تدوین طرح تغییر نرخ سود بانکی

پرویزیان خبر داد:

عضو شورای پول و اعتبار عادلانه و منطقی کردن نرخ سود را از اولویت‌های بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: 90 درصد از سپرده گذاران در سیستم بانکی مردم عادی هستند، بنابراین باید نسبت به حفظ ارزش پول خود مطمئن باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر کوروش پرویزیان  در مورد پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار گفت: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که طرح تغییر نرخ سود بانکی را برای تصویب به شورای پول و اعتبار خواهد برد، زیرا بر اساس قانون و اختیارات، رئیس کل می تواند این طرح را به شورا پیشنهاد کند.

عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به تغییر نرخ سود اوراق مشارکت در جلسه قبلی شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اما در حال حاضر پیشنهاد تغییر نرخ سود بانکی بر روی میز شورای پول و اعتبار نیست.

وی بر منطقی کردن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی تاکید و بیان کرد: نرخها باید به گونه ای تعیین شود که سپرده گذاران، تسهیلات گیرندگان و بانکهای کارگزار آنها احساس رضایت کنند.

مشاور عالی رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر نرخ به نحوی تعیین شود که یک طرف نسبت به آن رضایت داشته باشد و طرف دیگر ناراضی باشد، این نرخ عادلانه و منطقی نیست.

به گفته پرویزیان، 90 درصد از سپرده گذاران در سیستم بانکی مردم عادی هستند، عموم مردم پول خود را در بانکها به عنوان سپرده سپرده گذاری می کنند، بنابراین باید نسبت به حفظ ارزش پول خود مطمئن باشند.

عضو شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید ارزش سپرده سپرده گذاران را حفظ کند، عنوان کرد: سیستم بانکی باید این اطمینان را برای سپرده گذاران ایجاد کند که تورم موجود در جامعه و فرصت پول در گردش یعنی هزینه فرصت لحاظ می شود.

وی نسبت به در نظر گرفتن ریسک سپرده گذاری و سرمایه گذاری در تعیین نرخ سود تاکید و عنوان کرد: تاکنون سیستم بانکی مورد اعتماد مردم برای سپرده گذای بوده است، بنابراین امنیت و آرامش نسبت به حفظ پول در سیستم بانکی برای عموم مردم شاخص مناسبی است، حتی اگر نرخ سود پائین باشد.

مشاورعالی رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ممکن است فردی سپرده ای را در بانکی با نرخ سود 6 درصد با احساس آرامش و رضایت بیشتری قرار دهد نسبت به اینکه پول خود را در اختیار فردی  قرار دهد که با آن تجارت کند، این در حالی است که ریسک تجارت هم بر این پول تحمیل می شود.

پرویزیان خاطر نشان کرد: اما به هر حال باید دید که افرادی که در بانکها سپرده گذاری می کنند تا چه حد راضی می شوند که پول خود را با نرخ سود تعیین شده در بانکها قرار دهند؛ بنابراین منطقی کردن نرخ سود از اولویتهای بانک مرکزی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =