دیوان محاسبات: ۷۰ درصد از بودجه کشور به نفت وابسته است

رییس دیوان محاسبات کل کشور، با انتقاد نسبت به برخی بی‌انضباطی‌های مالی در کشور، مجلس و دولت را متولی اهتمام جدی به این موضوع دانست و نسبت به آن تاکید کرد.

عبد‌الرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با ایسنا، نقش انضباط مالی را در اداره کشور مهم دانست و با اعتقاد به تاثیر برخی بی‌انضباطی‌های مالی بر درآمد‌های کشور گفت: در صورت نداشتن آگاهی از کل درآمدها، هزینه‌ها و نتایج آن، نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی درستی داشت، چون لازمه داشتن برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب، انضباط مالی است.

اقدام مناسبی تاکنون برای ایجاد انضباط مالی انجام نشده است

وی انضباط مالی را به معنای ایجاد نظم در چگونگی کسب درآمد‌ها، انجام هزینه‌ها و نتایج آن‌ها تعریف کرد و افزود: مشکلات موجود در این رابطه به شرایط کنونی بازنمی‌گردد، این بیماری مزمن در اقتصاد از صدر مشروطه تاکنون وجود داشته و تاکنون نیز اقدام مناسبی برای رفع این معضل انجام نشده است.

مجلس و دولت متولی ایجاد انضباط مالی در کشورند

رییس دیوان محاسبات کل کشور، متولی ایجاد انضباط مالی در کشور را مجلس به عنوان قانون‌گذار و دولت به عنوان عهده‌دار هزینه‌ها و درآمد‌ها، معرفی کرد.

وی هم‌چنین درآمد و منابع بودجه عمومی کشور را منابع نفتی و مالیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر بتوان منابع و درآمد‌های دیگر در حوزه‌های مختلف همچون شرکت‌ها و بنیادهای مختلف و نهاد‌های عمومی غیر دولتی را در کنارعوارض‌ و مالیات‌ها و بودجه شهرداری در خزانه عمومی کشور تجمیع کرد، دست قانون‌گذار و برنامه‌ریز برای نحوه توزیع و تقسیم بودجه و اتخاذ تصمیمات مناسب باز خواهد بود.

هزینه‌های زیاد و بدون اولویت در کشور وجود دارد

رحمانی‌فضلی با اعتقاد به وجود هزینه‌های زیاد و بدون اولویت در کشور، امکان سوءاستفاده و فساد را در این شرایط زیاد دانست و گفت: مطمئنا با شناسایی مجاری این هزینه‌ها بر اساس اصل کارآمدی و اثربخشی، سطح بهره‌وری را می‌توان ارتقا بخشید.

قیمت‌ تمام شده بسیاری از محصولات در کشور مناسب نیست

رییس دیوان محاسبات کل کشور معتقد است: قیمت‌ تمام شده بسیاری از محصولات نسبت به زمان تولیدات در عرصه بین‌المللی زیاد است که این امر در کنار زمان بالای انجام پروژه‌ها باعث افزایش هزینه‌ها، کاهش عمر مفید پروژه‌ها و کیفیت پایین محصولات می‌شود.

وی گفت: برخی اقدامات در حوزه درآمد‌ها و هزینه‌ها باعث هدر رفتن منابع می‌شود.

رحمانی فضلی، در مورد میزان تخلفات در بودجه سال‌های 88 و 89 گفت: طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در بودجه 88، باید یارانه‌های نقدی از محل افزایش قیمت‌ها پرداخت‌ می‌شد که در عمل این پرداخت‌ها به میزان دو برابر درآمدهای حاصل شده بود، این رویکرد به معنای بی‌انضباطی مالی است.

وی مدعی شد: عدم واریز وجهی بالغ بر 12 میلیارد‌ دلار به حساب ذخیره ارزی از جمله موارد تخلف در بودجه 89 است. این پول علی‌رغم الزام قانون برای واریز به حساب ذخیره ارزی، در خزانه هزینه‌ شده که این موضوع نیز به معنای بی‌انضباطی مالی است.

حدود چهار میلیارد دلار معوض نفتی داریم

رییس دیوان محاسبات کل کشور، با بیان این‌که حدود چهار میلیارد دلار معوض نفتی داریم، افزود: ‌به این میزان نفت خام صادر و فرآورده وارد شده است که این کار نیز به دلیل عدم رعایت قانون، بی‌انضباطی مالی است.

رحمانی فضلی هم‌چنین برداشت‌های انجام شده برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی را نیز بی‌انضباطی مالی برشمرد و افزود: در کنار این موارد، تخصیص‌های نامناسب، عدم رعایت اولویت‌ها در تخصیص‌ها و توزیع نامناسب منابع از جمله مواردی است که در قالب تفریغ بودجه به عنوان موارد عدم رعایت قانون و به تبع آن به عنوان بی‌انضباطی مالی ذکر شده است.

20 هزار میلیارد‌ تومان درآمد‌ها در شش ماهه اول سال 90، وصول نشده است

وی در ادامه نیز مدعی شد: در سال 89 حدود 20 هزار میلیارد‌ تومان درآمد‌ها وصول نشده است، متاسفانه به همین میزان، درآمدها در شش ماهه اول سال 90 حاصل نشده است.

رحمانی‌فضلی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، میزان کسری بودجه را در تخصیص‌ها و فعالیت‌های کشور موثر خواند و اضافه کرد: مطمئنا با کم بودن درآمدها،‌ تخصیص‌ها نیز کاهش یافته و به تبع آن کارهای عمرانی و پروژه‌ها دچار کندی و سستی می‌شود.

رحمانی‌فضلی، حوزه مالیات‌ها، گمرک و سود بازرگانی و هم‌چنین حوزه نفت به دلیل آن‌چه «افت تولید» خواند را از جمله انحرافات در بودجه سال 89 عنوان و اظهار کرد: در بودجه 89، بخشی از درآمدها در حوزه نفت به دلیل کاهش تولید و هم‌چنین در بخش واگذاری‌ها به بخش خصوصی در اصل 44 محقق نشده است.

نفت برای کشور نقش سیاسی و اقتصادی دارد

رییس دیوان محاسبات کل کشور، در ادامه با اشاره سفر مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری به عسلویه و بازدید از فازهای پارس جنوبی، دیدارهای ایشان از مکان‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مثل کتاب و تولیدات و پارس جنوبی را نشان دهنده اهمیت این موضوعات عنوان کرد.

رحمانی فضلی، با بیان این‌که نفت برای کشور نقش سیاسی و اقتصادی دارد، افزود: میزان تولید نفت کشور در اوپک یکی از شاخص‌ها و معیار‌های چگونگی حضور ما در اوپک و در نهایت اثرگذاری در تصمیم‌گیری در میزان تولید و قیمت‌گذاری است.

وی نفت را به عنوان مقوله‌ای دانست که می‌تواند از منظر اقتصادی و سیاسی برای کشور مهم باشد و نوع روابط را با کشورها تعیین کند.

رحمانی فضلی گفت:‌ مطمئنا کشورهای محتاج به نفت ما، مجبورند نوع روابط‌شان را با جمهوری اسلامی به گونه‌ای دیگر تنظیم کنند.

70 درصد بودجه کشور به نفت وابسته است

وی با بیان این‌که نزدیک به 70 درصد بودجه کشور به نفت وابسته است، این میزان را در بودجه‌های جاری و عمرانی تعیین کننده خواند و گفت: ‌از سوی دیگر قطر در طول 12 سال گذشته، حدود دو برابر از منابع نفتی مشترک با ما را در پارس جنوبی یعنی روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت برداشت کرده که برداشت ما در برابر این کشور ناچیز است.

عقب افتادگی تاریخی برای برداشت از منابع در حوزه‌های مشترک نفتی و گازی داریم

رحمانی فضلی، با این توصیف که عقب افتادگی تاریخی برای برداشت از منابع در حوزه‌های مشترک نفتی و گازی داریم، گفت: از آن جا که این موضوع برای ما از لحاظ رقابت اقتصادی معنا دارد، شاید حضور مقام معظم رهبری در عسلویه و بازدید از پارس جنوبی تاکیدی بر این باشد که در مباحث نفت و به ویژه نفت مناطق مشترک باید اولویت ویژه‌ای قائل بود.

راه‌اندازی طرح سنا و ارائه گزارش حسابرسی ضمنی از کارهای ساختاری دیوان است

رییس دیوان محاسبات کل کشور، در مورد برنامه دیوان بعد از اتمام دوره مجلس هشتم، گفت: برنامه‌های دیوان محاسبات به گونه‌ای تنظیم شده تا متصدیان امر در آینده برای فعالیت در دیوان، برنامه‌ها را تقویت و حتی مناسب‌تر هدایت کند.

وی گفت: دیوان محاسبات با داشتن سند چشم‌انداز، سند راهبردی و برنامه پنج ساله می‌تواند به روشنی کارهایش را ادامه ‌دهد.

وی راه‌اندازی طرح سامانه نظارت الکترونیک(سنا)، حسابرسی عملکرد، حسابرسی IT ،ارائه گزارش‌های مختلف همچون گزارش حسابرسی ضمنی در کنار آموزش و پژوهش را از جمله کارهای ساختاری انجام شده در این دوره دیوان برشمرد.

بعد از دوره مجلس هشتم، برنامه‌ای برای فعالیت درعرصه خاصی ندارم

رحمانی‌فضلی، در مورد وضعیت کاری‌اش در دیوان پس از مجلس هشتم گفت: بعد از پایان عمر مجلس هشتم برنامه‌ای برای فعالیت در عرصه خاصی ندارم و با توکل به خدا هر کجا که فرصت خدمت باشد، آن را انجام می‌دهم.

وی در عین حال تصریح کرد: بعد از این دوره با افتخار به شغل معلمی ادامه می‌دهم و هرکجا که نظام به وجودم نیاز داشته باشد، خالصانه آن را می‌پذیرم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  −    =  5