شروط بانک مرکزی برای تشکیل بانک اصناف

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات نامه رئیس‌کل بانک مرکزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تاسیس بانک اصناف، گفت: بانک مرکزی شروطی در این باره تعیین کرده است.

محمدعلی ضیغمی در گفتگو با مهر با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل در مراحل ایجاد بانک اصناف به رئیس‌کل بانک مرکزی، گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این مکاتبه، راهکارهایی را برای ارایه برخی سوابق و مستندات از شورای اصناف با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته است و در آن، خواستار در اختیار گذاشتن مدارک لازم برای ایجاد این بانک شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، بانک مرکزی برای تسریع در پیگیری کار اعلام آمادگی کرده است؛ ولی این موضوع، وابسته به پیگیری شورای اصناف کشور و تامین حداقل اعتبار اولیه‌ای است که مطابق با قوانین بانکی باید تامین شود. به علاوه ارایه مدارک و مستنداتی که جزو نیازهای اولیه ایجاد این بانک است نیز باید از سوی اصناف در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصناف خواستار بانک جدید هستند یا از سهام بانکهای خصوصی‌شده خریداری خواهند کرد، تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، اصناف به دنبال ایجاد بانک مستقل هستند؛ اما ایجاد بانک مستقل هم مراحل خاص خود را دارد و هم یک کار حرفه‌ای و کاملا تخصصی است.

به گفته ضیغمی، اگر اصناف بخواهد بانک مستقل تشکیل دهد، باید برخی امکان و الزامات را در مجموعه خود داشته باشد؛ در عین حال به نظر می‌رسد که مجموعه اصناف نیز در حال برآورد و بررسی شرایط بانک مرکزی و امکانات خود هستند تا این کار را صورت دهند.

به گزارش مهر، چندی پیش مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی خواستار تسریع در روند راه‌اندازی بانک اصناف شدند.

سرمایه اولیه مورد نیاز تاسیس این بانک 350 میلیارد تومان برآورد شده است که البته تامین آن چندان چالش پیش روی اصناف نیست، بلکه موضوع اصلی هیات مدیره و فرآیندهای اداری آن در کنار تامین نظر بانک مرکزی به لحاظ ضوابط ایجاد بانک جدید تخصصی است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21