نرم افزارهای نظارت الکترونیک

امیر مسعود پورهاشم

طی چند روز گذشته مسئله اختلاس 3000 میلیارد تومانی، نقل محافل رسمی و به خصوص فعالان اقتصادی بوده است، گذشته از اینکه در کدام بانک این مسئله روی داده است و چه کسانی درگیر این مسئله هستند، اتفاقات این گونه که طی سال های گذشته کم نبوده است موجبات از بین رفتن اعتماد به نظام بانکی و پولی کشور را فراهم می آورد، معتقدم برای بدست جلب اعتماد مردم کشور هزینه های زیادی نموده و نبایستی به این سادگی آن را از دست داد.

نکته ای که بایستی به آن توجه نمود که اکثر این اتفاقات ناگوار در بانک های بزرگ کشور رخ می دهند یعنی دقیقا جاییکه بایستی بیشترین نظارت بر فرآیندها و عملیات بانکی را شاهد باشیم به صورت تاریخی دچار بی انظباطی و عدم نظارت کارا هستیم.

به طور معمول قوانین و مقررات مدنظر مدیریت در سازمان های از طریق ارسال دستور العمل و آیین نامه به بخش های گوناگون سازمان اعلام می گردد و بسته به بزرگی سازمان و فرهنگ سازمانی آن، آیین نامه ها و قوانین در سازمان اجرایی خواهند شد، حال سازمانی را فرض کنید که در سطح جغرافیایی وسیعی مانند کشورمان توزیع شده باشد، در چنین سازمانی رسیدن دستور العمل به تمامی مراکز از ریسک بالایی برخوردار است  چه برسد به اجرایی شدن آن، حال که بسیاری از این دستورها در بازه زمانی خاصی بایستی اجرا گردند و ممکن است پس از عبور از آن اضطرار آن مرکز سازمانی آن را اجرا نماید که مفید نیز نخواهد بود.

در عصر حاضر، بایستی فاصله بسیار اندکی بین اندیشه مدیران تا اجرایی شدن آن وجود داشته و بایستی مدیران قادر باشند تا عملکرد پرسنل خود را به سرعت ارزیابی نمایند.

به نظر میرسد بایستی بانک ها و سایر بنگاه های استراتژیک به سمت سیستم های نوین فناوری اطلاعات حرکت نمایند و از سیستم های گذشته که ابزار چندانی برای نظارت بر فعالیت های صورت گرفته در اختیارشان قرار نمی دهند دست بردارند. البته بایستی به حرکت سازمان های بزرگی نظیر سازمان "دیوان محاسبات کشور " برای طراحی و پیاده سازی سیستم هایی برای نظارت بر عملکرد سازمان های دولتی اشاره نمود.

در حقیقت می توان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات جدید برای اجرا و نظارت بر فرآیند ها را در دو بعد بررسی نمود، یکی آنکه استقرار چنین سیستم هایی در یک سازمان باعث خواهد شد تا بسیاری از کسانی که آمادگی حرکت به سمت کار ناصواب دارند از آن پشیمان گردند و در صورتیکه قرار باشد چنین اتفاقاتی رخ دهد هزینه آن برای اشخاص ذینفع بسیار بالا رود، گرچه اصولا سامانه اجازه چنین رخدادی را نخواهد داد.

در هر حال هزینه چند میلیارد تومانی برای پیاده سازی و استقرار چنین سیستم هایی از هدر رفتن چند میلیارد دلار از سرمایه های ملت جلوگیری خواهد نمود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  14