اظهارات نسنجیده بهمنی تاسف‌برانگیز است

رییس بورس کالا:

رییس هیات مدیره بورس کالا به شدت از اظهارات رییس کل بانک مرکزی که آن را نیز نسنجیده خواند، ابراز تاسف کرد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا محمدرضا پورابراهیمی ـ عضو شورای عالی بورس ـ گفت: «اظهارات نسنجیده آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی ایران در مورد معاملات آتی سکه در بورس کالا و قمار خواندن آن، تاسف‌برانگیز است.»

به اعتقاد او اظهار نظر درباره‌ بازار سرمایه باید با ابراز شاخص‌ها و قوانین آن بطور کامل همراه باشد، اما کسانی که به صورت تخصصی در جریان قرار‌داد‌ها و معاملات آتی طلا و سکه هستند، می‌دانند که این قرار‌داد براساس مجوزهای قانونی و پس از تایید کمیته‌ی فقهی و تصویب شورای عالی بورس در چارچوب ضوابط مشخص انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: اطلاق واژه "قمار" از سوی رییس کل بانک مرکزی به قرار‌دادهای آتی نوعی اجحاف به فعالیت‌های بازار سرمایه است.

عضو شورای عالی بورس همچنین اظهار تعجب کرد که رییس کل بانک مرکزی به عنوان عضو شورای عالی بورس چنین اظهار نظری کرده است و گفت: آقای بهمنی به عنوان عضو شورای عالی بورس تمام قوانین و مقررات تصویب و ابلاغ شده را تایید می‌کند؛ اگر ایشان ابهامی دراین باره دیده یا داشته است، باید در جلسات شورای عالی بورس مطرح می‌کرد و یا جلوی تصویب را نیز می‌گرفت نه اینکه پس از سه سال شروع معامله‌های آتی با چنین اظهار نظری به بازار سرمایه جفا کند.

وی درباره بخشی دیگر از سخنان آقای بهمنی مبنی بر اینکه معامله برای ماه‌های آینده بدون پرداخت پول "قمار" است، نیز اظهار کرد: 10 درصد از ارزش سکه از فعالان قرار‌داد‌های آتی اخذ و به این ترتیب ضمانت لازم دریافت می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: همیشه قرار‌داد‌های آتی براساس قیمت نقدی معاملات پایه تعریف می‌شوند و اگر قیمت نقدی در بازار به هر طریق افزایش یا کاهش یابد، در معاملات آتی هم متناسب با آن شاهد افزایش یا کاهش خواهیم بود.

به گفته‌ رییس هیات مدیره‌ بورس کالا متولی تنظیم قیمت طلا و سکه در بازار ایران بانک مرکزی است و افزایش و کاهشی که در نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های گذشته در زمینه سکه و طلا وجود داشته است، باعث افزایش یا کاهش قیمت سکه در بازار آتی شده است.

او افزود: ما نیز افزایش قیمت سکه را غیرمتناسب با قیمت جهانی طلا می‌دانیم و از آن استقبال نمی‌کنیم، اما اینکه این قیمت منطقی شود باید متناسب با عرضه و تقاضا صورت گیرد.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: به وجود آمدن بازار بسیار سنتی عرضه سکه توسط بانک کارگشایی و نبود انطباق آن با نیازهای فعلی جامعه موجب نبود قیمت منطقی در بازار شده است و لذا براساس آن قیمت های آتی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با تاکید دوباره بر گلایه شدید فعالان بازار سرمایه از اینکه رییس کل بانک مرکزی فعالیت بخشی از آن را زیر سوال برده است، گفت: از آقای بهمنی انتظار داریم که هر مجموعه وظایف خود را عمل کند زیرا زیرسوال بردن اقدامات قانونی و انجام شده براساس ضوابط و مقررات مورد تایید مراجع قانونی کشور جفا به فعالیت‌های خوب بازار سرمایه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  51  =  56