رایتل، سیستم موبایل بانک را متحول می کند

در این میان رایتل نیز به ‌عنوان اولین اپراتور ارائه دهندة نسل سوم تلفن همراه در ایران که با احداث شبکه نسل سوم موبایل(3G) نسل جدیدی از خدمات ارتباطی از جمله امکان مکالمه تصویری، دسترسی به اینترنت با سرعت بالا، خدمات چندرسانه‌ای و ده ها سرویس مهیج ‌دیگر را از طریق تلفن همراه ارائه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس این گزارش، در دهه های پس از انقلاب صنعتی توسعه روش های ارتباطی و امکان دسترسی به اطلاعات در حداقل زمان ممکن، یکی از نیازهای جامعه بشری بوده که برای تحقق آن هزینه های زیادی پرداخت شده است. فن آوری های ارتباطی نیز در تحقق این هدف گام برداشته است به گونه‌ای که امروزه در کسری از ثانیه وقایع در حال اتفاق در یک گوشه جهان در نقطه ای دیگر قابل درک است و ارتباطات با سرعتی نزدیک به سرعت نور تأمین شده است، شبکه‌های تلفن همراه بخشی از مجموعه گسترده ارتباطی است که امروز به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی تبدیل شده و آنتن‌های برقرار کننده این ارتباط که شاید هر روز با آنها روبرو می شویم اما بی توجه از کنار آنها می گذریم و حتی ممکن است در مجاورت محل سکونت هر شهروندی قرار داشته باشند، نقش مهمی در برقراری ارتباطات برعهده دارند.

اگرچه وجود تشعشعات رادیویی، موضوع جدیدی برای انسان نبوده و قدمت آن به بیش از 100 سال می‌رسد، اما ایجاد دکل‌های متعدد آنتن‌های شبکه‌های تلفن همراه (و سایر شبکه‌های رادیویی) در مناطق مسکونی امروزه بیشتر جلب توجه می کند. سوالاتی که در مورد خطرات احتمالی تشعشعات رادیویی موجود در شهرها، قرار داشتن در مجاورت دکل‌های آنتن و نظایر آن مطرح می‌شوند، نیازمند ارائه پاسخ‌های مستند از جانب اهل فن است و در این میان به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی اقدامات مقرراتی، نظارتی، تحقیقاتی، میدانی و محافظتی انجام شده از سوی نهادهای مسوول و تبیین استانداردهای موجود می‌تواند پاسخگوی بخش عمده‌ای از سوالات و نگرانی های مردم، پزشکان و متخصصان باشد.

امواج رادیویی و مایکروویو امواجی هستند که برای ارسال آنها از طریق فضای آزاد به آنتن نیاز است. خدمات ارتباطی راه دور شامل پخش رادیو و تلویزیونی، تلفن‌های همراه، رادارها، ماهواره‌ها، سیستم‌های فراخوان (پیجر) تلفن‌های بی‌سیم خانگی، ارتباطات رادیویی(بی‌سیم) پلیس، آتش‌نشانی و سایر سازمان‌های مشابه، تاکسی‌های بی‌سیم، شبکه‌های بی‌سیم کامپیوتری (WiFi) و نیز کاربردهای غیر مخابراتی مثل اجاق‌های مایکروویو از جمله کاربردهای طیف امواج رادیویی هستند.

امواج الکترومغناطیسی به طور کلی به دو گروه کننده(یونساز) و غیریونیزه کننده(غیریون‌ساز) تقسیم می‌شوند. پرتوهای یونساز پرتوهایی هستند که به دلیل میزان بالای انرژی خود باعث ایجاد یونش(یونیزاسیون) در اتم‌ها و مولکول های ماده شده و به همین دلیل باعث ایجاد واکنش‌های شیمایی در بافت بدن انسان شده و به عنوان پرتوهایی که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند شناخته شده‌اند به عنوان نمونه این پرتوها، می‌توان پرتوهایی مانند ایکس و گاما را نام برد.

تشعشعات غیریونیزه کننده امواجی هستند که انرژی لازم برای ایجاد یونش در ماده را ندارند. امواج رادیویی و مایکروویو که در بالا بدانها اشاره شده در این گروه از پرتوها قرار می‌گیرند.

معمولاً وقتی که از پرتوها سخن به میان می‌آید، افراد پرتوهایی نظیر گاما و ایکس را به خاطر می‌آورند باید توجه کرد، گرچه ماهیت پرتوهای ایکس و گاما با ماهیت پرتوهای رادیویی و مایکروویو که در ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشابه است ولی به علت تفاوت بسیار زیاد در فرکانس، تاثیرات این پرتوها بر انسان مشابه نیست.

در مورد اثرات بیولوژیک امواج با سطح پایین انرژی که گرمای قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند چیزی ثابت نشده است و برای رفع این نگرانیها، تعدادی از سازمانهای ملی و بین‌المللی راهنماهایی برای تعیین حدود پرتوگیری شاغلین و مردم عادی در میدانهای الکترومغناطیسی(EMF) تدوین کرده‌اند، در این میان حدود پرتوگیری معین شده از سوی نهاد غیردولتی ICNIRP (کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریونساز)، بعد از بازنگری تمام منابع علمی در مورد اثرات حرارتی و غیر حرارتی میدان‌های فوق بر بدن انسان، توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به رسمیت شناخته شده است.

در کشور ایران نیز براساس قانون حفاظت در برابر اشعه کشور مصوب مجلس در سال 1368، به منظور حفظ سلامت مردم، کارکنان و نسل‌های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها، سازمان انرژی اتمی ایران نظارت بر اجرای این قانون را برعهده دارد . برای نیل به این هدف مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکرویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان "پرتوهای غیریونساز- حدود پرتوگیری" آمده است کمتر باشد. استاندارد مذکور توسط امور حفاظت در برابر اشعه کشور تدوین و در سال 1385 در سازمان ملی استاندارد ایران تصویب و با کد 8567 به عنوان استاندارد ملی ثبت شده است. مبنای تدوین این استاندراد نیز نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در جهان بوده است و حدود تعریف شده در این استاندارد با حدود ICNIRP مطابقت دارد و مشابه با استاندارد کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، کشورهای اروپایی و ژاپن است.

همه اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر اخذ مجوزهای واردات تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات ، به‌عنوان نهاد نظارت بر عملکردشان، ملزم به اخذ پروانه‌های جداگانه برای واردات تجهیزات و همچنین اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو جهت نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوطه از امور حفاظت در برابر اشعۀ سازمان انرژی اتمی کشور هستند.

هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال فوق، متعهد می‌شود که ضوابط مدون امور حفاظت در برابر اشعه و نیز استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت نماید، برای محقق شدن این امر، اپراتورها، با استفاده از تجهیزات پیشرفته نسبت به اندازه‌گیری پرتوهای منتشر شده از آنتن‌ها، مقایسه نتایج و مقادیر استاندارد و ارایه گزارش به واحد قانونی اقدام می‌نمایند. واحد قانونی نیز جداگانه و با تجهیزاتی که در اختیار دارد نظارت قانونی را اعمال می‌کند تا اطمینان حاصل شود که با نصب این گونه تجهیزات سلامت مردم تهدید نمی‌شود.

در این میان رایتل نیز به ‌عنوان اولین اپراتور ارائه دهندة نسل سوم تلفن همراه در ایران که با احداث شبکه نسل سوم موبایل(3G) نسل جدیدی از خدمات ارتباطی از جمله امکان مکالمه تصویری، دسترسی به اینترنت با سرعت بالا، خدمات چندرسانه‌ای و ده ها سرویس مهیج ‌دیگر را از طریق تلفن همراه ارائه خواهد کرد، نسبت به اخذ مجوزها و تاییدیه‌های لازم از سازمان انرژی اتمی اقدام کرده و در خردادماه 1390 موفق به دریافت پروانه‌های واردات و نصب و راه‌اندازی تجهیزات خود پس از طی مراحل قانونی و انجام بررسی های مورد نیاز از سازمان مذکور شده است.

از مهم ترین مشخصات شبکه‌های نسل سوم کاهش حجم سخت‌افزار الکترونیک و افزایش حجم نرم‌افزار است که در صورت طراحی صحیح شبکه امکان استفاده از آنتن‌های با توان پایین تر به دلیل استفاده از فن‌آوری هوشمند، در مقایسه با نسل‌های پیشین را میسر می‌سازد. توان تشعشع همچنین به دلیل استفاده از فن‌آوری کنترل توان تطبیقی ((Adaptive Power Control (تکنیک کاهش توان) باز هم کاهش می‌یابد.

شبکه رایتل نیز در این راستا با استفاده از تجارب مشاوران داخلی و خارجی در طراحی و همچنین خریداری پیشرفته‌ترین تجهیزات مطابق با استانداردهای روز جهانی، با میزان اطمینان بالا از لحاظ سلامت افراد جامعه طراحی شده است و برای اطمینان هرچه بیشتر ،کارشناسان مجرب این اپراتور به صورت دوره‌ای نسبت به انجام اندازه‌گیری‌های میدانی اقدام می‌ کنند که تاکنون نه تنها در هیچ یک از موارد تشعشعی بالاتر از حد استاندارد مشاهده نشده است بلکه با توجه به رعایت استانداردها این میزان بسیار کم‌تر از حد مجاز تشعشع نیز هستند.

با توجه به اطلاعات فوق و بر مبنای اطلاعات تایید شده از سوی مجامع علمی جهانی و نیز با توجه به وجود نظارت ها و قوانین مدون در این زمینه مردم می‌توانند با اطمینان خاطر از این فن‌آوری های سودمند ارتباطی که امروزه نقش بسیار مهم و مفیدی در زندگی روزمره افراد دارد بهره‌مند شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  24