سفر صالحی به سن پترزبورگ روسیه

‘علی اکبر صالحی ‘ وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای امروز دوشنبه در راس هیاتی وارد شهر تاریخی سنت پترزبورگ روسیه -محل برگزاری نشست- شد.

به گزارش ایرنا، قرار است صالحی در این نشست یکروزه به جای 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رییس جمهوری به نمایندگی از ایران شرکت کند.

اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای ساعت 13 امروز با حضور نخست وزیران یا معاونان روسای جمهوری اعضای اصلی در شهر سنت پترزبورگ شروع می شود و دو ساعت بعد نمایندگان کشورهای ناظر نیز به جمع آنها می پیوندند.

پیش از این اعلام شده بود که بحث پیرامون بحران اقتصاد جهانی و به ویژه بحران بدهی اروپا از جمله محورهای اصلی گفت و گو و مذاکره شرکت کنندگان در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در سنت پترزبورگ خواهد بود.

در همین حال یک مقام دولتی روسیه امروز به خبرگزاری اینترفکس گفت، شرکت کنندگان در نشست امروز سازمان شانگهای در مورد راه اندازی باشگاه انرژی با همدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

سازمان همکاری های شانگهای در آوریل 1996 میلادی تحت عنوان 'پیمان شانگهای- پنج' بر

مبنای توافق های اولیه‌ای شکل گرفت که در سال 1990 میلادی میان اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین برای کاهش تأسیسات و نیروهای نظامی در نواحی مرزی دو کشور و اتخاذ اقدامات اعتماد ‌سازی، منعقد شده بود.

در سال 1996 میلادی پنج کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شهر شانگهای پیمانی را به منظور تقویت اعتماد نظامی در نواحی مرزی خود به امضا رساندند که این پیمان در سال 2001 میلادی با پیوستن ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام داد.

ایران نیز از سال 1384 به عنوان عضو ناظر به همراه هند، پاکستان و مغولستان در ساختار سازمان همکاری های شانگهای حضور داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2