استفاده از خودپرداز نسبت به کارتخوان ۷۱ به ۲۹درصد/ بانکهای پیشرو در سرمایه گذاری روی پایانه های فروشگاهی

استفاده از خود پرداز نسبت به پایانه های فروشگاهی در میان بانکهای کشور در تیرماه نشان می دهد تنها چهار بانک نسبت استفاده مردم از خودپردازهای منصوبه در شعب نسبت به پایانه های نصوبه آن بانک در فروشگاهها کمتر از 50 درصد است این درحالی است که به صورت کلی در شبکه بانکی نسبت استفاده از خودپرداز نسبت به پایانه های فروشگاهی معادل 71 به 29 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  بر اساس گزارشهای بانک مرکزی در بانکهای پارسیان، ملت، سامان و صنعت و معدن میزان استفاده مردم از خودپرداز نسبت به پایانه های فروشگاهی عددی کمتر از 50 درصد است. به عبارت دیگر مردم از پایانه های فروشگاهی این بانکها بیش از خودپردازهایشان استفاده می کنند.

بنابراین گزارش میزان  استفاده از خودپردازهای منصوبه در شعب بانک پارسیان نسبت به پایانه های منصوبه این بانک در مراکزفروشگاهی 8 به 92 درصد است که در واقع یک رکورد محسوب می شود.

در همین حال بانک ملت نیز رتبه خوبی را کسب کرده است. نسبت استفاده خودپرداز به پایانه فروشگاهی این بانک نیز 37 به 63 درصد است. در رتبه سوم بانک صنعت و معدن قرار دارد که نسبت مذکور حدود 42 به 58 درصد است. سپس بانک سامان در رتبه چهارم قرار داد که این نسبت استفاده از خودپردازها به پایانه های منصوبه اش معادل 45 به 55 است.

بانک پاسارگاد اگر چه همچنان درصد استفاده از خودپردازها نسبت به پایانه های فروشش بالای 50 درصد است اما تا حدی در مرز قرار دارد و چهار بانک مذکور را تعقیب می کند. نسبت مذکور در این بانک 52 به 48 است.

در میان بانکهای دیگری که در حوزه پایانه های فروشگاهی سرمایه گذاری کرده اند بانکهای ملی ، صادرات ،بانک تجارتٍ ، اقتصاد نوین و بانک  کشاورزی هستند که در میان این بانکها اقتصاد نوین از نسبت 60 به 40 برخوزدار است و در واقع در خصوص میزان استقبال مردم از پایانه های فروشگاهی نسبت به خودپردازهایش پس از بانک پاسارگاد قرار دارد.

همچنین نسبت مذکور در بانک تجارت 69 به  31 ، در بانک صادرات 79 به 21 درصد، در بانک ملی 82 به 18 و دربانک کشاورزی 84 به 16 است.
نسبت های مذکور به معنای این نیست که میزان تراکنش های صورت گرفته روی پایانه های این باکها کم صورت گرفته بلکه بخاطر ان است که شبکه خودپردازهای این بانکها بسیار گسترده تر از شبکه پایانه های فروشگاهی است.

ار قام نشان میدهد به ازای هر خود پرداز در بانک پارسیان نزدیک 612 پایانه فرو ش ، در بانک ملت 82 کارتخوان، در سامان 136 دستگاه، در پاسارگاد 191 کارتخوان، در اقتصاد نوین 88دستگاه، در بانک تجارت 71 پایانه فروشگاهی ، در بانک صادرات 106 دستگاه،  در بانک ملی 62 دستگاه و در بانک کشاورزی نیز 73 دستگاه و در صنعت و معدن 79 دستگاه کارتخوان نصب شده است.

این ارقام نشان میدهد بانک پارسیان با فاصله زیاد روی پایانه های فروشگاهی خود سرمایه گذاری کرده است. بانکهای دیگر اگر چه تعداد پایانه های منصوبه انها نیز کم نیست اما بنابر وظایف ملی یا سیاستهای تبلیغی روی  توسعه شبکه خودپرداز نیز تاکید داشته اند.

جزئیات در جدول آمده است.(نسخه pdf)

 

jadval
 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  27