا فروشان، طلا های قاچاق در بازار و موضوعاتی از این دست بپردازد. او هنگامی که در رابطه با نگاه منفی به طلا فروشان صحبت می کرد ناگهان یاد دورانی افتاد که برای ثبت نام فرزندان خود به مدرسه مراجعه می کرده و از گفتن شغل خود معذور بوده است. متن کامل گفت و گوی وی را با خبرآنلاین بخوانید:

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت:در حال حاضر محتاط‌ترین تحلیلگران نیز معتقدند قیمت اونس طلا بزودی به 1900 و حتی 2000 دلار خواهد رسید و تمام نشانه‌ها نیز حکایت از ‌آن دارد.


به گزارش بینا،محمد کشتی آرای، با اعلام این مطلب افزود: بازار طلا در درون کشور نیز تابعی از بازارهای جهانی است و نوسانات آن در این چند روزه، کاملا مطابق با بازارهای جهانی بوده است


وی ادامه داد: در حقیقت، باید گفت، با توجه به بحران افزایش قیمت چهار ماه پیش که برخی از خریداران طلا به شدت در آن متضرر شدند، این مسأله باعث نوعی بی میلی و محافظه کاری در خریداران شده و این خود، از افزایش تقاضا در دوره رونق کنونی تا اندازه ای جلوگیری می کند.


وی افزود: بحران بدهی آمریکا و مشکلات حوزه بورس ها در اندازه ای بود که ما در روزهای گذشته، انتظار وارد شدن شوک به بازار طلا را داشتیم و البته چنین هم شد، به گونه ای که امروز، بهای طلا در بازارهای جهانی نوسانات شدیدی داشته و حتی به 1775 دلار نیز رسید؛ هرچند هم اکنون در حال معامله شدن روی نرخ 1740 دلار برای هر اونس است که البته این نیز پایدار نخواهد بود.


رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اظهار داشت: با توجه به این که مشکلات اقتصادی ایتالیا و اسپانیا نیز دوباره حوزه یورو را ملتهب کرده است، از پریروز تا کنون، بازارهای مالی دنیا در حال افت شاخص ها هستند و تنها دیروز، کل شاخص های سهام جهان حتی آسیایی ها نیز بین 2% تا 9% کاهش را در بورس ها تجربه کرده اند.


کشتی آرای همچنین ادامه داد: در واقع، نوعی ترس بر فضای اقتصادی کشورها حاکم شده که قطعا بر بورس ها نیز بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین، باید دانست که کشورهای اروپایی و آمریکا، همچنان درگیر جبران ضررهای مالی بحران بزرگ 2008 بوده اند و اگر این مسأله بدهی ها تداوم داشته باشد، می تواند به عنوان موج سوم بحران، پس از 2008 قلمداد شود. به این گونه که موج نخست بحران مسکن آمریکا بود، موج دوم بحران بدهی در منطقه یوروست که از یونان آغاز شده و امروز، دیگر کشورهای اروپایی را دربرگرفته، ولی بحران بدهی آمریکا موج سوم خوانده می شود که بروز آن، سبب وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش نااطمینانی و در نتیجه، کاهش سرمایه گذاری در بورس ها می شود که نتیجه نهایی آن، افزایش روی آوردن سرمایه گذاران به خرید طلا و رشد قیمت فلزات گرانبهاست.


بنا بر این گزارش، این روزها، همین روند، اقتصاد فرانسه را به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند حوزه یورو در معرض کاهش رتبه اعتباری اقتصادی قرار داده که در صورت تحقق بسیار به وخامت اوضاع خواهد افزود.


در همین راستاست که بسیاری از کشورهای جهان، با توجه به روند کاهشی قیمت ارزهای جهانی به ویژه دلار، روند تبدیل ذخایر ارزی خود را به طلا آغاز کرده اند که برای نمونه، کشور خودمان ایران، بیش از دو سال است این کار را می کند و البته بسیاری هم مفید بوده و دیدیم که پیش بینی بانک مرکزی در این زمینه درست بود، زیرا این افزایش تقاضا با توجه به میزان ثابت عرضه طلا در جهان، خود به خود به افزایش قیمت طلا منجر خواهد شد.


همه نشانه‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی گرفته تا سقوط شاخص بورس‌ها و کاهش قیمت نفت نشانگر این است که قیمت طلا بدون توقف، در آینده ای نزدیک و نه چندان دور روندی افزایشی خواهد داشت.کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی طلا را به «پناهگاه» تشبیه می‌کنند، مامنی امن، قابل اطمینان و همیشگی که سرمایه سرمایه‌گذاران را در کوران بحران‌ها، رکودها و حوادث پیش‌بینی نشده در اقتصاد جهان پناه می‌دهد.


ارزش و گرانبهایی ذاتی فلز طلا باعث شده است هرگاه سایر راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود با مخاطره یا بن‌بست مواجه شود، سرمایه‌گذاران بلافاصله تمام یا بخشی از سرمایه خود را تبدیل به طلا کنند.


هدف از این اقدام حفظ ارزش سرمایه و جلوگیری از تاثیر عواملی چون کاهش ارزش پول‌های بین‌المللی، ارزش سهام و … بر اصل سرمایه است.به این گونه است که هرگاه بحرانی اقتصادی، جهان را درمی‌نوردد، بلافاصله اثر آن در کاهش قیمت نفت و رشد ارزش طلا نمایان می‌شود. روشن است علت کاهش قیمت نفت در بحران‌های اقتصادی ،کم‌اقبالی سرمایه‌گذاران به خرید نفت از بیم کم‌رونقی و ضرردهی تولید و تجارت جهانی است.برعکس رشد قیمت طلا حاکی از عمق بحران و تمایل سرمایه‌گذاران به حفظ ارزش‌ دارایی‌های خود از طریق تبدیل آن به طلاست که افزایش تقاضا برای این فلز و رشد قیمت آن را به همراه دارد.


این معادله تقریبا در تمامی بحران‌های اقتصاد جهانی تکرار شده و بحران اقتصادی جدیدی که ریشه در افزایش بدهی‌های آمریکا و تنزل یک رتبه‌ای اعتبار این کشور از AAA به AA+ دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آینده قیمت طلا؟
اکنون تمام نشانه‌ها به روشنی آهنگ گرانی طلا در روزها و ماه‌های پیشین را سر می‌دهند. بورس‌های اروپایی و آسیایی همچنین روند نزولی را تجربه می‌کنند. شاخص داو جونز که مهم‌ترین شاخص بازارهای بورس آمریکاست 15 درصد ارزش خود را در 2 هفته گذشته از دست داده است. این شاخص در پایان معاملات دوشنبه هفته جاری 6/5 درصد ارزش خود را از دست داد.


این در حالی بود که عصر همان روز (دوشنبه) باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی امیدبخشی را درباره وضعیت اقتصادی این کشور، بحران بدهی‌ها و کاهش رتبه آن ایراد کرده بود.


وی گفت: صرف نظر از گفته‌های یک موسسه، ما همیشه بالاترین رتبه اعتباری را داشته و خواهیم داشت. بازارها بالا و پایین می‌روند، اما اینجا ایالات متحده آمریکاست.» با این حال این سخنان نیز ذره‌ای از التهاب و نگرانی موجود در بورس‌های جهانی کم نکرد به طوری که شاخص دکس بورس فرانکفورت پنج درصد، شاخص کک بورس پاریس 7/4 درصد و شاخص فوتسی بورس لندن 4/3 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر احتمال‌ها برای کاهش تقاضا برای نفت خام نیز باعث افت قیمت‌ها شده است، تا جایی که چراغ زرد را برای کشورهایی چون ایران روشن کرده است.
در پایان معاملات روز دوشنبه هفته جاری، هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با 5/57 دلار کاهش به 81/31 دلار رسید، حال آن که قیمت نفت پیش‌بینی شده در بودجه سال 90 کشور81/5 دلار است.


البته قیمت نفت ایران براساس فرمول متفاوتی به دست می‌آید، اما به هر حال قیمت یک نوع نفت به زیر قیمت نفت مندرج در بودجه رسیده است و این یعنی روشن شدن چراغ زرد. از سوی دیگر در لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت با 63/5 دلار کاهش به 7/103 دلار رسید. تمام این نشانه‌ها حاکی است که قیمت طلا در جهان چشم‌انداز روبه رشدی دارد و لذا در داخل کشور نیز باید برنامه‌ریزی کافی روی آن صورت گیرد؛ چرا که از هم‌اکنون نشانه‌های رشد تقاضا و تبدیل آن بالطبع به چشم می‌خورد.
بهترین دلیل برای این قضاوت، افزایش اختلاف میان قیمت بانکی و قیمت بازار آزاد سکه‌های طلاست که افزایش آن شروع شده است. هم‌اکنون اختلاف قیمت سکه امامی (طرح جدید) بانکی با بازار آزاد به 28 هزار تومان رسیده است. این اختلاف قیمت در نیم بهار به 16 و در ربع بهار به 9300 تومان رسیده و احتمال افزایش آن در روزهای پیش رو وجود دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  +    =  68