تصویب اوراق قرض الحسنه در شورای عالی بورس

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس با اشاره به تصویب انتشار اوراق قرض الحسنه در شورای عالی بورس افزود: اوراق قرض الحسنه، ابزاری غیر انتفاعی است که بر اساس قرض الحسنه منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهسا رادفر با بیان این نکته که هر ورقه قرض الحسنه نشان دهنده بدهی ناشر به دارنده اوراق است که در سررسیدهای معین پرداخت می شو افزود: همان طور که از اسم آن پیدا است این اوراق یک نوع "قرض" تلقی می شوند و در واقع سودی به دارنده اوراق تعلق نمی گیرد و فقط وجهی به صورت قرض در اختیار ناشر قرار می گیرد و در سررسید اصل پول دریافت می شود.

وی هدف از انتشار این اوراق را کمک به تأمین مالی طرح های عام المنفعه و امور خیریه اعلام کرد.

رادفر همچنین گفت: دستورالعمل پیشنهادی اوراق مرابحه تدوین شده است که مراحل بررسی آن در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اتمام است.

 وی افزود: این دستورالعمل برای تصویب نهایی به هیأت مدیره سازمان ارسال خواهد شد تا به محض تصویب در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس ادامه داد: از بین ابزارهای مالی اسلامی، دستورالعمل انتشار اوراق اجاره در سال گذشته به تصویب رسید و تاکنون چهار اوراق اجاره در بازار سرمایه منتشر شده است که شرکت ماهان در دو مرتبه، بانک سامان و شرکت سرمایه گذاری امید از این روش، تامین مالی کرده اند.

به گفته رادفر، اوراق مرابحه دومین صکوک است که در دستورکار سازمان بورس قرار دارد ، این اوراق از جمله ابزارهای انتفاعی با بازدهی معین محسوب می شود.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران پیش از این از برنامه این بانک برای انتشار اوراق قرض الحسنه پس از تایید مراجع ذیربط خبر داده بود.

وی افزود: مرابحه قرارداد فروشی است که به موجب آن فروشنده قیمت تمام شده کالا را به اطلاع مشتری می رساند و سپس با افزودن مبلغ یا درصدی به عنوان سود به او می فروشد.

رادفر ادامه داد: اوراق مرابحه نشان دهنده مالکیت مشاع دارندۀ ورقه در دارایی مالی یا طلبی است که بر اساس قرار داد مرابحه حاصل شده است، به این صورت که در این قرارداد، نهاد واسط به وکالت از طرف دارنده اوراق دارایی مورد نیاز بانی را به صورت نقد می خرد و سپس با افزودن نرخ معینی به عنوان سود به صورت نسیه با تعیین مدت پرداخت به بانی می فروشد.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس در خصوص فواید این اوراق در بازار سرمایه گفت: شرکت ها، با استفاده از این اوراق می توانند به جای افزایش سرمایه، نیاز مالی خود را از این طریق تامین کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  21