اوراق مرابحه درآستانه انتشار در بازار سرمایه

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : اوراق مرابحه یکی از انواع صکوک است که به زودی در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه مجید پیره افزود : این اوراق یکی از مدل های صکوک است که هم اکنون دربرخی کشورهای اسلامی (مانند مالزی) منتشر می شود.

وی افزود : این اوراق سازوکاری است که بر طبق آن بنگاه های اقتصادی می توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس با اشاره به اینکه قراداد مرابحه از دوران پیامبر (ص) تا امروز بین مردم رواج داشته است، اظهار داشت: در این قرارداد، فروشنده کالایی را به خریدار می فروشد و به خریدار اعلام می کند که درصدی سود روی قیمت کالا افزوده است. به همین دلیل به این اوراق مرابحه گفته می شود.

پیره مفهوم لغوی مرابحه را کسب سود اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات بنگاه های اقتصادی تامین مالی است به عنوان مثال کارخانه ای که قصد راه اندازی خط تولید جدیدی را دارد با اوراق مرابحه می تواند تامین مالی انجام دهد.
وی اظهار داشت : مدل کاری این اوراق به این صورت است که بنگاه اقتصادی از طریق یک شرکت واسط اقدام به انتشار اوراق صکوک مرابحه می کند و مردم با خرید این اوراق کالای مورد نیاز آن بنگاه را با درصدی سود به آن می فروشند.
این کارشناس مالی اسلامی گفت : بنگاه اقتصادی که از محل انتشار اوراق مرابحه اقدام به تامین مالی می کند به سرمایه گذاران بدهکار می شود و در مقاطع زمانی مشخص ، بدهی خود را بازپرداخت می کند.

وی درباره رقم این بدهی افزود: رقم بدهی بنگاه اقتصادی به مردم عبارت است از اصل قیمت دارایی به همراه درصد مشخصی سود که درمجموع یک قرارداد مرابحه را تشکیل می دهند.

پیره با بیان اینکه مرابحه مناسب سرمایه گذارانی است که ریسگ گزیر هستند، اظهار داشت: این ابزار مالی، اوراقی با سود ثابت است و به همین دلیل در بازارهای مالی نرخ سود و بازدهی این اوراق به گونه ای تنظیم می شود که برای سرمایه گذاران ریسک گریز مناسب باشد .
وی ماهیت این اوراق را متفاوت با اوراق مشارکت دانست و گفت: اوراق مشارکت با نرخ سود معین و ثابت است اما اوراق مرابحه این گونه نیست و سررسید آن در دنیا معمولا کوتاه مدت و کمتر از یک سال است.

پیره درباره تعیین نرخ سود اوراق مرابحه گفت : تعیین نرخ سود این اوراق مجزا نیست بلکه در رقابت با سایر ابزارهای مالی تعیین می شود؛ به عنوان مثال اگر اوراق مرابحه سودی بالاتر از نرخ اوراق اجاره داشته باشد، می تواند با استقبال بیش از اندازه مواجه شود.

وی تاکید کرد نرخ این اوراق در رقابت با سایر بخش های نظام مالی تعیین می شود تا جایی که از دیدگاه مالی و منطقی قابل رقابت با سایر اوراق باشد.
پیره از تصویب ساختار اوراق مرابحه در کمیته فقهی سازمان بورس خبر داد و افزود: این اوراق در مرحله تدوین دستورالعمل ها و مقررات قرار دارد.
وی اظهار داشت  کمیته فقهی سازمان بورس دیدگاه شورای فقهی برخی کشورها را در مورد اوراق مرابحه نپذیرفت زیرا اوراق مرابحه ایران تفاوت هایی با برخی کشورهای اسلامی دارد.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس درباره این تفاوت گفت: به عنوان مثال درکشور مالزی یک بنگاه اقتصادی می تواند دارایی خودش را فروخته و سپس همان را از طریق اوراق مرابحه خریداری کند اما کمیته فقهی سازمان بورس این الگو را نپذیرفت، زیرا از لحاظ شرعی مشکل داشت.

وی ادامه داد کمیته فقهی مدلی را پذیرفت که بنگاه اقتصادی دارایی را از یک تولید کننده دیگر خریداری کند و از طریق اوراق مرابحه به فروش برساند.
پیره این موضوع را یک تفاوت مهم اوراق مرابحه با اوراق اجاره دانست و گفت: در اوراق اجاره ، بنگاه اقتصادی یک دارایی مشخص را می فروشد و سپس همان را اجاره می کند اما در مرابحه بنگاه اقتصادی از یک تولید کننده دیگر باید دارایی را بخرد و نمی تواند اموال خود را بفروشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  12  =