چراغ سبز دلار به شرکت‌های بورسی

یک کارشناس بازارسرمایه آثار نوسان نرخ ارز بر صنایع مختلف بورسی را تحلیل کرد و گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز سرمایه گذاران به منظور سرمایه‌گذاری بهتر است که 20 تا 30 درصد چیدمان سبد سهام را به سوی شرکت های صادراتی ببرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد مرادی مدیر صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه بهمن به فارس، اظهار داشت: نوسان قیمت ارز و دلار و تاثیر آن بر سهام صنایع موجود در بورس را از ابعاد گوناگونی می‌توان بررسی کرد.

وی ادامه داد: نوسان نرخ ارز بر سهام از دو منظر قابل بررسی است؛ اول اینکه افزایش قیمت دلار می‌تواند بر روی سود سهام شرکت‌هایی که محصولات شان را صادر می‌کنند تاثیر مثبت گذاشته و موجب بالا رفتن ارزش سهامشان ‌شود.از سوی دیگر آن بخش از صنایعی که به واردات مواد اولیه برای تولید کالاها نیازمندند پیرامون نوسان نرخ ارز ضرر کرده و با روند منفی مواجه می شوند.

مردای افزود: اگر حاشیه سود شرکتی50 درصد در نظر گرفته شود ، با فرض رشد 10 درصد قیمت دلار و البته با فرض ثابت بودن دیگر عوامل، سود شرکت با 20 درصد رشد مواجه می‌شود. با تکیه براین مثال و اینکه نرخ دلار نسبت به سال قبل 60 درصد رشد داشته، می توان گفت سود شرکت نسبت به سال قبل حدود 120 درصد رشد داشته است.

وی به بررسی سهام بانکی‌ها  در بورس پرداخت و گفت: هر چند وضع بانکی ها در بازار نوسان دارد،اما دو بانک ملت و تجارت با توجه به دارایی ارزی‌شان از وضعیت مناسبی در بورس برخوردارند و عملا از رشد قیمت ارز منتفع می شوند کما اینکه هم اکنون وضعیت این نمادها در بورس مثبت است.
مردای ادامه داد: علاوه بر این دیگر صنایع از جمله صنایع پتروشیمی،فولادی ها و فلزات اساسی هم در شرایط مناسبی به سر می برند چرا که افزایش قیمت دلار و ارز بر قیمت فروش محصول صادرتی‌شان تاثیر گذاشته و آن را مثبت می‌کند.با این تفاسیر و با توجه به موارد گفته شده، کلیت بازار سهام و صنایعی مثل پتروشیمی، فولادی ها و حتی شرکت‌های جدید فرابورسی و صادرکننده به واسطه فعالیت‌های صادراتی از یک طرف و بی‌نیازی به مواد اولیه وارداتی وضعیت مثبتی دارند.

وی در خصوص سهام شرکت‌های خوردروسازی هم گفت: در مورد خودروسازها باید به دو نکته توجه کرد. اول اینکه با توجه به رشد قیمت دلار قیمت کالاهای جایگزین شان مانند خودروهای خارجی افزایش می‌یابد بنابراین خودروسازان داخلی با اقبال خرید و بالطبع سود مواجه می شوند اما از طرف مقابل آنها ‌برای تهیه مواد اولیه  باید با نرخ دلار و ارز معامله کنند که این امر سهام آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
مرادی در پاسخ به اینکه سهامداران در شرایط کنونی چه سیاستی در پیش بگیرند؟ گفت: در شرایط کنونی بهتر آن است که 20 تا 30 درصد چیدمان سبد سهام را به سوی شرکت‌های صادراتی ببرند،البته باید به این نکته هم توجه داشت که اساس سرمایه گذاری در بازار سهام نگاه میان مدت و بلند مدت است. بنابراین با توجه به پتانسیل موجود سهام و با تحلیل اقدام به خرید کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =