انتشار ۹۱۴ میلیارد ریال صکوک ماهان با ضمانت بانک ملت

انتشار 914 میلیارد و 250 میلیون ریال اوراق صکوک اجاره شرکت هواپیمایی ماهان از روز سه شنبه اول شهریورماه سال جاری شروع می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در این زمینه گفت: این اوراق با هدف تامین مالی و نقدینگی برای خرید پنج فروند هواپیمای A300-600 منتشر خواهد شد که نوع آن، اجاره به شرط تملیک با دوره اجاره چهارساله و مقاطع پرداخت سه ماهه خواهد بود.

علی قاسمی ارمکی با تاکید بر این نکته که نرخ درآمد اجاره اوراق صکوک ماهان، 17 درصد و قبل از سررسید قابل معامله در فرابورس بدون شکست نرخ خواهد بود، ادامه داد: ناشر این اوراق، شرکت واسط مالی اردیبهشت به نمایندگی از شرکت هواپیمایی ماهان است و مشاور عرضه، بازارگردان و متعهد پذیره نویسی آن شرکت تامین سرمایه بانک ملت است.

به گفته وی، فروشنده اوراق شرکت هواپیمایی ماهان، کارگزار فروشنده شرکت کارگزاری بانک ملت و ضامن اصل و سود اوراق نیز بانک ملت خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با بیان این نکته که مدت انتشار اوراق اجاره ماهان پنج روز و از روز اول شهریورماه در فرابورس خواهد بود، ادامه داد: به دلیل نرخ 17 درصدی اوراق و دارایی ارزشمند آن همچنین ضمانت بانک ملت، پیش بینی می شود که این اوراق در مدت زمان کوتاهی به فروش برسد.

وی با اشاره به این نکته که برای دومین بار است که شرکت هواپیمایی ماهان اوراق صکوک منتشر می کند، اظهار داشت: این شرکت در اواخر سال گذشته نیز 29 میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره منتشر کرد که از محل منابع حاصله یک فروند ایرباس خریداری و وارد ناوگان هوایی خود کرد.

قاسمی، جمع کل اوراق منتشر شده در جهان در سال گذشته را حدود 6 هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این رقم، 52 میلیارد دلار آن مربوط به ابزارهای مالی اسلامی یا صکوک بوده است.

وی با بیان این نکته که صکوک به عنوان یک ابزار مالی اسلامی می تواند جایگزین مناسبی برای اوراق قرضه باشد، افزود: از میان 14 نوع صکوک مدنظر سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی، صکوک اجاره با اختصاص 45 درصد حجم کل صکوک منتشرشده جهانی در رتبه نخست قرار دارد.

به گفته وی، کل صکوک منتشر شده تاکنون 197 میلیارد دلار است که صکوک اجاره و مشارکت با رقم 136 میلیارد دلار، تقریبا 68 درصد از کل صکوک منتشر شده را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، از صکوک وکالت به عنوان یکی از نوآوری های این ابزار نام برد و گفت: چندی پیش دو میلیارد دلار صکوک وکالت در مالزی منتشر شد که به لحاظ هزینه های ارکان و جانبی آن مورد استقبال بنگاه های اقتصادی قرار گرفت.

وی به صکوک هیبریدی به عنوان نوع دیگری از صکوک منتشرشده در بازارهای بین المللی به ویژه بازار کشورهای آسیایی اشاره کرد و افزود: دارندگان این اوراق اختیار تبدیل آن به سهام را دارند که این موضوع در صورت تصویب و تایید سازمان بورس، می تواند به عاملی تشویقی برای سرمایه گذاران صکوک در ایران تبدیل شود.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، دو نوع اوراق اجاره به شرط تملیک و اوراق اجاره با اختیار فروش دارایی در سررسید اجاره با قیمت معین را اوراق مصوب سازمان بورس عنوان کرد و اظهار داشت: در اوراق اجاره به شرط تملیک هم می تواند، هدف جدایی بانی از فروشنده و هم اتحاد بانی و فروشنده باشد که در صکوک ماهان، هدف اتحاد بانی و فروشنده و انتشار اوراق به پشتوانه دارایی های شرکت برای تامین مالی خرید هواپیماهای جدید و افزودن به ناوگان هواپیمایی است.

وی در تشریح تفاوت های بین اوراق مشارکت و صکوک گفت: اجماع فقهای مسلمان بر ابزار مالی اسلامی از مزایای انتشار صکوک است زیرا این ابزار مبتنی بر دارایی بانی است ضمن این که انعطاف پذیری در تعیین نرخ اوراق اجاره و مدت زمان این اوراق نیز از دیگر مزایای آن است که در اوراق مشارکت با توجه به بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی، این انعطاف پذیری کم رنگ تر است.

قاسمی به تولید 12 هزار هواپیمای جدید تا پایان سال 2020 اشاره کرد و گفت: تولید این تعداد هواپیما سرمایه ای بالغ بر 1.3 تریلیون دلار طلب می کند که این هزینه از محل وام های بانکی، ابزارهای بدهی در بازار سرمایه، اجاره های عملیاتی و حمایت های تولیدکنندگان تامین می شود.

به گفته وی، هم اکنون بانک های تجاری و ابزارهای بدهی، عمده ترین منابع تامین مالی در بخش هواپیمایی جهان هستند به گونه ای که در سال 2010، بانک های تجاری و ابزارهای بدهی، 75 درصد از کل تامین مالی بخش هواپیمایی را عهده دار بوده اند.

ماهان و بانک ملت از دیرباز تعامل مطلوبی داشته اند

رضا نمک شناس، معاون مالی و اداری شرکت هواپیمایی ماهان نیز در سخنانی با اشاره به این نکته که تعامل دیرینه و مطلوب این شرکت با بانک ملت، دلیل اصلی انتخاب این بانک به عنوان ضامن انتشار اوراق صکوک مرحله دوم بوده است، گفت: برای مرحله اول نیز قصد داشتیم از طریق تامین سرمایه بانک ملت اقدام کنیم که به دلیل صادرنشدن مجوز رسمی و ثبت نشدن این شرکت، این کار از طریق بانک دیگری انجام شد.

وی با بیان این نکته که ماهان برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است، اظهار داشت: این شرکت هم اکنون 38 فروند هواپیمای فعال در ناوگان خود دارد ضمن این که هواپیماهای جدید دیگری هم خریداری شده یا در مرحله انعقاد قرارداد است.

معاون شرکت ماهان با بیان این نکته که از محل اوراق صکوک منتشرشد در سال گذشته یک فروند هواپیمای ایرباس خریداری و وارد کشور شده است، افزود: هم اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم برای پرواز این هواپیما هستیم.

به گفته وی، ماهان تاکنون از سال 72 تاکنون بیش از 40 میلیون مسافر جابه جا کرده است، تاکید کرد: این شرکت سالانه 20 تا 30 درصد رشد مسافر داشته است.

نمک شناس، 99 درصد سهام شرکت هواپیمایی ماهان را متعلق به موسسه خیریه مولی الموحدین ذکر کرد و هرگونه ارتباط میان این موسسه و تعاونی اعتبار مولی الموحدین را رد کرد.

وی ادامه داد: این موسسه خیریه فعالیت های سرمایه گذاری دیگری هم دارد که از جمله آنها در کرمان موتور و چند شرکت ساختمانی بزرگ است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  +    =  28